انتخاب و نگهداری کابینت آشپزخانه

0

کابینت آشپزخانه

 

آشپزخانه قلب هر خانه است؛ حتما شما هم بارها این جمله را شنیده‌اید و به آن اعتقاد دارید. آشپزخانه می تواند کوچک یا بزرگ باشد، همچنین قدیمی و ساده یا مدرن و مجلل. آنچه میان همه ی این آشپزخانه‌ها مشترک است و اهمیت دارد، چیدمان لوازم و ظروف مورد نیاز است. بنابراین نباید از نقش کابینت‌های آشپزخانه غافل شد؛ کابینت‌هایی که می توانند همه ی ظرف‌ها را داخل خود جای دهند و کار را راحت‌تر کنند. البته علاوه بر این ویژگی، بتازگی کابینت‌های آشپزخانه به بخشی از چیدمان و دکوراسیون خانه هم تبدیل شده است.

 

در دورانی که مادربزرگ‌های ما در آشپزخانه‌ها کار می کردند، خبری از کابینت‌های امروزی نبود و صندوق‌های چوبی ظروف مختلف را درون خودشان جای می دادند. ولی این روزها کابینت‌های متنوع و متفاوتی در بازار وجود دارد که تنها وظیفه ی جا دادن ظروف به‌عهده ی آنها نیست و نقش مهمی هم در زیبایی و دکوراسیون خانه دارند. بخصوص وقتی آشپزخانه اپن باشد، اهمیت رنگ و شکل کابینت در زیبایی فضای خانه دوچندان می شود.

کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

 

 

 

 

 

 

 

مراقبت بهتر، عمر طولانی تر

 

متاسفانه بعضی از خانواده‌ها نمی دانند چطور باید از کابینت‌ها نگهداری کنند. بنابراین کاملا طبیعی است که کابینت‌ در این خانه‌ها خیلی زود از کار افتد و خراب شود. البته با در نظر داشتن هزینه ی بالای خرید یا تعویض کابینت بهتر است بیشتر به فکر مراقبت و نگهداری از آنها باشید تا مدت‌ زیادی بتواند بخوبی روز اول برای شما کار کند.

اول از همه به یاد داشته باشید در صورتی که کابینت آشپزخانه خراب شد و مشکلی برایش پیش آمد، به جای اینکه خودتان آن را تعمیر کنید، حتما از فردی که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید تا مشکل به طور کامل حل شود.

 

کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

 

 

 

 

 

 

 

البته باز هم مانند بقیه ی امور زندگی و خانه، بهتر است ابتدا از ایجاد خرابی و مشکل پیشگیری کنید تا نیازی به تعمیر نباشد. به عنوان مثال محافظت از در و صفحات کابینت در برابر آب و حرارت نکته ی مهمی است که نباید فراموش شود. بعضی از کابینت‌ها فلزی هستند و در مقابل آب مقاوم. ولی جنس بعضی دیگر چوبی است و اگر با آب تماس داشته باشد، خیلی زود می پوسد و از بین می رود.

بنابراین اگر کابینت‌های خانه شما هم چوبی است، هیچ وقت آن را با آب تمیز نکنید. به جای این کار می توانید از مواد شوینده ی مناسب و دستمال نمدار کمک بگیرید. همچنین بهتر است هنگام خرید یا ساخت کابینت، جنس مرغوب و مناسبی انتخاب کنید.

 

کابینت آشپزخانهکابینت آشپزخانه

 

 

 

 

 

 

 

شاید برای شما جالب باشد

برخی از قسمت‌ها مانند کابینت‌های اطراف سینک ظرفشویی معمولا در معرض رطوبت بیشتری قرار دارند و خیلی زود خیس می شوند. به همین دلیل بهتر است جنس این قسمت‌ ها طوری انتخاب شود که در برابر آب مقاومباشد. علاوه بر این، همیشه پس از اتمام کارتان تمام قسمت‌های کابینت را خشک کنید تا آب روی آن نماند. البته اگر صفحات کابینت ضد آب باشد، باز هم نباید به طور مستقیم روی آن آب بریزید و به این شیوه کابینت را بشویید. چون در هر صورت رطوبت عمر آن را کم می کند. یادتان باشد حرارت هم عامل مهمی است که موجب آسیب‌ دیدن کابینت‌ها می شود. بنابراین سعی کنید قابلمه، ماهیتابه و کلا ظرف‌های داغ را مستقیم روی کابینت نگذارید و مراقب باشید صفحات آن حرارت نبیند.

 

کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

 

 

 

 

 

 

 

گوشت، مرغ، نان و… را هم نباید مستقیم روی کابینت برش دهید. با این کار نه‌ تنها روی صفحه ی کابینت خش می افتد و ظاهر نامناسبی پیدا می کند، بلکه به مکان مناسبی برای تجمع آلودگی های مختلف نیز تبدیل می شود.

 

آشپزخانه ای زیبا با کابینت‌ هایی زیباتر

 

حتما شما هم تا به حال در آگهی های خرید و فروش خانه و آپارتمان دیده‌اید که برای تبلیغ، درباره جنس و نوع کابینت‌های آن ها هم مطالبی می نویسند. اما آیا واقعا جنس، طرح و رنگ کابینت تا این حد در زیبایی خانه مهم است؟

 

کابینت آشپزخانه

 

پاسخ این پرسش صددرصد مثبت است. به این معنی که با انتخاب رنگ و طرح مناسب می توان آشپزخانه‌ای کوچک و دلگیر را شاد و حتی بزرگ نشان داد یا این‌که حس و حال متفاوتی به خانه بخشید. به عنوان نمونه اگر آشپزخانه ی شما کوچک است، سعی کنید از کابینت‌هایی استفاده کنید که رنگ تند ندارد، چون این رنگ‌ها محیط آشپزخانه را کوچک‌تر نشان می دهد.

 

تمیز کردن کابینت ها

 

کابینت‌ها هم مانند قسمت‌های دیگر آشپزخانه باید به طور مرتب تمیز شود. ولی حواستان باشد تمیز کردن آنها هم قانون خاص خودش را دارد. مثلا هیچ‌وقت نباید برای نظافت کابینت‌ها از اسکاچ‌های زبر یا سیم‌های ظرفشویی استفاده کنید. چون این لوازم باعث خش افتادن روی سطح کابینت می شود. به جای این کار می توانید از یک اسفنج نرم یا دستمال‌های مخصوص کمک بگیرید. در ضمن اگر می خواهید از مواد شوینده‌ای که در بازار وجود دارد، استفاده کنید ابتدا حتما شیوه ی مصرف آن را بخوانید و بعد مطابق آن، نظافت را شروع کنید.

 

کابینت آشپزخانهکابینت آشپزخانه

 

همچنین فراموش نکنید درهای کابینت را پس از استفاده ببندید و هیچ‌وقت آنها را برای مدتی طولانی باز نگذارید. این کار نه‌تنها باعث می شود آشپزخانه زیباتر و تمیزتر به نظر برسد، بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشی از پخت غذا به داخل کابینت‌ها نیز جلوگیری می کند. از سوی دیگر، باز ماندن درها بتدریج باعث افتادگی، لق شدن و صدا کردن آنها هنگام باز و بسته شدن می شود. در ضمن هیچ‌وقت روی کابینت‌ها ننشینید. تعجب نکنید! خیلی از افراد عادت دارند به جای این‌که روی صندلی آشپزخانه بنشینند، از کابینت به عنوان صندلی استفاده ‌کنند. این کار هم باعث لق شدن پایه‌های کابینت و در نتیجه خراب شدن زودهنگام آنها می شود. علاوه بر این، قسمت‌هایی از کابینت که فضای زیر آن خالی است، نباید خیلی سنگین باشد. مثلا روی کابینتی که زیرش ماشین لباسشویی می‌گذارید، به هیچ وجه نباید پر از ظرف و وسایل باشد.

تهیه و تلخیص از : دکوراسیون فرش آنلاین

نویسنده: مرضیه عالمی

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.