13 روش برای تشخیص فرش چرم تقلبی

راهنمای جامع شناخت فرش چرم تقلبی و اصلی

0
فرش چرم، یکی از اصیل‌ترین کف‌پوش‌های جهان است. این محصول درواقع همان پوستینی است که  انسان شکارچی، گاه به‌عنوان لباس و گاهی به‌عنوان کف‌پوش از آن استفاده می‌کرد.اما با گذشت زمان و استفاده از فرش‌های دستباف با الیاف گیاهی و صنعتی، استفاده از چنین کف‌پوشی به فراموشی گذاشته شد. تا اینکه در سالیان گذشته، بار دیگر، از ترکیب فرش و چرم، محصولی به دست آمد که ما به آن فرش چرم می‌گوییم.قصد ما از نوشتن این مقاله این است که ضمن معرفی فرش چرم، راهکارهایی را برای شما بازگو کنیم که به‌راحتی بتوانید فرش چرم اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. امیدواریم در این زمینه بتوانیم کمک کوچکی به شما مخاطبان فرش آنلاین داشته باشیم.

فرش چرم چیست؟

در قدم اول نیاز داریم تعریف مشخصی از فرش چرم ارائه دهیم. فرش چرم، کف‌پوشی است که در آن از چرم چه مصنوعی یا طبیعی استفاده شود. در واقع وجود چرم در یک کف‌پوش کافی است تا به آن فرش چرم بگویند. اما در زمان خرید شما باید بدانید که پول خود را برای کدام نوع از فرش هزینه می‌کنید؛ فرش چرم تقلبی یا اصل؟

انواع فرش چرم

در بازار ما دو نوع کلی فرش چرمی داریم.

فرش چرم مصنوعی که واضح است در پروسه تولید از چرم مصنوعی بهره‌گیری شده است و فرش چرم طبیعی که از پوست حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند، آهو و… تولید می‌شود.

نوع دیگری از طبقه‌بندی فرش چرمی در بازار وجود دارد که نام‌گذاری آن بستگی به پروسه تولید دارد.

فرش پوست:

برای تولید این محصول که تنها، پوست حیوان است، از روش دباغی استفاده می‌شود و پوست حیوان به‌عنوان یک کف‌پوش زیر مبل یا میان پذیرایی پهن می‌شود. فرق فرش پوست با فرش چرم در این است که در فرش پوست، موی حیوان وجود دارد اما در فرش چرم، موی حیوان کاملا زدوده می‌شود.

فرش چهل‌تکه چرم:

در این مدل تکه‌های چرم در کنار هم قرار می‌گیرند و به یکدیگر دوخته می‌شوند. در پروسه تولید می‌توان از چرم طبیعی یا مصنوعی استفاده کرد.

نکته تکمیلی: دوخت فرش چهل‌تکه چرم یکی از هنرهای دستی است که بسته به مهارت دوزنده قیمت متفاوتی دارد. به فرش چهل‌تکه، فرش کلاژ چرم نیز گفته می‌شود.

ترکیب فرش چرم و فرش دستباف:

یکی از زیباترین فرش‌های چرم، حاصل کنار هم قرارگرفتن چرم و فرش دستباف است. برای تولید این محصول، چرم و فرش بر روی لایه اشبالت مصنوعی قرار گرفته و به یکدیگر دوخته می‌شوند. به طور معمول برای کلاژ کردن فرش، از بافنده‌های زبردست کمک گرفته می‌شود.

فرش چرم و پوست دستبافت
عکس ارسالی از منازل مخاطبان فرش آنلاین

فرش چرم در رنگ‌های مختلف مانند قهوه‌ای، قرمز، سفید و در مدل کناره، پادری، فرش دیواره و حتی فرش خانگی دوخته می‌شود.

در سال‌های اخیر متأسفانه با رشد قیمت چرم، شاهد فروش فرش چرم مصنوعی با قیمت فرش چرم اصلی هستیم. به همین خاطر از کارشناس فرش چرم و پوست فرش آنلاین خواستیم تا روش‌های تشخیص فرش چرم اصلی از تقلبی را معرفی نماید. در این زمینه، 13 روش تخصصی تشخیص فرش چرم اصلی مشخص شد که در سطور پایین به آنها اشاره می‌شود.

راه‌های تشخیص فرش چرم اصل از تقلبی

1- ضخامت فرش

یکی از اولین روش‌های تشخیص، استفاده از حواس انسانی است. مثلاً برای تشخیص یک بطری شیر سالم از حس چشایی استفاده می‌کنیم. در مورد فرش چرم نیز شما می‌توانید از حس‌های خود استفاده کنید. اولین حس، لامسه است. کافی است دست خود را روی فرش بکشید. در فرش چرم طبیعی شما در زمان لمس، کوتاه و بلندی سطح چرم را احساس می‌کنید؛ اما در فرش چرم مصنوعی شما با یک سطح یکنواخت روبرو هستید.

یکنواختی سطح در فرش چرم مصنوعی به دلیل تولید چرم با دستگاه است. اما در چرم طبیعی، سطح پوست یکنواخت نبوده و هر قسمت داری پستی‌وبلندی است.

 نکته مراقبتی: مراقبت کنید اگر در دستتان انگشتر یا سطح تیزی قرار دارد؛ با آن فرش را لمس نکنید. فرش چرم دست‌دوز اگر خراشیده شود؛ امکان پاره یا سوراخ شدن آن نیز وجود دارد.

2- آزمایش آب

اگر در یک روز بارانی به بدن گاو یا گوساله دست بکشید، اثری از قطره آب، روی بدن حیوان مشاهده نخواهید کرد؛ چرا که چرم طبیعی که از پوست بدن حیوان به دست می‌آید جاذب رطوبت است. برای تشخیص فرش چرم اصلی از تقلبی کافی است شما مقدار کمی آب را روی فرش بپاشید. در فرش چرم اصلی آب، جذب فرش می‌شود، اما در فرش چرم تقلبی، آب به شکل قطره روی فرش باقی می‌ماند. یکی از دلایلی که فرش چرم طبیعی بین مردم محبوب شده، همین جذب رطوبت است.

 نکته مراقبتی: فرش چرم چون جاذب رطوبت است، نباید در محیط مرطوب قرار گیرد. اگر فرش چرم یا پوست را خیس کردید؛ با یک دستمال، سریع آن را خشک کنید.

فرش چرم تقلبی
همانطور که قابل مشاهده است آب در چرم اصیل به تدریج جذب می‌شود اما در چرم غیر اصیل به صورت گلوله روی سطح آن باقی می‌ماند.

3- تست مقاومت حرارتی

فرش چرم طبیعی در برابر حرارت مقاوم است. اگر یک شعله کبریت را به فرش چرم اصلی نزدیک کنید، قالی نمی‌سوزد.

شعله کبریت یا فندک را به پشت قالی بگیرید؛ اگر قالی، چرم طبیعی باشد؛ بویی شبیه به پشم سوخته احساس می‌کنید؛ اما در فرش چرم تقلبی، قالی شعله‌ور شده و شما بوی پلاستیک به مشامتان می‌رسد.

نکته مراقبتی: اگر در موقع حرارت دادن احساس کردید فرش دچار لکه یا کثیفی شده است، فورا لکه را با مایع تمیزکننده مخصوص فرش چرمی تمیز کنید.

4- تست مقاومت جانبی

چرم اصل در واقع پوست حیوان است و با فشار دادن، پوست جمع‌ می‌شود و بعد از آن به حالت اول برمی‌گردد. در فرش چرم طبیعی نیز اگر آن را تحت نیرویی فشرده سازید؛ فرش بعد از رهایی به شکل اول برمی‌گردد. اما در فرش چرم تقلبی، اگر نیرویی به قالی وارد شود؛ هیچ تغییر شکلی ایجاد نمی‌شود. در واقع فرش چرم تقلبی غیر ارتجاعی است و تغییر شکل نمی‌دهد.

نکته تکمیلی: کافی است کفش‌هایی که به اسم چرم فروخته می‌شوند اما چرم مصنوعی هستند را مشاهده کنید. کنار این کفش‌ها بعد از مدتی ترک می‌خورد و پاره می‌شود. دلیل این امر ارتجاعی نبودن چرم مصنوعی است. اصولا چرم طبیعی، خاصیت ارتجاعی دارد.

روش تشخیص فرش چرم تقلبی
دانه‌های ناهمسان و چروک شدن چرم اصل موقع فشار در این عکس قابل مشاهده است.

5- شکل دوخت

فرش چرم اصلی، عموماً دست‌دوز است. مقاومت پوست آن‌قدر نیست که بتوان زیر چرخ صنعتی آن را قرار داد، برای همین توسط بافنده‌های چیره‌دست دوخته می‌شود. اما فرش چرم مصنوعی با چرخ‌خیاطی دوخته می‌شود که بهمین خاطر محصول نهایی دارای بافت منظم‌تری است.

نکته تکمیلی: در فرش‌های چرم طبیعی برای دوختن از نخ موم‌دار استفاده می‌شود. این نخ‌ها برای دوخت با چرخ‌خیاطی مناسب نیستند؛ برای همین در فرش چرمی مصنوعی از نخ نایلون یا نخ مصنوعی استفاده می‌شود.(البته در مواردی برای چرم اصل نیز از دوخت صنعتی و ماشینی استفاده می‌شود که در اینجا باید به فروشنده معتبر مراجعه کرد)

6- پرزدار بودن فرش چرمی

یکی از نشانه‌هایی که می‌توان به‌راحتی فرش چرم اصلی را از تقلبی تشخیص داد، سطح پشتی فرش است. در چرم طبیعی، فرش دارای پرزهایی است که با لمس آن می‌توان موی حیوان یا پرز را تشخیص داد؛ اما در فرش چرم مصنوعی، پشت فرش حاوی نخ است. نخ به دلیل دوخت چرم بر روی اشبالت مصنوعی در پشت فرش مشاهده می‌شود.

نکته تکمیلی: پرز پشت فرش چرم اصلی به‌راحتی کنده می‌شود. در فرش چرم تقلبی حتی اگر پشت فرش پرزدار باشد، پرز به‌راحتی کنده نمی‌شود.

تشخیص فرش چرم تقلبی
پرزهای پشت چرم به راحتی قابل تشخیص هستند.

7- تست بویایی

اشاره شد که بهترین راه تشخیص اصل یا تقلبی بودن فرش چرم، استفاده از حس‌های پنج‌گانه انسان است. حس دیگر انسانی که به ما کمک می‌کند که فرش چرم اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم، قدرت بویایی است. همه ما برای یک‌بار هم که شده است از نزدیک کنار حیواناتی مانند گوسفند یا گاو بوده‌ایم و در شامه خود خاطره بوی این حیوانات را داریم. چرم طبیعی دقیقاً بوی بدن حیوان را می‌دهد و اگر فرش چرم را بو کنیم همین بو به مشام ما می‌رسد. در چرم مصنوعی شما بوی پلاستیک را حس می‌کنید.

نکته تکمیلی: این امکان وجود دارد که با اسپری، فرش تقلبی را همانند چرم طبیعی جا بزنند. در این مواقع تنها یک نکته می‌توان گفت و آن خرید از فروشندگان مطمئن و استفاده از سایر روشها است.

8- تست انعکاس نور

یکی دیگر از روش‌های تشخیص فرش چرم تقلبی از طبیعی، استفاده از انعکاس نور است. اگر نور را به چرم طبیعی بتابانید، مشاهده می‌کنید که نور انعکاس یکدستی ندارد. سطح فرش در اثر تابش نور، بالا و پایین یا تاریک و روشن نشان داده می‌شود و این به دلیل همان مسطح نبودن چرم طبیعی است. درحالی‌که فرش چرم تقلبی، نور را به شکل یکدست منعکس می‌کند.

نکته مراقبتی: فرش چرم نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد؛ زیرا نور مستقیم باعث ترک‌خوردگی فرش و پارگی آن می‌شود.

9- قیمت فرش پوست چرمی

به طور معمول هر کالای اصیل و ناب، گران‌بهاتر از نوع فیک و تقلبی همان محصول است. در مورد چرم طبیعی نیز این قاعده صادق است. فرش چرم طبیعی گران‌تر از نوع فرش چرم مصنوعی است. اما امروزه بسیاری از جاعلان و کلاهبرداران با استفاده از شیوه‌های خاص، فرش چرم مصنوعی را به‌جای چرم طبیعی به مشتری می‌فروشند. برای همین در لحظه خرید باید به دیگر فاکتورها نیز توجه کرد.

نکته تکمیلی: کارشناس فرش چرم و پوست ما در فرش آنلاین همواره پاسخگوی شما دررابطه ‌با قیمت فرش چرم طبیعی و موارد دیگر هست. اگر سؤال خاصی دررابطه ‌با نحوه سفارش این نوع فرش دارید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

10- ایستایی فرش پوست طبیعی

اگر شما فرش پوست یا چرم اصل را روی سرامیک پهن کنید، فرش حرکت نمی‌کند یا به‌اصطلاح لیز نمی‌خورد. اما در فرش مصنوعی به دلیل سطح صاف و بدون پرز، قالی روی سرامیک لیز می‌خورد.

نکته تکمیلی: اگر از فرش چرم مصنوعی استفاده می‌کنید؛ حواستان باشد برای جلوگیری از لیز خوردن فرش، روی فرش جسم سنگین نگذارید. زیرا فرش در درازمدت سوراخ شده و پاره می‌شود.

فرش پوست و چرم طرح مدرن
عکس ارسالی از منازل مخاطبان فرش آنلاین

11- انعطاف فرش

چرم طبیعی دارای انعطاف است و به‌راحتی ترک نمی‌خورد و اگر آن را تحت‌فشار قرار دهید دوباره به حالت طبیعی برمی‌گردد. این موقعیت سبب شده است تا فرش طبیعی چرمی خاصیت برگشت‌پذیری داشته باشد. اما فرش چرم مصنوعی خشک بوده و اگر فشرده شود دچار ترک‌خوردگی در سطح می‌شود.

12- تغییر رنگ فرش چرم طبیعی

چرم محصول پوست حیوانات است و بسیاری از خواص پوست حیوانات مانند پوست انسان است. از جمله تغییر رنگ پوست انسان در زمان فشرده شدن یا تحت نیرو قرارگرفتن است. اگر گوشه‌ای از  چرم طبیعی را فشرده کنید مشاهده خواهید کرد که رنگ فرش تغییر می‌کند (معمولاً تیره یا قهوه‌ای سوخته می‌شود.). نکته جالب آنکه چرم اصل، بعد از خارج‌شدن نیرو دوباره به رنگ طبیعی خود برمی‌گردد.

13- خرید از فروشگاه معتبر

با همه مواردی که گفته شد؛ اما باز هم امکان وجود دارد که شما فرش تقلبی چرمی را خریداری کنید. بهترین روش برای خرید یک فرش چرم اصلی، خرید از یک فروشنده مطمئن است.

 

چرا از فرش آنلاین خرید کنیم؟

شاید این سؤال در ذهن شما پدیدار گردد که چرا با وجود شباهت زیاد فرش چرم تقلبی و اصیل، بازهم باید از یک سایت اینترنتی خرید فرش چرم طبیعی را انجام داد.

ما به شما حق می‌دهیم؛ اما این نکته را بدانید که از هر سایتی نباید خرید اینترنتی را انجام داد. حال محصول یک فرش چهل‌تکه چرم است یا یک مداد ساده دانش‌آموزی؛ هیچ فرقی نخواهد کرد. شما باید از سایتی خرید انجام دهید که چند ویژگی را دارا هستند.

  • دارای نماد الکتریکی هستند.
  • دارای سابقه طولانی و مثبت و در صفحه اول گوگل هستند.
  • نمایندگی برندهای معتبر ایرانی یا خارجی را دارند.
  • مرجوع از فروش را برای مشتری امکان‌پذیر کرده‌اند.

مدیران فرش‌ آنلاین از دیرباز در بازار سنتی فرش ایران حضور داشته و با ایجاد فرصت کسب‌وکار اینترنتی، از سال 1389 تا امروز مشغول فروش محصولات دکوراتیو منزل از طریق سایت هستند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر فرش آنلاین یکی از لیدرهای بازار فرش چرم و پوست بوده و همراهان فرش آنلاین در طول سالیان به کیفیت محصولات چرم و پوست ما پی برده‌اند. با اینحال شما می‌توانید با خرید فرش چرم طبیعی از فرش آنلاین و بررسی محصول در بازه زمانی مشخص شده، درصورتی‌ که کالا معیارهای فرش چرم طبیعی را نداشت؛ محصول را مرجوع نمایید.

برخی از فرش‌های جذاب کلکسیون چرم فرش آنلاین را در زیر مشاهده می‌فرمایید:

فرش چرم اصلی
عکس ارسالی از منازل مخاطبان فرش آنلاین

 

فرش چرم اصلی
عکس ارسالی از منازل مخاطبان فرش آنلاین

 

فرش چرم گرد
عکس ارسالی از منازل مخاطبان فرش آنلاین

 

فرش چرم مربع
عکس ارسالی از منازل مخاطبان فرش آنلاین

 

برای مشاهده سایر فرش های کلکسیون چرم و پوست فرش آنلاین به این لینک مراجعه بفرمایید.

عکس فرش پوست و چرم

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.