همه ی چیزهایی که باید درباره ی دکوراسیون خانه با فرش بدانید!

1

دکوراسیون کردن خانه با انواع فرش یک هنر است نه یک علم! پس قانون سفت و سختی هم در مورد آن وجود ندارد، لازم نیست رنگ فرش عینا مطابق رنگ دکوراسیون خانه باشد. در واقع کمی هم تضاد می تواند فضای زندگی را جالب تر کند. البته حواستان باشد که در این امر زیاده روی نکنید. یعنی اگر هر کدام از وسایل خانه و هر گوشه ای از منزلتان به یک رنگ باشد، قطعا با یک نگاه سردرد می گیرید!

وقتی شروع می کنیم به تغییرات دکوراسیون و در این میان نوبت به فرش می‌رسد، از خودمان سوال می کنیم، چه فرشی برای خانه ما مناسب تر است؟ چه سایزی بخریم تا بتوانیم خانه را به شکل زیبایی فرش کنیم؟ بهتر است فرش زیر پایه‌های مبل برود یا این که مبل از فرش فاصله داشته باشد؟ این سوال‌ها ذهن ما را درگیر نموده و ممکن است که در آخر هم به جواب مناسبی نرسیم ! این مطلب را دنبال کنید تا کمی از دغدعه هایتان کم شود.

شاید برای شما جالب باشد

به عنوان گام اول

در تغییر دکوراسیون چه زمان فرش را انتخاب کنیم؟

اولین  و مهمترین نکته برای انتخاب فرش مناسب زمان خرید آن است. اگر می خواهید تغییر دکوراسیون دهید یا حتی جهیزیه بخرید، اولین وسیله‌ای که باید سراغ آن بروید و تهیه کنید فرش است. فرش بخصوصی را که دوست دارید با در نظر گرفتن فضای خانه و همین طور نیازهایتان بخرید و بعد وسایل دیگر ، مثل مبلمان و….را با آن ست کنید. این کار طراحی دکوراسیون را برای شما بسیار ساده تر خواهد نمود. در واقع با این کار از ابتدا سبک منزل خود را با فرش تعیین کرده اید .

رنگ فرش

کاربرد رنگ های مکمل می تواند بهترین و مناسب ترین روش برای زیبایی فضای مد نظر شما باشد. برای رسیدن به این خواسته باید حتما بعد از انتخاب فرش و خرید آن سایر اکسسوری و وسایل را از رنگ های مکمل انتخاب و تهیه نمایید.  همان طور که گفتیم نیازی نیست نگران این باشید که رنگ فرش حتما همرنگ مبلمان یا دیوار ها هست یا نه، همین که هارمونی فضا به هم نریزد کافیست.

رنگ مناسب فرش

 

در رابطه با رنگ فرش این نکات را حتما مد نظر داشته باشید:

  • اگر فضایی که در نظر گرفته اید بزرگ است، مانند سالن پذیرایی بزرگ، یک فرش با رنگ گرم می تواند گزینه مناسبی باشد. چرا که این رنگ فرش فضا را مملو از حس نشاط و سرزندگی خواهد نمود.
  • پیشنهاد ما برای رنگ فرش اتاق خواب، رنگ های ملایم و خنثی است. چرا که این فضا نیاز به حس آرامش دارد و رنگ هایی مانند سفید و سبز و طوسی به خوبی این حس را در شما ایجاد خواهند نمود.
  • به عنوان یک قاعده کلی اگر نمی دانید کدام رنگ را انتخاب کنید، خنثی بردارید. این رنگ دست شما را در انتخاب سایر وسایل کاملا باز خواهد گذاشت. چرا که به راحتی با غالب طیف های رنگی ست می شوند.
  • رنگ کف پوش های خانه در انتخاب رنگ فرش اثر دارد. مثلا روی کف پوش تیره بهتر است از فرش رنگ روشن و برعکس برای کف پوش های روشن هم فرش تیره و هم فرش رنگ روشن جوابگو خواهد بود.
  • اگر فضای زندگی شما کوچک است قطعا فرش های با رنگ خنثی و ملایم یا روشن گزینه مناسب تری است. رنگ هایی چون سفید، صورتی چرک، گلبهی، طوسی، بژ و…

یکی از بهترین راه ها برای انتخاب رنگ فرش این است که : مثلا کمی از رنگ دیوارها، کمی از رنگ مبلمان و یا رنگ اشیای مهم دیگر داخل فرش وجود داشته باشد.

طرح و مدل فرش

آیا بهتر است فرش سنتی انتخاب کنیم یا فانتزی؟ ساده باشد یا طرحدار ؟ جنس فرش خاص باشد یا معمولی؟ قطعا یک طرح هندسی فانتزی با دکوراسیون سنتی شما جور در نمی آید و یا یک قالیچه ی گرد و گل گلی با اتاق مدرن شما ست نیست، اما اکثر خانه ها با این خط مشی ها مواجه نیستند و ساده تر میتوان قالی مناسبی پیدا کرد.

این چند نکته را به خاطر بسپارید: اگر فرش طرحدار باشد بهتر از فرش های ساده  لک و کثیفی را پنهان می کند پس اگر فرش را در مکان پر رفت و آمدی پهن می کنید ، انواع طرحدار آن مناسب شماست.

فرش های با طرح مکرر مثل نقشه افشان یا طرح کامپیوتری کمتر توجه را به خود جلب می کنند تا فرش ها یی که در وسط آنها یک طرح یا ترنج وجود دارد. پس اگر در اتاق چیزی دارید که می خواهید بیشتر از فرش به چشم بیاید، مثل شومینه یا میز و صندلی خاص (مثل تصویر بالا) از قالیچه هایی با طرح مکرر استفاده کنید.

 

فرش شگی پرز بلند

 

برای دیدن کلیه مدل های فرش شگی کلیک نمایید.

شکل و اندازه فرش

اجازه دهید همین ابتدا این موضوع را روشن کنیم که بر خلاف تصور ما، استفاده از فرش های کوچک برای فضاهایی کوچک مثل سالن پذیرایی 12 متری و یا اتاق خواب کوچک ، نه تنها فضا را بزرگ تر جلوه نمی دهد بلکه باعث می شود فضای مورد نظر شما حتی کوچک تر هم نشان داده شود. انتخاب اندازه مناسب فرش برای هر فضا و هر دکوراسیونی بسیار اهمیت دارد چراکه می تواند باعث زیباتر شدن کلی فضا و یا برعکس ایجاد یک ناهماهنگی چشمگیر و ناخوشایند شود. برای مثال باید اندازه فرش سالن پذیرایی خود را به شکلی  انتخاب نمایید که حداقل پایه های جلویی مبل ها روی آن قرار بگیرد.  یا برای اتاق خواب فرشی انتخاب کنید که به محض پایین آمدن از تخت پای شما روی آن قرار بگیرد.

  • یک راه برای تعیین اندازه ی فرش مورد نظر این است که در زمان خرید سایزی کمی کوچکتر از فضایی که مبلمان می پوشانند در نظر بگیریم تا کمی فضای دور و بر آن باز باشد.
  • شکل فرش باید متناسب با شکل اتاق باشد ، مثلا یک اتاق باریک و دراز به یک فرش کناره باریک و دراز احتیاج دارد و یا زیر یک میز گرد ، یک فرش گرد پهن می کنند.

اما در هر صورت هیچ کدام از این ها قانون نیستند و شما طبق سلیقه ی خود می توانید رنگ ها، اندازه ها و شکل های دیگری را نیز انتخاب نمایید.

فرش مناسب فضاهای بخصوص

 

نقش فرش در ایجاد هارمونی فضا

نقشی که فرش در ایجاد هماهنگی کلی فضا ایفا می نماید را نمی توان انکار نمود. فرش می تواند کف خانه را به چشمگیرترین بخش دکوراسیون تبدیل کند.  برخی طرح های بخصول فرش مانند انواع راه راه می توانند به خوبی بر دید ما تاثیر گذاشته و ابعاد فضا را بزرگتر از آنچه هست جلوه دهند. فرش های خانه در اصل جزئی از پوشش کف منزل ما هستند که با حاشیه زیبا و طرح بخصوص خود دیدگاه ما و سلیقه ما را منقل می کنند. البته که نباید تمام کف را با فرش پوشانید.

مبل و میز، اکسسوری هایی چون (تابلو ها، آباژور و… )، آینه ها، طرح کاغذ دیواری و کنسول و… از مهم ترین عناصری هستند که در خانه های همگی ما حضور دارند. برای چیدمان اصولی این ملزومات  در کنار یکدیگر به یک عنصر نظام بخش نیاز داریم تا همه آن ها را به بهترین شکل سازمان دهی نموده و ما را هم از سردرگمی نجات دهد.  به راستی چه چیزی بهتر از یک فرش خوب و مناسب می تواند به مثابه یک فرمانده و عنصر مرکزی عمل نماید تا مطلوب ترین چیدمان را داشته باشیم؟

تناسب میان فرش، مبل ها و سایر عناصر دکوراتیو مورد استفاده در دکوراسیون داخلی،  از اولین نکاتی است که باید در دکوراسیون منزل به آن دقت شود. اما چگونه؟ بهتر است برای  سبک دکوراسیونی مدرن از مبلمان ساده و همین طور فرش هایی با حال و هوای مدرن، مانند سبک روستیک که حال و هوایی کاملا روستایی دارد استفاده کنیم. یا مثلا از فرش های با نقشه های ساده مثل گلیم و جاجیم . یا برای سبک کلاسیک از فرش های با نقشه های اصیل مانند فرش هایی با نمادها و نقشه های ایرانی مانند انواع لچک و ترنج دار استفاده کنیم.

 

اندازه مناسب فرش برای دکوراسیون

نکته :

هماهنگی فرش، کاغذ دیواری یا رنگ دیوار، پرده  و مبلمان با یکدیگر باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. زمانی که همگی این موارد مورد نظر قرار گیرد، خواهید دید که تمامی عناصر با یکدیگر هماهنگ بوده و هماهنگی و هارمونی دل نوازی مشاهده می شود.

 

ست کردن فرش با پرده و مبل

در خانه های هر کدام از ما سه بخش اصلی در دکوراسیون عبارتند از فرش، پرده و مبلمان . و به عنوان یک قانون ساده که همگی ما رعایت می کنیم، تمامی وسایل دیگر و اکسسوری ها در ارتباط و هماهنگی کامل با این بخش های اصلی انتخاب و خریداری می شوند. همگی این ها یک علت ساده دارد و آن اینکه که وسایل کوچک تر یا ارزان قیمت را هر وقت دلمان بخواهد می توانیم تغییر داده و عوض کنیم اما توان تعویض زود به زود فرش یا مبل و پرده را نداریم. و البته منطقی و عاقلانه هم نیست.  عدم رعایت ترکیب رنگ مناسب برای این عناصر بی شک و قطعا زیبایی و آرامش موجود در فضا را تحت تاثیر قرار داده و حتی گاهی باعث جلوه بصری ناخوشایندی هم می شود.

ست کردن فرش با مبل

 

برای هارمون و ست کردن مبل و پرده باید حتما از پرده ای  استفاده شود که جنس، طرح و رنگ آن با مبل همخوانی کامل داشته باش.به جرات می توان گفت  فرش نزدیک ترین عامل و وسیله به مبل های منزل  است، پس باید در انتخاب آن دقت زیادی نماییم تا بعدا پشیمان نشویم. مثلا اگر مبلمان منزل ما حاوی رنگ های گرم مانند قرمز یا انواع نارنجی و سرخابی و قهوه ای ها است، بهتر است فرش  را از رنگ های خنثی و ملایم انتخاب کنیم . به همین شکل نباید در کنار فرش های با زمینه شلوغ  و مملو از ترنج و لچک و…از مبل های طرح دار و با نقش های شلوغ استفاده کرد.

اگر می خواهید و به دنبال ست کردن فرش و مبل هستید نباید پرده را نادیده بگیرید و برعکس.  می توانید از پرده های با رنگ خنثی مانند طوسی استفاده کنید تا ترکیب فرش و مبل به چشم بیاید. توصیه می شود قبل از خرید نهایی  بررسی های لازم را در رابطه با رنگ هایی که در نظر گرفته اید انجام دهید تا در نهایت دچار مشکل نشوید. برای داشتن حداکثر تنوع و انتخاب درست می توانید از فروشگاه فرش آنلاین دیدن نمایید. برای مشاهده محصولات و خرید فرش ماشینی اینجا کلیک نمایید.

خلاصه نکات انتخاب فرش برای دکوراسیون

هماهنگی میان هزینه ای که در نظر گرفته اید و فرش دلخواه

توجه به ابعاد فضا و انتخاب فرش متناسب با آن

انتخاب فرش قبل از خرید سایر عناصر دکوراسیونی

توجه به هارمونی و هماهنگی فرش با سایر عناصر مثل دیوار ها و…

رنگ فرش نه باید کاملا مشابه سایر عناصر در فضا باشد و نه آنقدر متفاوت باشد که صرفا یک فضای متفاوت ایجاد نماید.

طرح فرش باید براساس سبک دکوراسیونی مد نظر انتخاب شود. نمی توان در یک سبک مدرن از فرش کلاسیک استفاده نمود، مگر فرش های خاص.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مریم می گوید

    خیلی عالی بود ممنون

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.