20 مورد استفاده از فرش و موکت کهنه که فکرش را نمی کنید!

0

کاربرد فرش و موکت کهنه

شاید برای شما جالب باشد
تقریبا در خانه هر ایرانی یک فرش و موکت بلا استفاده پیدا می شود، چرا که همه ما عادت به فرش کردن خانه خود داریم. اگر شما هم مثل من در خانه خود یک فرش و یا موکت بلا استفاده دارید که بخشی از آن دچار لکه، سوختگی و یا بسیار کهنه شده است و نمی دانید با آن چه کنید پس این پست را دنبال کنید. در اینجا 21 کاربرد فرش های کهنه و مستعمل آورده شده است.

استفاده بعنوان زیر گلدانی

گاهی موقع آب دادن به گلدان آب از زیر آن راه می افتد، اگر با این مشکل مواجه هستید کافی است که موکت یا فرش مستعمل را قطعه بندی کرده دوردوزی کنید و زیر گلدان بگذارید قطعا بخش اعظم آب خارج شده را جذب خواهد کرد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گلدان های زیادی در خانه یا بالکن دارند و بنابراین از طبقات چوبی برای نگهداری گیاهان خود استفاده می کنند. کافیست فرش یا موکت مستعمل خود را به صورتی که دوست دارید و اندازه طبقات است با قیچی برش زده و روی طبقات بیندازید. نمای زیباتری دارد، گلدان سر نخواهد خورد و از سوی دیگر آب خارج شده از کف گلدان نیز طبقات را خراب نخواهد کرد.

استفاده در شرایط برف و گل

گاهی با شرایط برفی پیش بینی نشده مواجه می شویم و آمادگی لازم مثل زنجیر چرخ و …نداریم. در این شرایط بهترین راه در زمان گیر کردن در برف استفاده از یک تکه موکت یا فرش کهنه می باشد. بنابراین همیشه یک تکه موکت یا فرش مستعمل را در ماشین خود داشته باشید.

اگر فرش یا موکت کهنه و دو انداختنی در خانه دارید یک تکه از آن را در صندوق عقب برای روز نیاز نگه دارید. در جایی که فکرش را نخواهید کرد به کمک شما خواهد آمد، خواه زیر لاستیک ها در یک روز برفی باشد یا استفاده در پارکاب برای عدم خیس و گلی شدن کف ماشین.

استفاده به عنوان زیرانداز

کودکان کم سن و سال و یا کودکی که ۴ دست و پا راه می رود مرتب به کل فضای خانه سرک می کشد و هر جا که دوست دارد بازی می کند. اگر کف خانه پارکت و یا سرامیک و سنگ است و کامل فرش نشده است و نمی توانید کودک را راضی کنید که در فضای مورد نظر شما باشد، بهترین راه استفاده از یک تکه موکت و یا فرش مستعمل است که آماده داشته باشید و در زیر او پهن کنید.

به همین ترتیب از این زیر انداز حتی در فضاهای باز مانند پارک و یا زمین بازی نیز برای کودک یا لایه زیری زیرانداز اصلی بر روی یک چمن خیس استفاده کنید.

برای خرید موکت از برندهای معروف کلیک کنید.

استفاده در زیر نردبان

اگر فضای منزل و یا محل کار شما به شکلی است که مرتب از یک نردبان استفاده می کنید، حتما یک تکه موکت و یا فرش را همیشه داشته باشید که زیر نردبان پهن کنید. بدین ترتیب هم نردبان لغزش کمتری خواهد داشت و هم اینکه در صورت خیس و گلی بودن زمین با کشیدن کفش روی این تکه فرش کاربردی و خشک کردن آن خطر لغزیدن و سرخوردن کفش روی پله های نردبان را به حداقل خواهید رسانید.

 

استفاده به عنوان زیرپایی

اگر در خانه باغچه ای کوچک دارید که گاهی رسیدگی می خواهد، قطعا استفاده از یک تکه فرش برای زیر زانو در موقع کار کمک بزرگی برای خستگی کمتر خواهد بود. از این فرش یا موکت می توانید حتی برای زمان پنچر گیری لاستیک ماشین و یا تمرینات یوگا و غیره نیز استفاده کنید، کافیست برحسب شرایط و موقعیت نوع کاربرد آن را تغییر دهید.

کاربرد موکت و فرش کهنه

 

استفاده به عنوان زیرلیوانی

در صورتی که یک تکه موکت زیبا در خانه دارید که بخشی از آن لک شده یا سوخته و غیر قابل استفاده شده است، میتوانید نوع کاربرد آن را تغییر دهید. مثلا تکه تکه نموده و به عنوان زیر لیوانی یا زیر قابلمه و غیره از آن استفاده کنید. در حال حاضر کاربرد زیر لیوانی در ادارات و حتی منازل جهت زیبایی و تمیزی تبدیل به یک فرهنگ شده است. می‌توانید بدون هزینه اضافی از موکت کارکرده خود یک زیر لیوانی بسیار زیبا بسازید.

برای این کار بهتر است موکتی را انتخاب کنید که زیباتر از بقیه باشد. شکل مورد نظر را روی آن کشیده و با کاتر ببرید. سپس تیکه مورد نظر را دور دوزی نموده و به راحتی آن را تبدیل به یک زیر لیوانی بسیار زیبا کنید. برای هر چه بهتر انجام شدن کار کافیست کمی ‌ذوق و سلیقه به خرج دهید.

استفاده به عنوان فرش پادری

در صورتی که موکتی دارید که آن را می پسندید و کهنه هم نشده اما بخشی از آن خراب، لک شده یا سوخته، می توانید براحتی و با خلاقیت خود آن را مورد استفاده دیگری قرار دهید. مثلا   یک جای پا روی کاغذ در آورده و روی محل لک یا سوختگی قرار داده و ریزه هایی از همان موکت و یا رنگ مخالف را با چسب روی جای پا بچسبانید و در راهرو یا بعنوان پادری و غیره استفاده نمایید.

تبدیل یک فرش یا موکت کهنه به یک پادری زیبا و کاربردی نه تنها از هزینه های شما کم می کند که سلیقه و خلاقیت شما را نیز آشکار می سازد.

خرید فرش و پادری های زیبا در فروشگاه فرش آنلاین.

استفاده به عنوان زیر پایه

اگر ماشین لباسشویی شما در موقع کار کردن صدای زیادی تولید می کند، کافیست موکت یا فرش مستعمل خانه را تکه تکه کرده و زیر پایه آن قرار دهید، هم مانع از حرکت و لغزش ماشین لباسشویی شده و هم بخش اعظمی از صدای تولید شده را کم خواهد کرد.

می توانید از این تکه های موکت کهنه شده در موقع تغییر دکوراسیون نیز استفاده کنید، بدین ترتیب که تکه های فرش یا موکت را زیر پایه های مبل و یا میز قرار داده و بعد به راحتی روی سنگ یا سرامیک و پارکت کشیده خواهند شد. بدین ترتیب هم جابجایی مبلمان راحت تر می شود و هم کف منزل نیز دچار خط و خش نمی شود.

استفاده به عنوان حفاظ

فرش و موکت مستعمل کارکردهای زیادی دارد. اگر پارکینگ خانه شما کوچک است و در زمان پیاده شدن امکان برخورد در ماشین به دیوار پارکینگ وجود دارد، کافیست در محل احتمالی برخورد در به دیوار پارکینگ از یک تکه موکت استفاده کنید تا خطر خط و خش در ماشین و آسیب آن را به صفر برسانید.

می توانید برای دیوارها و حتی ستون های داخل پارکینگ هم از این تکه های فرش استفاده کنید تا امکان ایجاد آسیب را به حداقل مقدار ممکن برسانید.

 

استفاده به عنوان زیرانداز حیوانات خانگی

میتوانید از فرش و موکت مستعمل و بلا استفاده خود برای مفروش کردن لانه سگ یا گربه خانگی خود استفاده کنید.

 اگر شما در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می کنید، به راحتی با برش زدن  بخش سالم فرش یا موکت آسیب دیده یک زیر انداز زیبا درست کنید. بیشتر حیوانات باهوش بوده و حتی می توانید یاد بدهید که بیشتر روی زیر انداز مخصوص خود رفت و آمد کنند.

 

 

ساخت زیر لیوانی با موکت کهنه

 

کیف دستی و کوله پشتی

کیف های با نقوش سنتی همیشه طرفداران ویژه و خاص خود را داشته و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار می باشند. اگر یک فرش نازک با رنگ شاد دارید که از قضا آسیب هم دیده، دست به کار شوید و با آن یک کیف زیبا برای خود بدوزید.

 

فرش چهل تکه

اگر تعدادی فرش، قالیچه و پادری کهنه شده در خانه دارید و نمی دانید با آنها چکار کنید، دست به کار شوید و از بهترین قسمت های آن ها یک فرش نو بسازید!

کافیست بخش های سالم و حتی زیباتر را با کاتر و به نسبت های مساوی برش بزنید و با یک وسیله اتصال خواه نخ و سوزن باشد یا چرخ خیاطی صنعتی و… این تکه ها را به هم متصل کنید. سعی کنید تا حد ممکن از فرش های متنوع تر و در عین حال هماهنگ در کنار یکدیگر استفاده کنید.

آویز دیواری

یکی از انواع صنایع دستی که بسیار هم زیبا بوده و جلوه خاصی دارد انواع آویزهای دیواری طرح سنتی می باشد. اگر دوست دارید اتاق خواب شما یا هر بخش دیگر منزل و حتی محل کارتان فضایی دنج و سنتی داشته باشد یک آویز دیواری طرح فرش به خوبی این کار را برای شما انجام خواهد داد. پس دست به کار شوید!

یک تکه فرش زیبا و قدیمی شده خانه را بردارید و از بخشی که ریشه دارد قطعه ای به اندازه دلخواه برش بزنید..با انواع نخ های رنگی و یا حتی قلاب دوزی و غیره می توانید آن را به یک اثر هنری فوق العاده تبدیل کنید.

تزئین کف بالکن و ایوان

اگر فرش کهنه شده و کماکان سالم تر از آن است که دلتان بیاید تکه تکه کنید، چه جایی بهتر از بالکن و یا بهار خواب و..هم کاربردی خواهد بود و هم بسیار زیبا. با اندکی ذوق و سلیقه می توانید دنج ترین نقطه خانه را بسازید.

استفاده به عنوان رویه کوسن

از بهترین ایده ها برای استفاده از گلیم و قالیچه های نازک کهنه شده می تواند رویه کوسن باشد. طرح خاص خود را در ابعاد دلخواه پیاده و برش بزنید و در کنار مبلمان استفاده کنید تا دکوراسیونی به آراسته ترین وجه ممکن داشته باشید.

ساخت صنایع دستی با فرش کهنه

 

رویه صندلی

اگر یک بالکن زیبا و بزرگ دارید یا یک حیاط خلوت و در آن ها از میز و صندلی های چوبی، پلاستیکی و یا فلزی استفاده می کنید، پیشنهاد خوبی داریم. اندازه و ابعاد پشتی و نشیمن گاه صندلی ها را اندازه بزنید، فرش کهنه و آسیب دیده خود را بردارید و با یک کاتر برش زده دور دوزی کنید، حتی می توانید در قسمت پشتی از نوار برای اتصال به پشتی صندلی هم استفاده کنید. قطعا یک رویه رنگارنگ جلوه خاصی به کل فضا خواهد داد و شما را راضی و خشنود خواهد نمود.

 

عایق لوله

شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد که لوله کشی آب و..رو کار بوده و به دلیل سرمای زمستان دچار مشکل شده ایم. آیا تکه های بلا استفاده مانده و یا آسیب دیده فرش و موکت نمی تواند بهترین عایق برای ممانعت از بروز آسیب به این لوله ها باشد!

کافیست خلاق باشید آن وقت خواهید دید که مهم نیست فرش و موکت چقدر آسیب دیده باشد، قطعا کاربردی خواهد داشت.

استفاده در تهیه کمپوست

یک کمپوست عالی برای باغچه زمانی تولید می شود که دمای هوا از یک حد مشخص پایینتر نیاید. اگر میخواهید برای باغچه و یا باغ کمپوست درست کنید و فرش یا موکت منزل شما آنقدر آسیب دیده که دیگر کارایی ندارد کافیست آن را روی توده مواد کمپوست بیندازید تا سرمای هوا کمتر به داخل نفوذ کند.. قطعا با انجام این کار کود به عایق کاری کمک کرده و توده کمپوست در طول ماه های سرد حفظ خواهد شد.

 

ممانعت از رشد علف های هرز

اگر یک فرش یا موکت کهنه و بلا استفاده دارید آن را روی خاک باغچه رها کنید تا به تنهایی علف های هرز را از بین ببرد! چرا که مانع از رشد علف های هرز خواهد شد.

ساخت 4 پایه

اگر یک موکت یا فرش کهنه و بلا استفاده دارید دست به کار شوید و از آن برای درست کردن یک چهار پایه زیبا استفاده کنید یا حتی رویه 4 پایه قبلی را برای تنوع عوض کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.