راهنمای جامع خرید تابلو فرش دستباف و ماشینی

0
امروزه خرید یک تابلو فرش به عنوان یک اکسسوری زیبا و لوکس رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. همان طور که فرش بخشی از زندگی و ذهن ایرانیان را به خود اشغال کرده، تابلو فرش هم بخش دیگری است که در گوشه سالن های پذیرایی ایرانیان جاخوش می کند تا نمادی از فاخری و منحصر به فرد بودن دکوراسیون باشد. البته باید بدانید که گستره قیمت تابلو فرش ها بسیار وسیع بوده و همین موضوع غالبا باعث سردرگمی فرد خریدار شده و غالبا نمی تواند تشخیص درستی از تناسب بین قیمت و کیفیت شود. با ما همراه شوید تا هر آنچه برای یک خرید مطمئن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم.
شاید برای شما جالب باشد

تابلو فرش در واقع فرشی است که مانند یک تابلوی نقاشی شده، تصویری از طبیعت، پرتره، آیه های قرآن، مناظر، اشخاص، حیوانات و گیاهان، چهره‌ها و… را به نمایش می‌گذارد و حالت دکوراتیو دارد.تابلو فرش به دو دسته اصلی و بزرگ تابلو فرش ماشینی و تابلو فرش دستباف تقسیم می شود که در اینجا به ذکر خصوصیات هر یک از این دسته ها خواهیم پرداخت.

تابلو فرش ماشینی

انواع مختلفی از تابلو فرش در بازار وجود دارد که برای برخی ماهها زحمت کشیده شده و دارای شناسنامه هستند. متعاقبا این نوع تابلو فرش ها از قیمت بالایی هم برخوردار می باشند و توسط قشر خاصی از جامعه خریداری می شوند. در این بین انواعی از تابلو فرش های ماشینی هم وارد بازار شد که به صورت انبوه تولید شد تا همگان بتوانند از داشتن یک تابلو فرش زیبا لذت ببرند. این نوع تابلو فرش با ماشین های نساجی در مقیاس انبوه تولید شده و خیلی زود و طرفداران خاص خود را در بازار پیدا کردند. نوع الیاف به کار رفته در تولید تابلو فرش های ماشینی مصنوعی است. که این به هیچ وجه تعیین کننده کیفیت آن تابلو فرش نیست. یکی از الیاف رایج تولید تابلو فرش ماشینی نخ اکریلیک است که از کیفیت خوبی برخوردار می باشد. آنچه مسلم است این نوع تابلو فرش ها قیمت بسیار ارزانتری نسبت به انواع تابلو فرش دستباف دارند .

تابلو فرش های ماشینی خود به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شود. در نوع اول طرح و نقشه تابلو فرش به وسیله ماشین های نساجی بافته می شود. اما نوع دیگر از تابلو فرش های ماشینی هم وجود که از چاپ دیجیتال برای بافت استفاده شده و در حال حاضر طرفداران بسیار زیادی هم دارد. چرا که هم قیمت بسیار خوبی دارد و بدین لحاظ می تواند یک هدیه مناسب برای تولدها و مناسبت ها باشد و هم بسیار طبیعی و زیبا است به گونه ای که هر دکوراسیونی را به بهترین شکل آراسته خواهد نمود. در صورت تمایل به خرید هر یک از انواع تابلو فرش های ذکر شده می توانید وارد فروشگاه فرش آنلاین شده و به قسمت تابلو فرش بروید.

تابلو فرش ماشینی
سایز 50× 70 قیمت 389000. برای خرید روی عکس کلیک کنید

 

تابلو فرش دستباف

خصوصیات و ویژگی های یک فرش و تابلو فرش دستبافت است که ارزش هنری و در نهایت هم قیمت آن را تعیین می نماید. اما معیار تعیین ارزش هنری کار چیست؟ ترکیب بندی رنگی، میزان استفاده از رنگ های طبیعی، ظرافت نقوش، میزان کاربرد ابریشم در بافت، درست بافی و طرح از جمله مورادی است که ارزش هنری یک تابلو فرش دستباف را تعیین می کنند. البته گفتنی است که قیمت تابلو فرش را در نهایت براساس مواد اولیه به کار برده شده مانند ابریشم و…کیفیت بافت و سایز تابلو فرش مشخص می کند. به راحتی می توانید بسیاری از این عوامل همچون تراکم بافت، درشتی یا ریزی گره ها و… را با نگاه کردن به پشت تابلو فرش مشاهده نمایید. هر چقدر که تابلو فرش پیش روی شما ریز بافت تر باشد و اصطلاحا شانه بیشتری خورده باشد، ظرافت آن بیشتر می شود.

از دیگر نکاتی که باید به دقت بررسی شود کج بافی است. چون ابعاد تابلو فرش کوچک است و برای بافت هم از الیاف ظریف تری استفاده می شود، باید بافنده مهارت بالایی داشته باشد تا رج ها دچار کجی نشوند. کج بافی به راحتی با قاب کردن تابلو فرش از دید مخفی می شود. برای همین توصیه می کنیم تابلو فرش را تا جایی امکان دارد بدون قاب بخرید. به پشت فرش دقت کنید. اگر کج بافی باشد قطعا با نگاه کردن به پشت فرش متوجه خواهید شد.

برخی از تابلو فرش های دستباف تماما از ابریشم بافته شده اند، یعنی نخ های به کار رفته به عنوان تار و پود این تابلو فرش ها از ابزیشم است. برخی از دیگر انواع چله پشمی بوده و پرزهای آن ابریشم است. این نوع فرش ها گران قیمت تر هستند، اما این یک اصل قطعی نیست و ممکن است یک تابلو فرش گران قیمت تار و پود و حتی پرز پشمی داشته باشد.

 

تابلو فرش دستباف درجه یک
سایز 130×102 سانتی متر..دستباف طرح جهاز برون. قیمت 17628000 تومان. برای خرید روی عکس کلیک کنید

 

تابلو فرش طرح گل
تابلو فرش دستباف طرح گل. ابعاد 38×40 سانتی متر. قیمت 1618000 تومان. برای خرید روی عکس کلیک کنید

تشخیص تابلو فرش دستباف از ماشینی

در هر صنفی یک سری افراد سودجود وجود دارد که صرفا به فکر منافع خود هستند. اگر قصد خرید یک تابلو فرش دستباف دارید، حتما این بخش را مطالعه کنید تا طعمه این افراد متقلب نشوید.

به طرح تابلو فرش با دقت نگاه کنید. اگر بخشهای متفاوت آن در دو طرف کاملا دقیق و متقارن هستند و هیچ گونه اختلافی نمی بینید احتمالا تابلو فرش ماشینی است. چرا که تابلو فرش های دستباف غالبا کاملا متقارن نیستند در دو طرف و یک سری اختلافات جزئی مشاهده خواهد شد.

یکی از مهمترین نکاتی که باید مد نظر قرار دهید گره است. فرش های با کیفیت دستباف در نهایت کمتر از 120 گره در اینچ مربع ندارند. پس باید چکار کنید؟ پشت تابلو فرش را به دقت بازبینی کنید. قسمت پشت فرش و تابلو فرش کاملا نوع بافت ، تعدا گره، مهارت بافنده و…را برای شما روشن خواهد نمود. پشت تابلو فرش دستباف قطعا نرم تر از فرش های ماشینی است. به علاوه گره ها کاملا یکسان نیستند در نقاطی برخی گره های درشت تر و یا ریز تر مشاهده خواهید کرد(گره ها کاملا یک دست نیستند). نقشه و طرح فرش در پشت تابلو فرش ماشینی کاملا مشخص است و متوجه نقشه می شوید. در حالی که فرش ماشینی نامفهوم تر است.

تابلو فرش دستباف تبریز

 

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید جنس نخ و الیاف به کار رفته در بافت است. تابلو فرش دستباف غالبا با پشم ، ابریشم یا ترکیب پشم و ابریشم بافته می شوند. آنهایی که از ابریشم خالص بافته می شوند، درخشندگی خاصی دارند و از با ارزشترین انواع تابلو فرش های دستبافت محسوب می شوند. در انواعی هم که از پشم بافته می شوند، کیفیت پشم تعیین کننده ارزش تابلو فرش است. همه اینها گفته شد تا بدانید تابلو فرش دستباف از الیاف طبیعی بافته می شوند و تابلو فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی. بنابراین خیلی راحت می توانید با توجه به نوع الیاف متوجه شوید که تابلو فرش پیش روی شما دستبافت است یا ماشینی. الیاف مصنوعی خیلی سریع می سوزند و بوی پلاستیک از آنها بلند می شود. در حالی که الیاف طبیعی یک عمر دوام وماندگاری دارند. الیاف مصنوعی استفاده شده در بافت تابلو فرش‌های ماشینی به طور معمول از جنس پلی‌استر، پلی آکریلیک، پلی پروپین است. در بین این الیاف آکریلیک کیفیت و دوام بیشتری دارند.

فرش‌های سنتی ایرانی به‌صورت دستباف بافته می‌شوند، بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در نظر داشته باشید تعداد گره است. یک فرش با کیفیت دست بافت، حداقل ۱۲۰ گره در اینچ مربع خواهد داشت؛ بنابراین برای تشخیص یک تابلو فرش دست بافت از ماشینی بهتر است به پشت فرش نگاه کنید؛ پشت فرش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ انتظار نداریم تمام گره‌ها را بشمارید؛ اما می‌توانید با چند ترفند آن را تشخیص دهید.

به ریشه تابلو فرش کاملا دقت کنید، در تابلو فرش های ماشینی ریشه فرش از نوع الیاف مصنوعی است در حالی که در تابلو فرش های دستباف نخ امتداد یافته و غالبا پشمی یا ابریشمی است.

در تابلو فرش های ماشینی لبه ها به شکلی منظم و دقیق دوردوزی شده است. در حالی که در فرش های دستباف به این شکل نیست.

در خرید تابلو فرش به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

قبل از هر کاری پشت تابلو فرش را بررسی کنید تا اطلاعات کلی محصول که معمولا در پشت آن درج می شود را مشاهده کنید.

به توضیحات و صحبت های فروشنده گوش کنید و از تجربه آنها استفاده کنید. اما در نهایت براساس بودجه و سلیقه خود انتخاب نهایی را انجام دهید.

حتما به نوع پرداخت تابلو فرش های دستبافت دقت کنید. چرا که بخش اعظمی از کیفیت تابلو فرش مربوط به این بخش است. اما پرداخت چیست؟ به پرزهای اضافی روی فرش بافته شده گفته می شود که آن را برمی دارند تا تابلو فرش سطح صاف و یکدستی داشته باشد. پرداخت درست و اصولی خود یکی از مهارت های قالی بافی است.

زمانی را به خرید تابلو فرش اختصاص دهید که فضای فروشگاه، ساکت و آرام باشد؛ تا به‌راحتی و با آرامش‌خاطر بتوانید تابلوی موردنظر خود را خریداری کنید.

کاربرد تابلو فرش در دکوراسیون

در صورتی که تمایل دارید از تابلو فرش به عنوان یک اکسسوری در دکوراسیون های مدرن و امروزی استفاده کنید، بهتر است یک سری نکات ریز را مورد توجه قرار دهید. مثلا برای یک دکوراسیون مدرن و امروزی یک تابلو فرش یک متری و یا بزرگتر گزینه مناسبی نخواهد بود. بهتر است برای این سبک ها تابلو فرش های سایز کوچک با طرح های ساده تر استفاده کنید. نوع الیاف مورد استفاده و انتخاب آن کاملا بستگی به سلیقه و خواست شما دارد و اثر چندانی بر روی سبک دکوراسیونی که مد نظر دارید نخواهد گذاشت.

اگر می خواهید تابلو فرش را برای ایجاد یک جلوه بصری خاص به اتاق نشیمن منزل خود اضافه کنید، بهتر است از تصاویر طبیعت و گل با رنگ های متنوع تر و گرم انتخاب نمایید. چرا که چنین طرح هایی با القای گرما و صمیمیت به فضا، محیط بسیار مناسبی برای دور همی های خانوادگی و دوستانه برای شما ایجاد خواهند نمود.

بهترین تابلو فرش هایی که می توانیم برای اتاق ها و فضاهای دیگر منزل پیشنهاد کنیم. انواع تابلو فرش های چهره و سفارشی هستند. شما می توانید خاطره انگیز ترین عکس های خانوادگی خود را سفارش دهید و به عنوان یک فرش بافته شده تحویل بگیرید! چنین تابلو فرش هایی می توانند به خوبی در هر بخش منزل که شما دوست داشته باشید جلوه گری نموده و در هر نوع سبک دکوراسیونی هم قابل استفاده هستند. فرش آنلاین با افتخار این امکان را برای شما فراهم آورده است. برای ورود به بخش تابلو فرش و خرید تابلو فرش سفارشی کافیست کلیک کنید.

تابلو فرش سفارشی
برای سفارش و خرید تابلو فرش های سفارشی روی عکس کلیک کنید

مراقبت و نگهداری از تابلو فرش

هرچه بهتر از تابلو فرش نگهداری نمایید، به همان نسبت طول عمر آن بیشتر خواهد شد. نکاتی که در نگهداری تابلو فرش باید به آن‌ها دقت نمایید عبارتند از:

تابلو فرش را در جایی که رطوبت زیادی دارد به هیچ وجه نصب نکنید. زیرا رطوبت به احتمال زیاد از طریق دیوار یا هوای محیط وارد بافت تابلو فرش شده و باعث پوسیدگی بافت آن خواهد شد.

به همان نسبت که رطوبت ضرر دارد، نور خورشید که به صورت مستقیم به فرش بخورد مضر است. بنابراین از نصب کردن تابلو فرش در مکانی که نور خورشید به صورت مستقیم می تابد خودداری نمایید، چرا که به مرور زمان باعث از بین رفتن رنگ های موجود در زمینه فرش خواهد شد.

از قرار دادن تابلو فرش در مکان ها کاملا تاریک خودداری کنید. چرا که تاریکی باعث به وجود آمدن محیط مناسب حشرات و میکروب ها شده و بید و…به بافت فرش نفوذ خواهند کرد. مخصوصا در انواعی که با الیاف پشمی بافته شده باشند آسیب وارده بیشتر خواهد شد.

تابلو فرش آیات قرآنی. ابعاد 50×100 سانتی متر. قیمت 625 هزار تومان. برای خرید روی عکس کلیک کنید

 

در زمان نصب تابلو فرش مراقب آسیب های ناشی از میخ و چکش و…به بافت فرش باشید.

اصلا و به هیچ وجه تابلو فرش را نباید تا یا لوله کنید.

در زمان نصب روی تابلو فرش میخ نزنید

از پودر یا قرص نفتالین برای ممانعت از بید زدن تابلو فرش استفاده کنید

در صورت نیاز به شستشو، حتما این کار را به افراد حرفه ای در قالیشویی های معتبر بسپارید. در صورت عدم دسترسی به مکان های معتبر کافیست تابلو فرش را از قاب خارج نموده و با جاروبرقی روی آن را تمیز کنید. پس از حذف گرد و خاک روی تابلو فرش، مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل نموده و با یک تکه پارچه تمیز یا یک اسفنج سطح تابلو فرش را تمیز کنید. برای خشک کردن کامل تابلو، باید آن را روی زمین قرار دهید تا به تدریج رطوبت آن برطرف شود. این کار باعث می شود رنگ های آن به هم نریزد و تداخل رنگی ایجاد نشود. هیچ وقت تابلو فرش را همچون لباس پهن نکنید! ممکن است دچار کشیدگی شده و از شکل و فرم بیفتد.

در صورتی که تابلو فرشی دارید که چند سالی از خرید آن می گذرد می توانید آن را به مراکز پرداخت ببرید تا با یک پرداخت جزئی فرشتان مانند روز اول نو شود.

قیمت تابلو فرش ماشینی و دستباف

هر یک از انواع تابلو فرش های ماشینی و دستباف قیمت های خاص خود را دارند که در برگیرنده رنج بسیار وسیعی است. چرا که به عوامل متعددی بستگی دارد. در این بین تابلو فرش های بافته شده با ابریشم و ظریف بافت گران ترین انواع تابلو فرش موجود در بازار هستند. تابلو فرش هایی که از پشم برای بافت آن ها استفاده شده قیمت به نسبت پایین تری داشته و در دسترس تر هستند. در صورتی که به تابلو فرش های خاص علاقه دارید و نمی خواهید خیلی هزینه کنید بهتر است به سراغ انواع تابلو فرش های ماشینی برویدکه هم کیفیت خوبی دارند و هم قیمت بسیار پایین تر.

از مهمترین عواملی که تعیین کننده قیمت تابلو فرش است می توان به :

تراکم و شانه اشاره نمود، قطعا تابلو فرشی که 1500 شانه است قیمت بالاتری از انواع 700 شانه و…دارد.

واسطه ها: هر چقدر در روند خرید و فروش تابلو فرش واسطه های بیشتری وارد شوند بالطبع قیمت بالاتر خواهد رفت. فرش آنلاین با افتخار وصل کننده شما به بافنده یا کارخانه است، تا شما به مناسب ترین قیمت محصول مورد نظر خود را دریافت کنید.

ابعاد تابلو فرش از سایر مواردی است که اثر مستقیم دارد. هر چقدر تابلو فرش بزرگتر باشد قطعا قیمت آن هم بیشتر خواهد بود.

نوع الیاف بکار رفته نیز اثر مستقیم بر قیمت نهایی تابلو فرش دارد در بین تابلو فرش های دستباف انواع ابریشمی گرانتر است و در بین تابلو فرش های ماشینی انواعی که با آکریلیک بافته شده باشد.

از سایر عوامل موثر بر قیمت تابلو فرش می توان به کیفیت بافت، ریز و دقیق بافی، جنس نخ و میزان تقاضا اشاره نمود.

برای مشاهده تمامی محصولات بخش تابلو فرش فروشگاه فرش آنلاین و اطلاع از قیمت ها کلیک نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.