6 دلیل مهم که شما را برای خرید فرش های مشهد قانع می کند!

نکاتی که در زمان خرید فرش های مشهد باید به آنها توجه کنید

0

چرا باید فرش مشهد را انتخاب کرد؟

گروه صنعتی مشهد مجموعه‌ای نا‌م‌آشنا و بسیار مهم در صنعت نساجی و فرش ایران به شمار می‌آید. محصولات کارخانجات این گروه امروزه در بسیاری از خانه‌های ایرانیان و حتی کشورهای منطقه و اروپا گسترده شده است. کارخانجات زیر مجموعه این گروه در حوزه فرش شامل برندهای خوشنامی نظیر فرش ماشینی مشهد، فرش ماشینی نگین مشهد و فرش ماشینی زمرد مشهد می‌شود.

در ادامه این نوشته با هم نگاهی خواهیم داشت به تولیدات این کارخانه‌ها و توضیح خواهیم داد که چرا خرید فرش‌های برند مشهد، نگین مشهد یا زمرد مشهد می‌تواند انتخاب آگاهانه‌ای تلقی شود. همچنین دلایل برتری کیفیت و دوام فرش‌های این سه برند در همه زمینه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارخانه فرش مشهد

فرش ماشینی مشهد بزرگ‌ترین کارخانه در گروه صنعتی مشهد است. این کارخانه در سال 1356 و با ظرفیت تولید 240.000 مترمربع فرش افتتاح شد. البته به همت مدیران و کارکنان این مجموعه امروزه شاهد تولید 2.400.000 مترمربع فرش ماشینی در این کارخانه هستیم.

بی‌شک باید قبول کرد 47 سال تداوم تولید و حضور در بازار، نشان از کیفیت خوب محصولات این کارخانه دارد. گواه این ادعا، نشان استانداردهای مهمی است که این شرکت کسب کرده است.

  • نشان استاندارد ملی کشور
  • گواهی‌نامه ایزو 2000/9001
  • لیسانس شرکت درالون آلمان

کارخانه فرش ماشینی نگین مشهد

تغییر سلیقه مشتری و نگاه جدید مدیریت گروه صنعتی مشهد، باعث شد این مجموعه به فکر بیفتد تا محصولی با کیفیت و رنگ‌ونقش بهتر و جدیدتر تولید کند.

حاصل این تفکر، ایجاد کارخانه فرش نگین مشهد در سال 1371 بود. مسئله‌ای که فرش نگین مشهد را متفاوت کرد این بود که گل‌های فرش ماشینی تولید این برند به‌صورت نقش‌برجسته کار شد و امکان بافت تا ده رنگ نیز در این فرش‌ها به وجود آمد.

فرش ماشینی نگین مشهد نیز همانند دیگر برند گروه صنعتی مشهد، دارای گواهینامه ایزو 9001 بوده و تحت لیسانس شرکت درالون آلمان است.

کارخانه فرش نگین مشهد

کارخانه فرش ماشینی زمرد مشهد

این کارخانه نیز با هدف توسعه بازار و ایجاد تغییر و تنوع در تکنولوژی تولید فرش در سال 1376 به بهره‌برداری رسید. با جرات می‌توان گفت فرش زمرد مشهد یکی از مدرن‌ترین و بهترین کارخانه‌های فرش ماشینی در ایران است.

این کارخانه با حضور 1000 نیروی مستقیم در حال حاضر مشغول به تولید گسترده فرش ماشینی است. بیشتر محصولات این کارخانه صادر می‌شود که این خود نشان‌دهنده سربلندی در آزمون‌های سنجش کیفیت محصول کشورهای متعدد است.

کیفیت فرش ماشینی زمرد مشهد به قدری بالا بوده است که در اتحادیه اروپا، جایزه کیفیت برتر هزاره اروپا را کسب کرده است.

خرید فرش ماشینی باکیفیت

احتمالا شما که این مقاله را می‌خوانید، قصد دارید فرش ماشینی خریداری کنید. در بیشتر سایت‌ها  یا فروشگاه‌های آنلاین، مدیران برای فروش فرش ماشینی بیشتر نکات کلی را  بازگو می‌کنند؛ اما ما قصد داریم در این مقاله کار دیگری را انجام دهیم و ابتدا ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب را نوشته و سپس دلایل کیفیت و برتری فرش مشهد اصل را بنویسیم.

ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب

در زمان خرید یک فرش ماشینی به نکات زیر توجه کنید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

  • فرش دارای استاندارد باشد.
  • الیاف فرش آکریلیک آلمانی یا ترک باشد.
  • ارتفاع نخ خاب مناسبی داشته باشد.
  • از وزن استاندارد فرش (متناسب با شانه، تراکم و ابعاد) کمتر نباشد.
  • نخ به کار رفته، هیت ست باشد.
  • الیاف فرش براق و نرم باشد.
  • فرش بوی پلاستیک و مواد نفتی ندهد.
  • از استحکام کافی برخوردار باشد.
  • ثبات رنگ بالایی داشته باشد.

در زمان خرید یک فرش ماشینی خوب باید به این ویژگی‌ها توجه شود و در مورد آنها از کارشناسان فروشگاه آنلاین سوال شود.

اگر نگاهی به محصولات فرش مشهد، نگین و زمرد بیندازیم، متوجه می‌شویم که تمام موارد فوق در محصولات این سه برند رعایت شده است. در ادامه به بررسی دلایل کیفیت فرش‌های این سه برند می‌پردازیم.

دلایل کیفیت فرش‌های ماشینی مشهد

1- نشان استاندارد:

متاسفانه در بازار شاهد محصولات بی‌کیفیتی هستیم که دارای نشان استاندارد هستند. این مورد درباره فرش ماشینی نیز صدق می‌کند. صدها برند با محصولات بدون کیفیت که دارای نشان استاندارد نیز هستند در بازار خرید‌وفروش می‌شوند. اما در مورد فرش مشهد، نگین مشهد و زمرد مشهد اوضاع کمی فرق می‌کند.

استاندارد فرش ماشینی در ایران مجموعه‌ای از نکاتی است که در زمان تولید باید رعایت شود. این موارد شامل جنس نخ، ابعاد و میزان تراکم فرش ماشینی است که اگر دستورالعمل‌های استاندارد رعایت نشود؛ فرش دارای مهر استاندارد نخواهد بود.

شاید این سوال در ذهن شما متبادر شود که وقتی در بازار تعداد زیادی برند فرش ماشینی با نشان استاندارد جعلی وجود دارد؛ مزیت نشان استاندارد فرش نگین یا زمرد چیست.

در پاسخ به این سوال باید به صادراتی بودن محصولات فرش ماشینی مشهد اشاره کرد. در اروپا یا دیگر کشورهای خارجی، مقررات بسیار سختی برای ورود کالا وجود دارد و اگر کوچک‌ترین انحرافی در استاندارد فرش وجود داشته باشد، محصول اجازه ورود نخواهد داشت.

پس می‌توان نتیجه گرفت صادرات فرش برندهای زمرد مشهد، نگین مشهد و برند فرش ماشینی مشهد به کشورهای اروپایی، در سال‌های گذشته به دلیل رعایت اصول استاندارد صحیح و قوانین بین‌المللی است که خود نشان از کیفیت بالای این کالاها دارد.

2-کیفیت الیاف بخش های مختلف فرش

شاید هیچ رکنی در ساختمان فرش ماشینی، مانند الیاف، نقش اساسی در کیفیت این محصول بازی نمی‌کند. به‌طور معمول در یک فرش ماشینی، سه نوع نخ به کار گرفته می‌شود.

نخ خاب، همان نخ‌های رنگی است که در سطح فرش قرار می‌گیرند و ما نقشه فرش ماشینی را با آن نخ‌ها مشاهده می‌کنیم.

نخ پود که در عرض قالی قرار می‌گیرد و باعث استحکام فرش می‌شود.

نخ تار در طول فرش بافته می‌شود و بسته به طول فرش متفاوت است.

این نخ‌ها از الیاف مختلف تشکیل می‌شود و هرچه جنس الیاف از کیفیت بهتری برخوردار باشد؛ استحکام محصول تولیدی نیز (فرش ماشینی) بیشتر خواهد بود.

به‌طور معمول در تمام فرش‌های ماشینی، جنس نخ تار، از پنبه، پلی‌استر یا پنبه پلی‌استر است. نخ پود، از پنبه، جوت و پلی‌استر و نخ خاب نیز از اکریلیک تشکیل می‌شود.

اگر بخواهیم کمی بهتر و موشکافانه‌تر در مورد ساختمان فرش ماشینی توضیح دهیم؛ باید بگوییم که از ترکیب نخ تار و پود، قسمت زیربافت یا پشت قالی شکل می‌گیرد. قسمت پشت قالی، روی زمین افتاده و سطح رویی (نخ خاب) زیر پای افراد قرار می‌گیرد؛ برای همین مهم است که جنس نخ خاب از الیاف باداوم و مستحکم تشکیل شود.

معمولا جنس نخ خاب فرش‌های ماشینی از الیاف فیلامنت یا BCF، پلی‌پروپیلن، پلی‌استر و اکریلیک است.

امروزه در تولید فرش‌های ماشینی از نخ فیلامنت و پلی‌پروپیلن کمتر استفاده می‌شود و بیشتر تولید از نخ پلی‌استر و اکریلیک است.

البته باید اذعان کرد که یکی از محصولات فرش نگین مشهد، قالی 500 شانه pp است که این تولیدات بیشتر برای کف‌پوش اتاق کودک استفاده می‌شود. الیاف پلی‌پروپیلن، به دلیل مجعد و پفکی بودن، گزینه مناسب برای تولید فرش‌های 350 یا 500 شانه است.

اشاره شد که همه کارخانه‌های تولید فرش ایرانی همانند فرش نگین، ملزم به رعایت استاندارد فرش ماشینی هستند. همین امر باعث شده است تا همه کارخانه‌ها از نخ اکریلیک (برای رعایت شرایط استاندارد) استفاده کنند. اما نکته مهم نوع الیاف اکریلیکی است که کارخانه‌ها استفاده می‌کنند.

یک فرش ویژه، مانند فرش زمرد یا نگین مشهد، برای برخورداری از کیفیت درجه یک، سه خصیصه داردو این سه ویژگی یعنی استحکام، نرم و براق بودن و ثبات رنگ ارتباط مستقیم با نوع الیاف اکریلیک دارد.

در بازار فرش ماشینی، اصطلاحی به نام «پاخور» وجود دارد که گفته می‌شود: «هرچه پاخور فرش بیشتر باشد کیفیت قالی نیز بهتر می‌شود». منظور از پاخور مقاومتی است که نخ خاب یا پرز از خود نشان می‌دهد. ما روزانه ده یا صدها بار از روی یک فرش عبور می‌کنیم؛ نیروی وزن ما بر روی الیاف نخ خاب وارد می‌شود و اگر نخ خاب از مقاومت خوبی برخوردار نباشد، فرش در طول زمان استحکام خود را از دست می‌دهد. با این تفاسیر، هرچه مقاومت الیاف اکریلیک بهتر باشد کیفیت فرش نیز بالاتر می‌رود.

فرش ماشینی مشهد

3-الیاف بایر آلمان

الیاف اکریلیک همانطور که ذکر شد متفاوت هستند. در دهه‌های گذشته کارخانه پلی‌اکریل ایران، نخ اکریلیک تولید می‌کرد؛ اما با تعطیلی این کارخانه، کارخانجات ایران نیازمند نخ اکریلیک شدند. این نیازها به تدریج از کشورهای چین، هند، ترکیه و آلمان تامین شد و الیاف اکریلیک خارجی به ایران وارد شد.

البته کیفیت نخ‌های اکریلیک وارداتی، یکسان نیست و در بین این نخ‌ها، نخ آلمان و بعد از آن نخ ترک دارای بهترین کیفیت‌ است. اگر به ابتدای مقاله و تاریخچه شرکت‌های سه‌گانه مشهد رجوع کنید، مشاهده خواهید کرد که تمام محصولات گروه صنعتی فرش مشهد، تحت لیسانس گروه درالون تولیدکننده نخ اکریلیک بایر آلمان هستند.

در واقع دلیل اصلی برتری کیفی فرش‌های برند فرش مشهد، زمرد مشهد یا نگین مشهد، وجود الیاف اکریلیک بایر آلمان است. در بازار برای برتری فرش تولیدی کارخانه‌ها، جنس الیاف نخ خاب را مثال می‌زنند و اکثر فروشنده‌ها بیان می‌کنند که جنس نخ خاب از نخ ترک است؛ حال‌آنکه نخ بایر آلمان بهتر از نخ ترک است.

دلیل برتری اکریلیک بایر آلمان را می‌توان در تاریخ و نحوه تولید این نخ دانست. نخ بایر آلمان یا درالون سابقه صدساله در جهان دارد و سال‌های سال با استفاده از بهترین تکنولوژی، نخ‌های مصنوعی تولید کرده و با تولید نخ اکریلیک بایر، نام برند خود را زبانزد خاص و عام کرده است.

این شرکت برای تولید نخ اکریلیک با دستگاه‌های مدرن، ابتدا فیلامنت را رنگرزی کرده و سپس عملیات ریسندگی را روی آن انجام می‌دهد. چنین پروسه‌ای نیازمند دستگاه‌های بسیار دقیقی است که الیاف را تخریب نکند و سطح مقطع آنها را دچار شکستگی نکند.

الیاف اکریلیکی که کیفیت پایین دارند طبق پروسه دیگری تولید می‌شوند. در این‌گونه الیاف، ابتدا فیلامنت تبدیل به نخ شده و سپس رنگرزی انجام می‌شود. این پروسه باعث می‌شود اکریلیک تولیدی دارای کیفیت و دوام خوبی نبوده و بعد از مدتی نخ دچار پارگی و شکستگی شود.

به همین خاطر است که در زمان خرید فرش‌های مشهد به خریدار اطمینان داده می‌شود که بابت فرسایش نقش فرش و به هم ریختن رنگ‌های آن، هیچ نگرانی نداشته باشد. فرش مشهد برای آنکه بتواند در بازارهای اروپایی حاضر شود باید از نخی استفاده کند که مورد تایید اتحادیه اروپاست و این نخ، اکریلیک بایر آلمان است.

4- ضخامت فرش مشهد

یکی دیگر از نکات مهم در برتری کیفیت فرش ‌های مشهد، ارتفاع نخ خاب آنها است. به طور معمول، ارتفاع نخ خاب در الیاف ترک حدود 11 میلی‌متر است؛ اما در اکریلیک بایر آلمان، ارتفاع نخ خاب 12 تا 15 میلی‌متر است. نکته جالب آنکه همین یک یا دو میلی‌متر اختلاف ارتفاع در نخ خاب، موجب افزایش ضخامت فرش ماشینی می‌شود و هرچه ضخامت بیشتر، دوام و استحکام فرش ماشینی نیز بیشتر خواهد شد.

نکته دیگری که در برتری فرش نگین مشهد یا زمرد مشهد نسبت به رقبا باید بیان کرد؛ وزن بیشتر محصولات این برندها است. 70درصد وزن یک فرش ماشینی از نخ خاب اکریلیک تشکیل شده است و استفاده از نخ بایر آلمان موجب افزایش وزن این فرش نسبت به دیگر رقبا می‌شود.

راه تشخیص فرش تقلبی نگین مشهد از اصل

5- ثبات رنگ بالا

آنچه باعث شده است فرش مشهد در تمام فروشگاه‌های ایران برای مشتریان عرضه شود، بازخورد مشتریان بعد از خرید فرش ماشینی زمرد مشهد یا نگین مشهد است. یکی از بازخوردهای کلی مشتریان بعد از خرید فرش ماشینی مشهد، تعریف از ثبات رنگ فرش در طول زمان است.

معمولا فرش‌های ماشینی بعد از مدتی، رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند. اما فرش زمرد مشهد اصل و فرش نگین مشهد اصل به دلیل استفاده از نخ درالون که به شکلی خاص رنگرزی می‌شود، دارای ثبات رنگ بالایی است.

فرش نگین مشهد

6- تنوع محصولات

یکی از دلایل برتری فرش‌های گروه صنعتی مشهد در بازار، تنوع محصولات این گروه است. سه کارخانه با تکنولوژی‌های روز، متفاوت‌ترین نقش‌ها و رنگ‌ها را به بازار عرضه می‌کنند.

عمده محصولات این کارخانه‌ها فرش‌های 700، 1200 و 1500 شانه با تراکم‌های 2250 و 3600 است. کارکنان و مهندسین شرکت تلاش کرده‌اند با استفاده از تکنولوژی روز محصولات را در 8 و 10 رنگ تولید کنند. پهن کردن فرش ماشینی مشهد اصل در منزل یا محل کار، زیبایی دلنشینی به فضا می‌دهد و خاص بودن خود را به رخ می‌کشد.

نکاتی که در زمان خرید فرش مشهد باید بدانید

اگر قصد دارید فرش های مشهد را از نمایندگی‌های اینترنتی نظیر فرش آنلاین یا مراکز فروش حضوری خرید کنید، بهتر است نکات زیر را مدنظر بگیرید.

  • حتما به برچسب پشت فرش دقت کنید. مشخصات فرش روی لیبل درج شده است. روی برچسب یک شماره سریال درج شده است؛ شما می‌توانید طی تماس با کارخانه و استعلام شماره سریال از اصل بودن فرش زمرد یا نگین اطمینان حاصل کنید.
  • تمام فرش‌های ماشینی مشهد از اکریلیک هیت‌ست شده استفاده می‌کنند؛ این نخ‌ها دارای پرز نیستند و حساسیت ایجاد نمی‌کنند. اگر فرش خریداری شده بعد از یک هفته همچنان پرز می‌دهد، در اصل بودن فرش شک کنید.
  • فرش های مشهد اصل در کارخانه‌های استان خراسان تولید می‌شوند. اگر آدرس کارخانه، روی لیبل حک نشده یا آدرس دیگری درج شده بود، حتما این فرش اصالت ندارد.
  • فرش مشهد، نگین مشهد و زمرد مشهد هیچ پسوند و پیشوندی ندارد. اگر در برچسب پشت فرش اسم فرش با پسوند یا پیشوند مثلا فرش مشهد طلایی درج شده بود؛ حتما از خرید فرش منصرف شوید.
  • فرش های مشهد اصل عموما روی کدبندی نام‌گذاری می شود مثل طرح ۱۰۰۳ ولی فرش های متفرقه مشهد بیشتر اسم طرح دارند مثل طرح شاهکار
  • حتما در هنگام خرید فرش مشهد روی آن دست بکشید. فرش های مشهد به خاطر کیفیت بالای الیاف آن، چسبندگی ندارند اما در الیاف بی کیفیت، هنگام دست کشیدن، احساس چسبندگی به فرد دست می‌دهد.

کلام پایانی

متاسفانه این روزها فروش فرش مشهد تقلبی در بازار بسیار زیاد شده است؛ از این رو توصیه می‌شود؛ برای خرید فرش مشهد اصل از سایت فرش آنلاین، نماینده مستقیم فرش‌های گروه صنعتی مشهد، خریدتان را  انجام بدهید. شما می‌توانید برای دریافت لیست قیمت فرش های مشهد با کارشناسان ما تماس گرفته و طبق نرخ کارخانه محصولات فرش مشهد را خریداری کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.