چگونه فرش و قالیچه ی مناسب انتخاب کنیم؟

0

فرش مناسب

چه طبق مد پیش بروید و بخواهید با توجه به ایده های دکوراسیون جدید قالیچه انتخاب کنید و چه بخواهید به دکورتان رنگ و جلوه ی جدیدی بدهید قالیچه ها در دکور اهمیتی حیاتی دارند.

قالیچه ها چه قالیچه های سنتی شرق باشند و چه انواع ساده تر، گرما و هویتی تازه به اتاق می بخشند. اما با وجود سبکها، رنگها و تنوع زیاد، انتخاب قالیچه مناسب چالش برانگیز است.

نگران نباشید، ساده تر از آن چیزیست که تصور می کنید. مجموعه فرش آنلاین، چند نکته کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد که رعایت آنها شما را در انتخاب قالیچه ی مناسب اتاقتان کمک خواهد کرد.

سلیقه

دو عامل اصلی در انتخاب قالیچه سبک زندگی و سلیقه ی شخصی شماست.

فرش باید با سبک زندگی شما سازگار باشد. آیا قالیچه ی خود را در مکانی پر رفت و آمد نظیر سرسرا یا اتاق نشیمن پهن کرده اید؟ آیا کودک و حیوان خانگی در خانه دارید؟ اگر چنین باشد باید قالیچه ای داشته باشید که با دوام بوده و تمیز کردنش هم ساده باشد مثل قالیچه ی از پشم یا الیاف مصنوعی . توجه داشته باشید در جاهایی که رفت و آمد زیادی هست یک قالیچه ی طرح دار و تیره میتواند لکه ها و چرکها را مخفی کند.

اطمینان حاصل کنید قالیچه ای که در نهایت انتخاب می کنید با سلیقه ی شخصیتان هم جور باشد. شما از هرکس بهتر با سلیقه ی شخصیتان آشنایید پس به سلیقه و غرایزتان دل بسپارید. اگر طرح یا رنگی خاص مد شده اما مطابق سلیقه ی شما نیست آن را انتخاب نکنید. شاید چیزی را که مد شده باشد در آغاز دوست داشته باشید اما اگر با سلیقه تان جور نباشد بزودی از آن دلزده خواهید شد.

اندازه ی مناسب قالیچه

قبل از اقدام به خرید، چند کار کوچک باید انجام دهید. مترتان را بردارید و جایی را که می خواهید قالیچه در آنجا پهن شود اندازه بگیرید. اینطوری محدوده انتخاب شما مشخص تر خواهد شد چرا که حداقل و حداکثر اندازه های مناسب قالیچه را در اختیار دارید.

چند راهنمایی برای شما داریم:

  • در اتاق نشیمن حداقل اندازه ی قالیچه باید به گونه ای باشد که تا پایه مبلمان شما را پوشش دهد. در ااتاق نشیمنی خودمانی یک فرش ۵x8 فوت (حدوداً یک متر و نیم در دو متر و نیم) یا ۶x9 فوت (حدوداً یک متر و هشتاد در دو متر و هفتاد) مناسب است. برای بزرگتر دیده شدن اتاق میتوانید اندازه ی قالیچه را بزرگتر و به اندازه ی کف اتاق در نظر بگیرید.
  • در اتاق ناهارخوری قالیچه باید به اندازه ای باشد که حتی زمانی که صندلی ها از دورتادور میز کمی به عقب کشیده شوند هم روی آن قرار گیرند. بدین ترتیب، باید اندازه ی میزتان را در نظر گرفته و در هر سمت دو فوت (۶۰ سانتیمتر) به آن بیفزایید. همچنین می توانید روی صندلی دور میز بنشینید و فاصله ی آنرا از میز اندازه بگیرید.

اگر کف اتاقتان چوبی است، سعی کنید فرش لااقل ۱۸ تا ۲۴ اینچ (۴۵ تا ۶۰ سانتیمتر) از گوشه های اتاق فاصله داشته باشد.

هنوز هم در مورد اندازه ی مناسب مطمئن نیستید؟ ساده است، از نوارچسبهای نقاشی استفاده کنید و آن بخشی را که می خواهید با قالیچه بپوشانید را چسب کاری نمایید. به این شکل میتوانید قبل از خرید فرش ببینید قالیچه توی اتاقتان چه فضایی را اشغال خواهد کرد و با مبلمانتان چه هارمونی خواهد داشت.

انتخاب قالیچه های رنگارنگ، طرح دار و یا تک رنگ

شاید برای شما جالب باشد

حالا تقریباً آماده ی خرید فرش هستید. ابتدا به رنگ مورد نظرتان دقت کنید. برای اینکه رنگ قالیچه ی شما مناسب باشد باید فرشی را انتخاب کنید که مکمل دو یا سه رنگ اصلی اتاقتان باشد.

اگر برای خرید فرش به فروشگاه می روید یک کوسن، تکه ای از پرده، مبلمان یا رنگ دیوار اتاقتان را با خود ببرید. در صورتی که نمونه را با خود به فروشگاه نبرید انتخاب رنگ مناسب  بر مبنای حافظه بسیار مشکل خواهد شد. تازه اگر بخواهید طبق مد پیش بروید حتماً باید نمونه تمام رنگ های اتاق را همراه خود داشته باشید.

برای انتخاب رنگ مناسب و شروع خرید فرش به نکات زیر توجه نمایید:

  • اگر مبلمان اصلی شما (مثلاً کاناپه) تک رنگ باشد قالیچه ای طرح دار انتخاب نمایید.
  • سعی کنید در قالیچه ی طرح دارتان رنگ فرعی (رنگ دوم) با رنگ کاناپه متناسب باشد. همچنین رنگ سوم را با بالشها، رنگ دیوار، پرده یا دیگر وسایل متمایز اتاقتان متناسب انتخاب کنید.
  • اگر مبلمان اصلی شما پر از نقش و نگار و طرح باشد یک فرش تک رنگ بهتر با آن ست می شود.
  • اطمینان حاصل کنید قالیچه ی تک رنگتان مکمل رنگ کاناپه باشد. همچنین باید رنگ آن با دیگر وسایل متمایز اتاقتان هم تناسب داشته باشد (مثلاً با گلدان یا تابلو نقاشی)

از آنجا که فرش به نوعی مرجع رنگها و سبکهای اتاق است،  رنگ و سبک فرش فضای دکوراسیون اتاق را تحت تاثیر قرار می دهد. قالیچه های تیره و پر رنگ فضای اتاق را خودمانی تر می کنند و رنگ های روشن باعث می شوند اتاقهای کوچک بزرگتر بنظر بیایند. رنگهای گرم و تند مثل زرد، نارنجی و قرمز به اتاق گرما می دهند در حالیکه رنگهای سرد فضای اتاق را بویژه در اتاقی که نورگیر باشد آرامبخش می سازند.

در ادامه تعدادی عکس جهت راهنمایی و استفاده شما عزیزان آورده شده است.

فرش مناسب

قالیچه

انتخاب فرش مناسب

قالیچه مناسب

فرش مناسب

قالیچه مناسب

حال که با هر آنچه در رابطه با انتخاب فرش و قالیچه مناسب سخن رانده شد، پیشنهاد میکنیم از مجموعه زیبا، متنوع و با کیفیت و قیمت مناسب فرش آنلاین جهت حصول به رویای زیبای خود بهره گیرید.

منبع: ترجمه و تالیف از دکوراسیون فرش آنلاین

با ما همراه باشید….

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.