جدیدترین انواع فرش کناره امسال را از دست ندهید!

چگونه با توجه به دکوراسیون منزل، فرش کناره مطلوب را انتخاب کنیم؟

فرش کناره یا کناره راهروی، محصولی امروزی نیست و از زمان‌های قدیم بافت این نوع از فرش رواج داشته است. نمونه آن فرش‌هایی است که داخل کاخ‌های شاهنشاهی در دوره‌های مختلف پهن بوده است. امروزه با تغییر معماری منازل و نگرش افراد به چیدمان، کناره‌بافی چه در فرش دستباف و چه فرش ماشینی رواج پیدا کرده است. به همین خاطر ما در فرش آنلاین مطلبی را آماده کرده‌ایم تا علاوه بر آشنا ساختن بیشتر شما با فرش کناره و کاربردهای دکوراسیونی آن، به شما در زمان خرید این محصول دید بهتری را بدهد.
شاید برای شما جالب باشد

فرش کناره چیست؟

وجه تسمیه فرش کناره به این دلیل است که ابتدا این فرش در کنار ساختمان یا راهروهای ورودی پهن می‌شد و مکمل فرش اصلی بود. در واقع کنار یک فرش دیگر، این قالی پهن می‌شد که به آن کناره می‌گفتند. اما امروزه با تغییر نگرش دیزاینرها، استفاده از این کف‌پوش از حاشیه به متن تبدیل شده است. اما با اینحال به هر فرش کوچک یا باریکی کناره گفته نمی‌شود؛ بلکه این محصول باید دو ویژگی خاص داشته باشد.

  • طول فرش از عرض آن بیشتر باشد.
  • طول فرش حداقل یک متر باشد.

فرش کناره ماشینی

ابعاد فرش کناره

اشاره شد که کناره فرش‌ها باید طول بیش از یک متر داشته باشند؛ اما اگر فکر می‌کنید که کناره باید مستطیلی باشد سخت در اشتباه هستید. کناره‌ها به شکل گرد نیز بافته می‌شوند و در مقابل تخت یا برای مشخص‌کردن مرزبندی فضای ساختمان در گوشه‌ای از خانه پهن می‌شوند. (به طور مثال برای جانمایی میز پذیرایی، کناره‌گرد در قسمتی از خانه پهن و میز روی آن گذاشته می‌شود)

اما به‌طورکلی ابعاد فرش کناره ماشینی یا دستباف به شرح زیر است.

ردیف ابعاد (متر) عنوان کناره مکان استفاده فرش
1 0.5*1 پادری ورودی ساختمان، کنار حمام یا دستشویی
2 0.8*1.30 چارک کنار تخت یا میز تلویزیون
3 1*1.5 ذرع‌ونیم مرزبندی بین مکان‌های خانه (جداکردن آشپزخانه از نشیمن)
4 1*2 قالیچه اتاق‌خواب کودک، آشپزخانه‌های بسیار کوچک
5 1*3 راهروی راهروها، کنار فرش‌های 12 متری
6 2.25*1.5 چهارمتری تمام مکان‌های خانه

 

در واقع می‌توان گفت بسته به متراژ خانه، ابعاد کناره نیز تغییر می‌کند. به طور مثال برای اتاق‌خواب خانه‌ای کوچک، یک کناره 2 متری مناسب است؛ اما برای کنار تختخواب یک خانه بزرگتر، کناره 4 متری مناسب است.

کناره ماشینی

استفاده خاص از فرش کناره

تاکنون به استفاده از فرش‌های کناره‌ در راهرو ورودی، کنار فرش‌های بزرگ و بعنوان مرزبندی اشاره کرده‌ایم. اما به‌غیراز موارد گفته شده، از کناره در کاربردهای دیگر نیز استفاده می‌شود.

  • پذیرایی: در پذیرایی می‌توان از کناره‌های جفتی استفاده کرد و فضای میانی سالن را با آن پر کرد.

جدیدترین فرش کناره ماشینی 1401

  • راهرو: استفاده از کناره‌های رولی یا کناره با عرض 1 تا 1.6 متر بهترین گزینه برای پوشاندن راهروهای خانه است. طرح‌های مدرن امروزی می‌تواند جلوه زیبایی به خانه‌های ایرانی ببخشد.

فرش کناره شیک

  • راه‌پله بیرونی: به دلیل کثیفی و استفاده از کفش در راهروهای بیرون از ساختمان، استفاده از کناره‌های لاکی پیشنهاد می‌شود. همچنین برای این قسمت از ساختمان کناره‌های 500 شانه استفاده می‌شود. قیمت فرش کناره 500 شانه نسبت به دیگر تراکم‌ها ارزان‌تر است.

فرش کناره ماشینی راه پله

 

  • آشپزخانه: پوشاندن آشپزخانه با کناره‌ها بسیار رواج دارد. به‌خصوص خانه‌های کوچک که آشپزخانه‌های کوچکی نیز دارند.

فرش کناره پوست و چرم دستبافت

  • بالکن: پهن کردن کناره در بالکن امری همه‌گیر نیست؛ اما برای خانه‌های ویلایی که چشم‌اندازی زیبا دارند، استفاده از کناره توصیه می‌شود.

فرش کناره ماشینی ساوین

مزایای استفاده از فرش کناره ماشینی

همه ما به این نکته واقفیم که استفاده از کف‌پوش‌ها موجب آرامش و آسایش انسان می‌شود. ما ساعاتی از شبانه‌روز را در خانه سپری می‌کنیم و در این ساعات به دنبال استراحت و تجدید قوا برای ادامه زندگی هستیم. مهم‌ترین اصل در این ساعات استراحت و خوابیدن و در نهایت کسب آرامش است. در این صورت این سؤال پیش می‌آید چرا در ‌خانه باید از کناره استفاده کرد. درحالی‌که روی فرش کناره امکان استراحت وجود ندارد. در حقیقت استفاده از کناره فرش ماشینی دارای مزایای زیادی است که در سطور زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • جلوگیری از آسیب به پارکت: در بسیاری از خانه‌ها، کف ساختمان با پارکت چوبی پوشانده می‌شود و نیاز به فرش از بین می‌رود. اما برای جاهایی که مبل گذاشته می‌شود، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پارکت از کناره استفاده می‌شود.
  • جلوگیری از کثیفی: طبیعی است که نمی‌توان تمام فضای خانه را با فرش پوشاند و بعضی از نقاط بدون کف‌پوش باقی بمانند. این نقاط در اثر ریختن هر ماده‌ای دچار کثیفی یا آلودگی خواهند شد. برای همین دیزاینرهای ساختمان برای رفع این مشکل از کناره استفاده کردند.
  • زیبایی: امروزه در بازار فرش انواع فرش کناره دیده می‌شود. تنوع نقش‌‌مایه، رنگ و نوع بافت باعث شده است گستراندن کناره در منزل، زیبایی بی‌نظیری به خانه ببخشد.
  • جلوگیری از لیز خوردن: سالانه میلیون‌ها نفر در خانه‌های خود به دلایل مختلف دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. یکی از این آسیب‌دیدگی‌ها، لیز خوردن افراد روی پله یا سنگ‌ کف خانه است. فرش کناره ماشینی با پوشاندن پله‌ها یا سرامیک‌ها از لیزخوردن و آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند. آشپزخانه‌ها یکی از مکان‌هایی است که افراد به‌واسطه خیس بودن زمین، لیز خورده و دچار مصدومیت می‌شوند. گستراندن یک کناره از لیز شدن سنگ جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد افراد دچار آسیب‌دیدگی شوند.

انواع فرش کناره

به‌طورکلی در گروه فرش کناره از لحاظ تکنیک بافت، کناره به دو گروه دستبافت و ماشینی تقسیم می‌شود.

این نوع کناره با همان دستگاه‌های بافندگی فرش ماشینی بافته می‌شود اما عرض بافت آن کمتر از سایزهای معمول فرش ماشینی است. همچنین کناره فرش ماشینی معمولاً از نظر تعداد شانه کمتر از تراکم فرش‌های ماشینی بزرگ است.

کناره‌های دستباف همان‌طور که از نامش پیداست حاصل دسترنج بافندگان پشت دارهای قالی است. این کناره‌ها معمولاً دارای نقشه‌های اصیل ایرانی هستند و بیشتر در فرمت قالیچه بافته می‌شوند.

فرش کناره دستبافت

در فرهنگ‌ کلمات، کلمه شگی را هم معنای پرمو یا پشمالو توصیف کرده‌اند. کناره شگی یک فرش کناره فانتزی است که به دلیل استفاده از الیاف پلی‌پروپیلن طول الیاف بلندتر از حد معمول است و زمانی که شما فرش را از بالا نگاه می‌کنید، با یک کناره پرمو مواجه می‌شوید. وزن سبک، قیمت کم و استفاده از رنگ‌های شاد از مزایای فرش کناره فانتزی شگی است.

فرش کناره شگی

نوع دیگری از کناره دستبافت است که در مناطق خاص و توسط عشایر بیشتر بافته می‌شود. گبه با نخ پشم بافته می‌شود و طول پرز گبه بیشتر از فرش‌های دستبافت یا ماشینی است. گبه ذهنی‌بافت است. یعنی بافنده بدون هیچ نقشه‌ای کناره را می‌بافد. برای همین اکثر گبه‌ها دارای طرح ساده و نقوش حیوانات است. گبه دارای ابعاد خاص است. معمولاً اندازه گبه زیر 6 متر است و بیشتر در سایز کناره است. طراحان از قالیچه‌ها و چارک‌ها در پذیرایی خانه نیز استفاده می‌کنند.

کناره گبه دستبافت

کناره‌های گلیم نیز مانند گبه است. یعنی در مکان‌های خاص بافته می‌شود و بیشتر توسط زنان روستایی بافته می‌شود. تفاوت گبه و گلیم کار آسانی نیست و باید توسط متخصصان انجام شود. بااین‌حال طرح گلیم دارای نقشه است و نقش‌مایه انسجام بیشتری نسبت به گبه دارد.

گلیم دستبافت

یکی از انواع فرش کناره فانتزی، فرش پوست و چرم است. این فرش که از پوست حیوانات تولید می‌شود، در بازار دارای نمونه‌های تقلبی زیاد است. این کناره بیشتر به‌صورت گرد و بعضاً مستطیل در بازار عرضه می‌شود و در اتاق‌های مدیران یا در سالن‌های پذیرایی مجلل پهن می‌شود. اما به دلیل آنکه سطح چرم نباید آسیب ببیند کمتر در محل رفت‌وآمد زیاد پهن می‌شود.

فرش کناره پوست و چرم دستبافت

کناره چهل‌تکه یا کلاژ یکی از محصولاتی است که مشتریان مخصوص به خود را دارد. این کف‌پوش از کناره قراردادن تکه فرش‌های دیگر تولید می‌شود. برای تولید این کناره، ضایعات فرش‌های دستبافت دیگر را کنار هم قرار داده و با دوخت مخصوص به اسم یک کناره دستباف در بازار عرضه می‌کنند.

فرش کناره چهل تکه دستبافت

یکی از پرفروش‌ترین کناره‌های ماشینی، نوع رولی یا متری آن است. مشتری برای خرید این نوع از فرش، متراژ را به فروشنده اعلام می‌کند و او طبق متراژ کناره را برش می‌زند. برای اینکه کناره برش خورده و اگر به همان صورت پهن شود، ریشه‌ها ازهم‌گسسته می‌شوند، انتهای کناره توسط چرخ‌های مخصوص دوخته می‌شود.تفاوت فرش کناره و رولی یکی از سؤالات پرتکراری است که کاربران فرش‌آنلاین آن را زیاد می‌پرسند. در پاسخ به این سؤال باید اشاره کرد که فرش کناره، متراژ مخصوص دارد. یعنی فرشی است که یک متر عرض و دو، سه یا چهار متر طول دارد. در واقع متراژ فرش مشخص است؛ اما کناره رولی متراژ مشخصی نداشته و گاهی طول آن ده تا بیست متر کشیده می‌شود. به همین خاطر است که به فرش رولی، فرش برشی نیز گفته می‌شود که بسته به نیاز مشتری، کناره برش زده می‌شود.

فرش کناره رولی

یکی از اشتباهاتی که در مورد فرش تشریفات زیاد تکرار می‌شود، یکسان درنظرگرفتن کناره قرمز با نوع تشریفات است. هرچند در بسیاری از کشورهای جهان برای خوشامدگویی به مهمانان و مقام‌های رسمی از فرش قرمز استفاده می‌شود؛ اما کناره تشریفات دارای رنگ‌بندی وسیعی بوده و تنها به شکل قرمز تولید نمی‌شود. به طور مثال در سالن‌های کنفرانس گاه از رنگ‌های آبی یا سبز نیز استفاده می‌شود. ذکر این نکته الزامی است که فرش تشریفات و کناره رولی به شکل یکسان و بدون متراژ خاص تولید می‌شود. با این تفاوت که در فرش رولی، مشتری به‌اندازه موردنیازش کناره را برش می‌زند. اما در مورد فرش تشریفات شما نمی‌توانید فرش را در اندازه‌های متفاوت برش بزنید، زیرا دور از ادب است که فرش جلو مهمان چندتکه باشد. برای همین به طور معمول تولید‌کنندگان طبق سفارش مشتری، کناره تشریفات را تولید می‌کنند.

فرش کناره تشریفات

از مشتقات فرش کناره، فرش سجاده است و در مساجد پهن می‌شود. این کناره به‌طور ویژه برای مساجد تولید و استفاده می‌شود.

فرش سجاده ماشینی سبز

چگونه فرش کناره انتخاب کنیم؟

انتخاب یک فرش کناره برای خانه یا محل کار همان قدر که امری ساده و آسان است، به همان اندازه می‌تواند سخت و مشکل باشد. در واقع به دلیل اینکه کناره‌ها به‌عنوان یک مکمل در خانه پهن می‌شوند، اگر به‌درستی انتخاب نشوند، خانه را از هارمونی و زیبایی خارج می‌کنند. برای همین کارشناسان ما در فرش آنلاین در مورد خرید فرش کناره به نکاتی اشاره کرده‌اند که آنها را برای شما بازگو می‌کنیم.

  • توجه به نقشه ساختمان

جانمایی کناره‌ها در ساختمان باید متناسب با فضای ساختمان باشد. به طور مثال اگر قرار است بین پذیرایی و آشپزخانه تفکیک ایجاد شود، پهن کردن یک کناره کمک زیادی به نقشه خانه می‌کند. اما این کناره دقیقاً باید متناسب با میزان فضای خالی مانده باشد. یعنی انتخاب یک کناره کوچک بدون تناسب نه‌تنها زیبا نیست؛ بلکه چیدمان فضای خانه را از ترکیب خارج می‌کند.

  • توجه به نقش‌مایه کناره

یکی از نکات مهم خرید فرش کناره، نقشه قالی است. انتخاب یک کناره تنها بر اساس قیمت یا فضای ساختمان، خانه شما را آراسته نخواهد کرد. یکی از نکات کلیدی انتخاب کناره ، تناسب نقشه آن با فضا و دکوراسیون منزل است. اگر منزل شما دارای یک دکوراسیون مینیمال است، استفاده از فرش کناره فانتزی و مدرن خانه شما را زیباتر خواهد کرد و اگر از دکوراسیون سنتی در خانه خود استفاده کرده‌اید، بهتر است یک کناره با نقشه اصیل ایرانی تهیه بفرمایید.

  • خلوت یا شلوغ بودن منزل

کناره یا فرش به‌عنوان اولین لایه از چیدمان هر ساختمانی محسوب می‌شود. اگر شما فضای خانه را به لایه‌های مختلف تقسیم کنید، فرش یا کناره به عنوان پایین‌ترین و اولین لایه، نقش اساسی در خلوت یا شلوغ نشان‌دادن خانه دارد. اگر چیدمان منزل شما جمع و جور است و می‌خواهید فضای خانه بزرگتر نشان داده شود از کناره با نقشه خلوت یا گل درشت استفاده کنید و اگر خانه بزرگ است و لوازم دکوراسیون کمی در خانه وجود دارد از نقشه شلوغ یا گل‌های ریز و پر استفاده کنید.

  • رنگ کناره

نکته حائز اهمیت دیگر در خرید فرش کناره، توجه به رنگ کناره است. رنگ‌های تیره فضای خانه را کوچک‌تر نشان خواهد داد و رنگ روشن باعث بزرگ بودن فضای خانه خواهد شد.

  • قیمت کناره

خوشبختانه امروزه فروشگاه‌ها و سایت‌های متفاوت، اقدام به فروش کناره کرده‌اند. بسیار مهم است که شما حق انتخاب داشته باشید و تنها محصولات یک شرکت را با یک قیمت خاص خریداری نکنید. فرش آنلاین این امکان را به شما می‌دهد که انواع فرش کناره را با قیمت‌های متفاوت خریداری کنید. ضمن اینکه قیمت در فرش آنلاین مطابق با قیمت کارخانه یا تولیدکننده است.

طرح‌های کناره

اشاره کردیم که نقش و طرح یک کناره چه نقش مهمی در فضای خانه و بزرگتر یا کوچکتر نشان‌دادن آن بازی می‌کند. اما یک کناره دارای چه طرح‌هایی است؟ با ما همراه باشید.

منظور از کناره سنتی، بافت فرش با نقشه‌های کلاسیک ایرانی است. طرح سنتی بیشتر برای کناره‌های سه و چهارمتری قالیچه‌مانند رواج دارد و کمتر برای کناره‌های پله‌ای یا تشریفاتی استفاده می‌شود.

کناره فرش طرح سنتی

در چند سال اخیر به‌واسطه تغییر سلیقه مردم، استفاده از طرح‌های مدرن در تمام کف‌پوش‌ها رواج پیدا کرده است. در کناره طرح مدرن ما شاهد نقش‌مایه‌های جدید هستیم. استفاده از شکل‌های هندسی، رنگ‌های تیره یا استفاده از نمادهای طبیعت در کناره‌های مدرن بسیار رواج دارد. در طراحی مدرن کناره، استفاده از طیف‌های رنگ طوسی بسیار رواج دارد.

فرش کناره طرح مدرن

یکی از دیدنی‌ترین طرح‌های کناره، طرح و نقش فرش‌های عشایری است. همان‌طور که از اسم این طرح پیداست، نقش‌مایه این کناره عاریه از عناصر طبیعت و زندگی عشایری است. درخت، حیوانات و استفاده از لوزی در کناره عشایری بسیار آشکار است.

فرش طرح عشایری

وینتیج به معنای قدیمی است و منظور از فرش کناره وینتیج، فرشی است که ظاهر فرش قدیمی پیدا کرده است. به طور مثال و برای تقریب به ذهن، طرح وینیتج شبیه به فرشی است که سال‌ها در سالن یک خانه، خاک خورده است و بخشی از فرش از بین رفته است. کناره‌های وینیتج امروزه به سالن‌های پذیرایی و راهروهای بزرگ خانه‌ها جلوه ویژه‌ای می‌بخشد.

بهترین برند فرش کناره ماشینی

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که بهترین برند تولیدکننده فرش کناره در ایران کیست. تجربه کارشناسان ما در فرش آنلاین و بازخورد مشتریان از رضایت محصول دریافتی به ما نشان داده است که بهترین برند در بازار کناره ماشینی عبارت است از:

زمرد مشهد

این کارخانه با تولید فرش‌ کناره‌های کلاسیک و 700 شانه توانسته است بهترین کیفیت کناره‌های بازار را از آن خود کند. این کارخانه با کسب جایزه کیفیت برتر هزاره از اروپا بخش مهمی از بازارهای خارجی و داخلی را به خود اختصاص داده است.

شاهکار شفق تبریز

کناره‌های این کارخانه در انواع مختلف تولید شده و با انواع طرح کلاسیک جایگاه خاصی را در بازار فرش به خود اختصاص داده است.

عرش

شرکت فرش عرش در قزوین بوده و کناره‌هایی با نقشه اصیل ایرانی تولید می‌کند. محصولات این کارخانه در فرش‌آنلاین به فروش می‌رسد. شرکت عرش علاوه‌بر کناره‌های مستطیل شکل، کناره‌های گرد نیز تولید می‌کند.

نگین مشهد

کناره‌هایی با بافت سنتی و در متراژهای مختلف با الیاف آکریلیک حاصل کار کارخانه نگین مشهد است. شرکت نگین مشهد یکی از معدود کارخانه‌های ایرانی است که تمام استانداردهای لازم جهت تولید یک فرش کناره مرغوب را به خود اختصاص داده است.

ساوین

اگر خواستار فرش کناره ماشینی با طرح‌های فانتزی هستید، انتخاب هر محصولی به غیر از ساوین اشتباهی بزرگ است. کلکسیون‌های فرش ساوین نه تنها از لحاظ کیفی در رده عالی استاندارد فرش ماشینی هستند؛ بلکه از لحاظ زیبایی در ایران بی‌نظیر هستند. ما به شما توصیه می‌کنیم، قبل از خرید فرش کناره ماشینی نگاهی به کلکسیون بزرگ ساوین بیاندازید.

 

کلام پایانی:

فرش‌آنلاین یک مجموعه فروش فرش ماشینی نیست؛ بلکه فروشگاهی برای تکمیل خانه ایرانی است. ما برای تمام سلایق و علاقه‌ها بهترین محصولات را جمع‌آوری کرده‌ایم. از گبه فارس تا پرده و کالای خواب. شما با خرید از فرش‌آنلاین نیاز به هیچ مجموعه دیگری نخواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.