فرش دستباف شیراز

0

پیشینه فرش های عشایری در ایران به دوران سلوکیان و اشکانیان باز می گردد. این نوع فرش که بیشتر در اطراف شیراز بافته می شود بیشتر بداهه بافی است. تا چهل سال پیش کمتر کسی به نقش و رنگ های نامنظم و ساده این فرش ها توجه کرده بود. اما امروزه بیشترین صادارت فرش ایران از نوع فرش عشایری و گبه شیراز است.فرش عشایری با نقش های ذهنی باف خود هنردوستان دنیا را شیفته خود کرده است و احتمالا شناخته شده ترین و معروف ترین فرش ایران در جهان باشد تا جایی که بسیاری از موزه های جهان به جای فرش کلاسیک این نوع فرش ها را به نمایش گذاشته و بازدیدکنندگان آنها را می ستایند.

فرش شیراز

فرش شیراز غالبا توسط عشایر ساکن در قسمتهای مختلف استان فارس بافته می شود. از طرحهای مورد استفاده میتوان به طرح قشقایی، خمسه، افشار، آباده و لوری اشاره نمود. گره استفاده شده در فرش های شیراز خیلی ریز نیست، البته فرش قشقایی و آباده گره ریزتری دارند. فرش شیراز تنها فرشی است که بلبلها را به تصویر می کشد و آن را به صورت پرندگان زاویه ای شکل نشان میدهد. حضور پرندگان در نقشه فرش شیراز نمادی از قناعت و خوشبختی است. البته امروزه تمامی این نوع نقش ها به خوبی در فرش های ماشینی هم جا باز کرده تا کسانی که توان خرید فرش دستباف ندارند هم بتوانند از این نقشه های زیبا لذت ببرند.

 

فرش دستباف آباده

این شهر بین شیراز و اصفهان قرار گرفته و فرشهای باکیفیتی در آن تولید می شود. در اصل فرش های آباده با الهام از نقوش استفاده شده توسط عشایر قشقایی که برای استفاده از مراتع تابستانی به این منطقه می آمدند دارای نقش گل و گلدان بوده و عمدتا در بافت این فرشها از رنگ قرمز و قهوه ای و اندکی هم آبی در وسط استفاده شده است. نقشه های فرش این شهر معمولا یک شش ضلعی در وسط دارند و گوشه های نقشه با تصاویری از پرندگان، حیوانات و گاهی درختان و گلها پوشیده شده است. خصیصه اصلی این فرش که باعث می شود در دسته فرشهای با کیفیت قرار گیرد محکم بودن، دوام و مقاومت آن است.

مشخصات فنی فرش آباده

تار: پشم

پود: پنبه، دو پود

تاب: پنبه

گره: نامتقارن

تراکم گره: 320000-140000 گره در متر مبع

فرش قشقایی

عشایر قشقایی در جنوب غربی استان فارس و بیشتر اطراف شیراز زندگی می کنند. آنها دو بار در سال بین مراتع زمستانی نزدیک خلیج فارس و چراگاه تابستانی خنک تر نزدیک کوههای زاگرس حرکت می کنند. این مردم سختکوش در چادرهایی زندگی می کنند که عمدتا از موی بز درست شده است.

ساخت فرش، گلیم و سایر تزئینات نقش مهمی در زندگی عشایر قشقایی دارد. فرش های بافته شده توسط زنان عشایر عمدتا از طرحهای ذهنی نشات می گیرد که اغلب شامل یک مدالیون در مرکز است و در هر چهار گوشه فرش این الگو تکرار می شود.

از عناصر مورد استفاده در فرش قشقایی می توان به انسان ، پرندگان، گل ها و درختان اشاره نمود. رنگ مورد استفاده برای بافت فرشها غالبا قرمز قهوه ای می باشد. سایر الگوهای استفاده در بافت فرش برگرفته از نقاش های دیواری و ستون های تخت جمشید است.

دار مورد استفاده برای بافت فرش قشقایی برعکس سایر مناطق ایران افقی است و بافنده حین کار روی قسمت بافته شده توسط خودش می نشیند. عشایری که قسمتی از سال ساکن هستند به این طریق فرش می بافند و فرشی که بافتش به اتمام رسیده باشد را کشکولی می نامند. از سایر مفروش های بافت دست این مردم سخت کوش میتوان به گبه اشاره نمود. گبه نشانگر یک فرش عشایری خشن تر است، این فرش زیبا از پشم گوسفند و بز با مقداری موی اسب بافته می شود. از فرش قشقایی به نام هایی چون قشقایی، گشقایی، گاسگای هم در نقاط مختلف جهان یاد می شود.

بیشتر عشایر قشقایی ساکن دائمی شهرها و روستاها شده و بافت های آنها از حالت ذهنی خارج و کاملا تحت تاثیر تقاضای بازار می باشد. این نوع از فرش در مقایسه با سایر بافته های عشایری درشت بافت تر بوده و تارهای پنبه دارد. علاوه بر گبه عشایر فرش دیگری به نام شیراز می بافند که در بازارهای مشترک عشایر به فروش می رسد.

نقشه فرش قشقایی از یک شش ضلعی با چهار قلاب برجسته تشکیل شده است. برخی دیگر طرح هیتلو(یکی از اقوام قشقایی) دارند که از الگوی مرکزی دایره ای شکل و طرحهای کوچکتر در گوشه ها تشکیل شده است.

گلیم های قشقایی اغلب با پنبه و به صورت یک تکه بافته می شوند. گاهی در نقشه این فرشها برخی قسمتها به صورت برجسته بافته می شود.

مشخصات فنی فرش قشقایی

تار: نخ پشمی

پود: نخ موی پشمی یا بز غالبا دو پود

گره: متقارن

تراکم گره: 180000-90000 گره در متر مربع

فرش دستباف قشقایی

 

این فرش ها کار دخترانی است که کنار دار می نشینند و از مادران خود فرش بافی یاد می گیرند. آنچه مسلم است این بافنده های خوش ذوق به ابتکار خود رنگ کلاف های پشم را انتخاب و نقش اشیایی که در اطراف می بینند دستمایه قرا داده و وارد بافت فرش می نمایند.

گبه

این فرش ساده و دوست داشتنی، احتمالا معروفترین و شناخته شده ترین فرش دستباف ایران است. این فرش زیبا که در بین عشایر قشقایی جنوب شیراز بافته می شود خشن و بدوی است با الگوهایی ذهنی و بسیار ساده که به همان سادگی بر دل می نشیند. در بافت گبه از پشم دست ریس استفاده می شود که برای رنگ کردن آن از رنگ های گیاهی استفاده شده است. این نوع از فرش نسبت به سایر فرش های ایرانی ضخیم تر است و گاهی ضخامت آن به 5/2 سانتی متر هم می رسد.

در گبه شیراز برداشت آزادانه از آنچه در اطراف بافنده وجود دارد، زمینه اصلی بافت است. نقشه این فرش بسیار ساده و گرافیکی بوده و فقط شامل چند عنصر تزئینی عمدتا مستطیل شکل شامل حیوانات است که گاها در هنر مدرن نیز دیده می شود. در طی دهه های اخیر بافندگان مجبور شدند به تقاضای بازار تغییراتی در نقوش ایجاد کنند.

ناگفته نماند، بافندگان هندی و چینی اقدام به کپی بردای محض از این فرش کاملا ایرانی نموده اند. هر چند باید به این نکته توجه داشت که تفاوت عمده ای بین فرش ایرانی و فرش تولید شده توسط این کشورها می باشد، کیفیت بسیار بالای پشم ایرانی که نرم تر و بادوام تر است از دلایل اصلی این تفاوت و کیفیت بالاتر گبه شیراز است.

مشخصات فنی گبه دستباف شیراز

تاز: پشمی

پود: پشمی، به طور کلی دو پود بعد از هر ردیف گره

گره: متقارن

تراکم گره: 170000-40000 گره در متر مربع

 

برای ورود به بخش فرش گبه در سایت فرش آنلاین اینجا کلیک کنید.

فرش باصری

فرشهای قبلیه باسری به دلیل رنگ استفاده شده در نقشه این فرشها بسیار معروف است چرا که از رنگ نارنجی برای بافت استفاده می کنند.

باصری یا باسری از قبایل اطراف شیراز هست که بیشتر فارس هستند. اصل آنها قبیله پاسارگاد می باشد. ایل پاسارگاد بزرگترین قبیله پارس بود که به کوروش بزرگ کمک کردند امپراطوری هخامنشی را تشکیل دهد.

دار قالی در ایل باصری هم افقی است و بافنده بر روی فرش می نشیند، علت کاربرد دار افقی سهولت جابجایی آن است چرا که راحت تر می توان آن را بر پشت چهارپایان قرار داد. اکثر قالیچه های ایلات خمسه بافته شده ایل باصری و عرب است. بافته های آنها غالبا فارسی باف و سراسر پشمی است. آنچه مسلم است قالیچه های ایلات فارس از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

مشخصات فنی فرش باصری

تار: پشم

فارسی باف

نقوش ذهنی

رنگ غالب نارنجی

 

رنگبندی در فرش دستباف شیراز

تعداد رنگها در فرش دستباف این مناطق بسیار محدود بوده و قدیمی ترین بافته ها از هشت رنگ تجاوز نمی نماید. در دوره های بعد و علی الخصوص اواسط قرن سیزدهم تنوع رنگی به حدود چهارده رنگ رسید.

هر کدام از نقش ها و رنگهای بکار رفته توسط دختر عشایر معنای خاصی دارد. زرد، رنگ شادی و خوشحالی. قرمز رنگ زندگی و رنگهای تیره بیانگر درد و اندوه بافنده هستند.

گل ها، گیاهان و حیوانات رنگارنگ زمینه فرش عموما اثر دست بافنده هایی است که سرزنده تر و شادتر بوده اند. در حالی که اشکال هندسی بکار رفته در فرش های با زمینه تیره محصول دست بافندگانی است که چندان خوشحال نبوده اند. البته که هیچکدام قطعیت ندارد و نمونه های متناقض زیادی در فرش های عشایری دیده شده است.

رنگ قرمز معروف به گلی از اساسی ترین رنگهای موجود در بافته های شیراز است، چرا که در رنگ آمیزی ترنج و لچک و همین طور زمینه فرش کاربرد فراوانی دارد. بهترین رنگ برای زمینه و متن فرش نزد خود قشقایی ها آبی فیروزه است و پس از آن رنگ سفید.

از جالب توجه ترین بافته های عشایری فرشی است که بافنده آن را با خود به خانه بخت خواهد برد. این فرش با دیگر بافته ها فرق دارد، دختر عشایری حسی که به شوهرش دارد را می بافد و با خود به خانه تازه می آورد. او هنرمندتر از آن است که هر کس قادر به درک مکنونات قلبی اش باشد، با رنگها و نقش مایه ها اشاراتی در فرش قرار می دهد که به جای زبانش سخنش را بیان کنند.

مرد آینده در قالب شیر وسط فرش بافته می شود. اگر دختری شوهرش را ستایش کند وبه او علاقه داشته باشد شیر را قوی و زیبا و دم او را به سمت بالا نقش می نماید و اگر میلی به او نداشته باشد دم شیر رو به پایین بافته می شود.

نفیس ترین قالیجه ها یکی از سه رنگ قرمز، آبی فیروزه و سفید را دارد. رنگ سرمه ای در دستبافت های نفیس قشقایی، ژرف و ممتاز یکه تازی می نماید.

فرش آنلاین به عنوان اولین و بزرگترین وب سایت فروش فرش ماشینی و دستباف در ایران و خاورمیانه، مفتخز است بهترین انواع فرش های دستباف شیراز و سایر قسمت های ایران را در مجموعه ای ارزشمند به نام فرش دستباف گردآوری و در اختیار مشتریان خود قرار داده است. برای اطلاعات بیشتر و وارد شدن به بخش فروش اینترنتی فرش دستباف اینجا کلیک کنید.

 

برای سفارش و خرید محصول بر روی عکس و یا اینجا کلیک کنید.

دختر عشایری عموما دست به بافت طرح هایی می زند که جزو ملزومات زندگی اوست مثل فرش، نمکدان، خوره، چنته، رختخواب پیچ و طناب. بافنده از زیباترین نقش ها و رنگ ها برای شکل دادن به این تصویرها استفاده می کند.

هر کدام از نقش ها و رنگ ها معناى خاصی دارد. زرد، رنگ شادی و خوشحالی، قرمز، رنگ زندگی و رنگ های تیره بیانگر درد و اندوه بافنده اند.

 

گبه دستباف شیراز

برای سفارش و خرید این گبه زیبا بر روی عکس و یا اینجا کلیک کنید.

 

 

برای دیدن جزئیات و خرید محصول بر روی عکس و یا اینجا کلیک کنید.

 

 

فرش های دستباف و گبه شیراز دفتر خاطرات زنانی است که حرف دلشان را نمی توانستند برای کسی بازگو کنند و ناچار بودند تنهایی شان را با دار قالی قسمت کنند.

منبع: تهیه و تلخیص دکوراسیون فرش آنلاین

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.