چگونه از انواع فرش افشان در دکوراسیون بهترین استفاده را ببریم؟

معرفی بهترین انواع فرش افشان فرش آنلاین

0

طرح افشان از قدیمی‌ترین و زیباترین طرح‌های فرش است که همواره پر طرفدار و محبوب بوده است. مهم‌ترین دلیل اقبال عمومی به فرش طرح افشان در بین نسل جوان، قابلیت هماهنگی بالای این مدل از فرش با دکوراسیون‌های مدرن و امروزی است، چرا که این طرح فرش فاقد ترنج مرکزی و لچک بوده و به‌این‌ترتیب نه‌تنها توجه را به مرکز فرش معطوف نمی‌کند، بلکه فضا را بزرگ‌تر از آنچه در واقع هست نمایش می‌دهد. اگر مشتاق هستید در مورد فرش‌های طرح افشان، انواع فرش افشان، استفاده از آن در دکوراسیون و همچنین مقایسه نقشه فرش ماشینی افشان با سایر نقشه‌های فرش بیشتر بدانید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

چه ویژگی‌هایی طرح افشان را متمایز می‌کند؟

ارائه فرش طرح افشان به‌عنوان نقطه عطفی در هنر فرش‌بافی در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که تفاوت و تمایز ساختاری با سایر مدل‌های فرش داشته و از همان ابتدای عرضه نیز توانست جایگاه خوبی را به دست آورده و بازارها را مسحور خود سازد. از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش طرح افشان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اولین و بارزترین ویژگی فرش ماشینی افشان، عدم وجود ترنج و حاشیه در مرکز فرش است که باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر از آنچه در واقع هست، نمایش داده شود.
  • پیوستگی و انسجام طرح و نقشه از دیگر ویژگی‌های فرش افشان است. در نگاه اول شاید هیچ نظمی در فرش افشان مشاهده نکنید اما با اندکی دقت نظم ذهنی طراح فرش و جذابیت آن را کشف خواهید کرد و زیبایی فرش برای شما دوچندان خواهد شد.
  • یکی دیگر از خصوصیات طرح افشان که آن را از سایر نقشه‌های فرش متمایز می‌سازد، عدم قرینگی بین طرح و نقشه گل‌ها و برگ‌هاست. در واقع در فرش طرح افشان برخلاف سایر طرح‌ها عموماً قرینه بودن نصفه فرش با نصفه دیگر رعایت نشده است.
  • خصوصیت و حسن دیگر فرش ماشینی طرح افشان، نقش آن در بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا اعم از اتاق، نشیمن و حتی محل کار است.

فرش افشان وینتیج

 

مزایای فرش ماشینی طرح افشان برای دکوراسیون نسبت به سایر طرح و نقشه‌های فرش

از مهم‌ترین محاسن فرش افشان که از قضا عامل محبوبیت و فروش بالای آن نسبت به سایر نقشه‌های فرش است، عدم دارابودن ترنج و لچک است. گرچه لچک و ترنج مهم‌ترین عناصر فرش‌های اصیل ایران به‌حساب می‌آیند، اما تنوع نقوش ایرانی با طرح افشان توانسته بازار فرش را تکان دهد.

ویژگی مهم دیگر فرش افشان که طراحان دکوراسیون داخلی را مجذوب خود ساخته، سادگی و خلوت بودن فضای زمینه فرش افشان در کنار اصالت و تکنیک بالای طراحی آن است. ناگفته مشخص است زمانی که میزان نقوش و نمادهای زمینه فرش کم می‌شود، طراح باید مهارت بالایی داشته باشد تا نتیجه نهایی بر دل بنشیند. همین سادگی طرح است که باعث می‌شود به‌سادگی با هر فضایی و هر نوع دکوراسیونی هم سو شده و دکوراسیون با جلوه‌های بصری ویژه را ایجاد نماید.

 

جدول مقایسۀ نقشه‌های پرفروش فرش ماشینی

طرح افشان طرح خشتی نقشه‌های دارای لچک و ترنج نقشه‌های تصویری (مثل طرح شکارگاه، لیلی و مجنون، چهره انسان، حیوانات)
نبودن ترنج مرکزی استفاده از نقش‌های هندسی شبیه به خشت یا قاب‌هایی هم‌اندازه در کنار هم ترنج در فرش‌های ترنج‌دار به شکل یک دایره یا همان حوض در کانون فرش قرار دارد. اما لچک به نقش و نگاره‌هایی گفته می‌شود که در گوشه‌های فرش استفاده می‌شود. وجود تصاویری نظیر وجود حیواناتی مانند گوزن، آهو یا حتی حیوانات وحشی در نقشه شکارگاه یا دو انسان به‌صورت عاشق و معشوق در طرح لیلی و مجنون که در سراسر فرش گسترده است.
عموماً نقش کلی فرش‌های افشان از گل، غنچه، برگ و ساقه تشکیل می‌شود. هر قاب این نقشه با قاب کناری تفاوت دارد. در این نقشه عموماً از طرح درخت گل، گلدان، سرو، گوزن، مرغ، نقوش هندسی، خاتم‌کاری‌، شکار و.. استفاده می‌شود. ترکیبی از ترنج، لچک، ختایی و اسلیمی صحنه‌های شکار، اسب‌سواران در تعقیب شکار، حیوانات درنده واقعی و خیالی
فرش افشان سراسری و غیر قرینه است. نقشه سراسری و قرینه نقشه یک‌چهارم و قرینه نقشه سراسری و غیر قرینه
نمایش فضا بزرگ‌تر از آنچه در واقع هست به علت عدم وجود ترنج مرکزی. عدم وجود ترنج مرکزی. فضای متمرکز به دلیل عناصر فراوان دارای ترنج و لچک که فضا را متمرکز نشان می‌دهند. عدم وجود ترنج مرکزی و بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا
به دلیل نداشتن طرح متقارن و عدم لزوم رعایت قرینگی، برای بافت در ابعاد غیرمعمول و بزرگ (فضاهای دولتی و تشریفاتی) بسیار مناسب است. به این دلیل که دارای نقش‌ونگار است، در محیط‌های کوچک، ایجاد شلوغی می‌کند. به دلیل شلوغی طرح مناسب فضاهای بزرگ مناسب محیط‌های بزرگ و کوچک
با هر نوع دکوراسیونی چه مدرن چه کلاسیک، چه مینیمال و چه حداکثری می‌تواند هماهنگ شود. بیشتر با دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک با انواع مبلمان سلطنتی استفاده می‌شود. بیشتر برای دکوراسیون کلاسیک مناسب است. دکوراسیون مدرن و کلاسیک
فرش افشان به‌صورت کلی دو نوع کلی دارد: نقش‌های با چرخش متصل و نقش‌های با چرخش منفصل. در نقش متصل تمامی خطوط و برگ‌ها و.. به هم متصل است و گویی طراح در یک نشست بدون برداشتن دست، نقشه را طراحی کرده است. اما در گردش منفصل بین خطوط بعضاً فاصله وجود دارد. در نقشه خشتی، برخی از قاب‌ها یا خشت‌های هندسی به‌صورت منظم و برخی به‌صورت غیرمنظم در طرح فرش تکرار می‌شوند. نقشه لچک ترنج، از مهم‌ترین نقشه‌های برگرفته از طرح باغ‌های ایرانی است که حوض بزرگی در وسط بوده و در کنار آن 4 حوض بافاصله مشخص با آبراهه‌ای به حوض اصلی وصل می‌شدند.  
برخی از مشهورترین انواع فرش افشان:
افشان سلطنتی

طرح افشان بندی

طرح افشان گل اناری

طرح افشان شکسته

طرح افشان حیوانات

 

برخی از مشهورترین انواع فرش خشتی:
قاب اسلیمی
قاب قرآنی
قاب بختیاری

 

برخی از مشهورترین انواع فرش لچک ترنج:
لچک ترنج محتشم
لچک ترنج ساده
لچک طرح راور
ترنج هندسی
ترنج دندان‌موشی
ترنج تودرتو یا مداخل
ترنج طرح اصفهان

 

برخی از مشهورترین انواع فرش شکارگاه:
شکارگاه ترنج‌دار
شکارگاه لچک و ترنج‌دار
شکارگاه لچک دار شکارگاه سراسری
شکارگاه محرابی
شکارگاه کوهستانی

شکارگاه جنگلی
شکارگاه بوته‌زار

 

طرح‌های مختلف فرش افشان بیشتر مناسب چه دکوراسیون‌هایی است؟

 

فرش افشان جدید رنگ‌بندی متنوعی دارد، بنابراین می‌توانید به‌سادگی برای انواع مبلمان و دکوراسیون یک فرش ایدئال و متناسب انتخاب و تهیه کنید. در کنار انواع مبلمان کلاسیک، فرش افشان کاشان به رنگ‌های لاکی، زرشکی، کرمی، سبز فیروزه‌ای، آبی تیره، طوسی، سرمه‌ای و..می‌تواند نتیجه خوبی را عاید شما سازد.

ازآنجاکه فرش افشان در رده فرش‌های کلاسیک قرار دارد؛ بنابراین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مبلمان کلاسیک و نئوکلاسیک است تا در نهایت چیدمانی لوکس را ایجاد کند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در دکوراسیون فرش باید مدنظر داشته باشید اندازه فرش است؛ چرا که ارتباط مستقیمی با فضای داخلی منزل دارد. طرح فرش افشان به شکلی است که به‌سادگی فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و بااین‌حال توصیه می‌شود در صورت کم‌نور و کوچک بودن فضا، تمامی سطح را با فرش پر نکنید و اجازه بدهید فرش از دیوار تا حدودی فاصله داشته باشد.

اگرچه فرش افشان یک گزینه عالی برای دکوراسیون کلاسیک محسوب می‌شود، اما به‌راحتی برای دکوراسیون‌های مدرن هم قابل‌استفاده بوده و تجربه ثابت کرده نتایج شگفت‌انگیزی را ایجاد خواهد کرد. دکوراسیون‌های مدرن عموماً دارای کف‌پوش چوبی و یا سنگ‌فرش هستند؛ بنابراین استفاده از فرش افشان با طرح ساده و زمینه تقریباً روشن، چیدمان را با کمترین هزینه متحول خواهد ساخت.

مدل‌های متنوع فرش ماشینی افشان

افشان سلطنتی

ازآنجا که این طرح افشان از دوران گذشته بین پادشاهان و اشراف محبوب بوده به این نام معروف شده است. این طرح بیشتر در رنگ‌های کرم، فیلی و طوسی تولید می‌شود.

طرح افشان لاله شاه عباسی

در این طرح، گل لاله شاه عباسی در تمامی سطوح فرش به صورت سراسری استفاده شده و یا به صورت متصل گل‌ها با بندهایی به هم پیوند خورده‌اند یا به صورت منفصل در کنار هم قرار دارند. گل لاله شاه عباسی از محبوب‌ترین گل‌هایی است که خصوصاً در دوران شاه عباس صفوی استفاده از آن در قالی و فرش دستبافت رونق گرفت.

طرح افشان بندی

این طرح از گل‌های پیوسته ایجاد شده که با هم ارتباط دارند و در آن یک طرح کوچک به شکل منظم تکرار می‌گردد.

طرح افشان گل اناری

این طرح به دلیل شباهت گل‌های آن به گلنار یا همان گل انار به این نام معروف شده است. وقتی گل انار با طرح افشان ترکیب می‌شود، طرح افشان گل اناری ایجاد می‌شود.

طرح افشان شکسته یا هندسی

همان‌طور که از نام این طرح مشخص است. طرح زمینه فرش دارای خطوط هندسی و شکسته است.

طرح افشان حیوانات

زمینه فرش دارای طرح حیواناتی است که نقش اصلی را دارند.

طرح افشان شاخه پیچ

در این طرح شاخه‌ها به شکل پیچ‌درپیچ و پیوسته هستند.

طرح افشان ترنج‌دار

این فرش طرح افشان در مرکز دارای یک ترنج است که اطراف آن طرح‌هایی پیچیده از گل، برگ و شاخه‌ها دیده می‌شوند.

چگونه از رنگ‌های مختلف فرش افشان در دکوراسیون بهره ببریم؟

فرش طرح افشان با برخورداری از مجموعه عظیمی از رنگ و طرح، تنوع بالایی داشته و به همین دلیل می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نماید. از مهم‌ترین عوامل محبوبیت و فروش بالای فرش طرح افشان کاشان، اصالت و رنگ‌بندی گسترده این نوع از فرش است. در اینجا به برخی از پرفروش‌ترین رنگ‌های فرش افشان کاشان اشاره می‌کنیم.

فرش طرح افشان فیلی

رنگ فیلی (آبی روشن که شباهت زیادی به پوست بدن فیل دارد) از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای فرش طرح افشان است. این رنگ خنثی قابلیت‌های زیادی برای استفاده در دکوراسیون دارد؛ چرا که با هر طیفی از رنگ‌های گرم و سرد به‌خوبی هماهنگ می‌شود و حس آرامش عمیقی را به فضا منتقل می‌کند.

فرش افشان فیلی

طرح افشان طوسی

یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های فرش بین عموم مردم، رنگ طوسی است؛ چرا که به‌راحتی با انواع دکوراسیون مدرن و سنتی تطابق می‌یابد و جلوه خاص و شیکی به فضا می‌بخشد. از ویژگی‌های فرش طرح افشان طوسی هماهنگ‌پذیری بالای آن با رنگ‌های صورتی، زرد و بنفش است.

فرش افشان طوسی ذغالی

طرح افشان کرم

اگر در فضای زندگی کوچکی زندگی می‌کنید و به‌اصطلاح یک‌خانه نقلی دارید، استفاده از فرش افشان طرح کرم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. رنگ‌بندی روشن این فرش، صمیمیت فضای زندگی شما را افزایش داده و درعین‌حال نور فضا را متعادل می‌سازد. در کل کاربرد رنگ کرم تأثیر مثبتی در روحیه و نشاط افراد دارد، بنابراین گزینه مناسبی برای اتاق نشیمن و اتاق‌خواب شما به‌حساب می‌آید.

فرش افشان نگین مشهد

چه نوع مبل‌هایی بیشتر با فرش افشان ست می‌شود؟

به صورت خلاصه می‌توان گفت که مبلمان کلاسیک و نئوکلاسیک نظیر مبلمان سلطنتی و استیل، بیشترین هماهنگی را با فرش افشان دارد. فرش افشان بخاطر خلوتی و آرامشی که به همراه خود می‌آورد، با مبلمان‌های حجیم‌تر و پررنگ‌ و لعاب بیشترین همخوانی را دارد؛ چرا که این دو در کنار هم به دکوراسیون حالت تعادل و هارمونی می‌دهند و آن را از یکنواختی خارج می‌کنند.

از نگاه کلی‌تر باید بگوییم این موضوع کاملاً بستگی به سلیقه، نوع نگرش و خلاقیت خود شما دارد. به عبارتی هر چیزی ممکن است، به شرطی که انتخاب‌ها صحیح و اصولی بوده و خلاقیت در آن‌ها به‌کار رفته باشد.

در کنار استفاده از مبلمان کلاسیک، استفاده از فرش افشان کاشان در کنار انواع مبلمان مدرن و راحتی با ترکیب رنگ‌های طوسی، یاسی، زرد و سبز نیز می‌تواند نتایج جذابی برای چیدمان منزل به همراه داشته باشد.

فرش افشان در دکوراسیون

چه نوع پرده‌هایی را می‌شود با طرح افشان ست کرد؟

در کنار این طرح فرش می‌توانید از انواع پرده‌های طرح سنتی، پرده طرح نستعلیق و یا حتی طرح‌های مدرن استفاده کنید. کاملاً بستگی به خود شما و البته لوازم دکوراسیون منزل شما دارد.

برای انتخاب پرده مناسب، کافی است به بخش پرده سایت فرش آنلاین مراجعه کنید و از بین 2000 مدل پرده، هماهنگ‌ترین گزینه را برای فرش دلخواه خود انتخاب نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی، کارشناسان فرش آنلاین آماده پاسخگویی به نیازهای دکوراسیونی شما هستند.

فرش افشان 1402

محبوب‌ترین فرش‌های ماشینی طرح افشان فرش آنلاین

فرش ماشینی تهران طرح افشان گل سرخ

فرش افشان تهران

گل‌های سرخ زمینه این فرش افشان به‌قدری زیباست که همچون دشتی از گل‌های طبیعی خودنمایی و عطرافشانی می‌نماید. جالب اینجاست که این فرش با این‌همه گل، ختایی و برگ و… در یک مجموعه واحد و منظم جلوه‌گری می‌نماید و اصلا شلوغ و نامنظم به نظر نمی‌رسد. این فرش افشان به‌جرئت همیشه از انتخاب‌های اول مصرف‌کنندگان و طرفداران فرش‌های ایرانی است.

رنگ زمینه این محصول به علت خنثی بودن،  با هر نوع چیدمان و رنگی به‌راحتی هماهنگ می‌شود و در کنار هر رنگی که قرار بگیرد، بیشتر نقش کامل‌کنندگی برای آن دارد. این سبک و طرح فرش با تلفیق المان‌های مدرن و سنتی، به‌روز شده و در انواع دکوراسیون‌های امروزی و مدرن یا حتی مینیمال جلوه‌گری می‌نماید. این فرش 1200 شانه فوق‌العاده از دوام و کیفیت بافت کم‌نظیری برخوردار بوده و همچنین ضد حساسیت و پرزدهی است.

فرش ماشینی سیزان کد 70033 طرح افشان آبی طوسی

فرش افشان جدید

ترکیب رنگ و فضای بی‌نظیر این فرش وینتیج‌گونه زیبا آن را به یکی از خاص‌ترین محصولات فرش آنلاین تبدیل کرده است. آنچه پیش روی شماست، ترکیب بی‌نظیری است از مدرنیته، رنگ‌های امروزی و محبوب و درعین‌حال فضایی خنثی که به‌سادگی و باتوجه‌به معیارها و علایق شما با هر سبک و سیاقی هماهنگ شده و فضای دلخواه شما را به وجود می‌آورد.

توصیه می‌شود در کنار این طوسی‌های زیبا و خوش‌رنگ از ترکیب رنگ‌های گرمی چون نارنجی، زرد، صورتی، صورتی چرک و یا انواعی از بنفش استفاده کنید، تا هم تعادل را در فضا رعایت کرده باشید و هم اینکه فضای گرم، صمیمیت و احساس شادابی را به شما منتقل نماید.

فرش ماشینی برلیان طرح افشان گلریز سیلور

فرش افشان گل ریز

فرشی با سبک سنتی و طرحی نو که مملو است از ختایی‌ها و گل‌های شاه‌عباسی بی‌نظیر در یک مجموعه واحد. این فرش ماشینی طرح افشان 1200 شانه فوق‌العاده از دوام و کیفیت بافت درجه یک برخوردار بوده و همچنین ضد حساسیت و پرزدهی است. این فرش به‌راحتی لکه نشده و در صورت لکه‌شدن هم به‌سرعت تمیز می‌شود و همچنین نسبت به آلودگی مقاوم بوده و به‌راحتی کثیف نمی‌شود.

فرش ماشینی خاطره کویر کاشان طرح افشان کرم

فرش افشان خاطره کویر

آنچه پیش روی شماست فرشی است که در عین مدرن بودن و ترکیب رنگ زیبایی که دارد، فضای بسیار خاص و ایرانی نیز دارد که ناخودآگاه انسان را به تحسین وا می‌دارد. می‌توانید در کنار این رنگ کرم بی‌نظیر، از هر رنگ و دکوراسیونی که مد نظرتان است به‌سادگی استفاده کنید و به نتیجه مطلوب برسید. خاصه که رنگ و طرح زمینه، بسیار ملایم بوده و بنابراین قابلیت استفاده در دکوراسیون مدرن و کلاسیک را به طور هم‌زمان و بسته به نوع چیدمان دارا است. مهم‌ترین حسن فرش افشان کاشان پیش رو، شانه و تراکم بالای (1600 شانه با تراکم 4500) آن در کنار قیمت خوب و مناسبی است که دارد.

فرش ماشینی سیزان کد 70029 طرح سنتی افشان ذغالی طوسی

فرش افشان طوسی

ترکیب زیبای رنگ‌های تک و ملایم در زمینه این فرش به‌خصوص آن را زیبا، دلنشین، جذاب و مملو از حس رضایت و آرامش نموده است. در هر بخشی از منزل و هر سبکی که بخواهید، می‌توانید از این فرش خوب و باکیفیت استفاده کنید؛ خواه در کتابخانه پهن شود یا هر بخش دیگر منزل که دوست داشته باشید، پرجلوه و زیبا خواهد بود. درعین‌حال نگرانی از بابت رفت‌وآمد و کثیف‌شدن آن نخواهید داشت و این به دلیل رنگ چرک‌تاب آن است. این محصول 700 شانه را می‌توانید در کنار انواع مبلمان و اکسسوری به رنگ‌های گرم، سرد و حتی خنثی استفاده کرده و نتیجه مطلوب به دست آورید چرا که این رنگ قابلیت هماهنگی بالایی دارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.