چطور فرش با اندازه ی مناسب انتخاب کنیم؟

0

فرش با زندگی مردم ایران و خانواده های ایرانی عجین شده است. و نمی توان در ایران خانه ای بدون فرش دید یا حتی تصور کرد. فرش ایرانی با پشتوانه تاریخی و تمدن کهن خود ، گوشه و کنار دنیا را در نوردیده و این هنر بزرگ ایرانی همه جا طرفداران خاص خود را دارد. کاربرد فرش در دکوراسیون قوانین خاص خود را دارد و اگر به شکل صحیح و اصولی با سایر اجزای دکوراسیون ترکیب شود هم خود فرش به زیبایی جلوه گری خواهد نمود و هم سبک مورد نظر شما را کامل خواهد کرد. آیا فرشی مناسب و مورد علاقه ی خود انتخاب کرده اید که به دکوراسیون خانه می آید و شما عاشق طرح و مدل آن هستید و برای پا برهنه راه رفتن بر روی آن نمی توانید صبر کنید. حالا تنها سوالتان این است که اندازه ی فرش چقدر باشد؟ اول باید فکر کنید که…می خواهید دقیقا فرشتان کجای اتاق باشد؟ مبلمان روی آن قرار خواهد گرفت یا دور آن ؟ آیا نزدیک دیوار ها قرار خواهد گرفت یا در وسط اتاق؟

شاید برای شما جالب باشد

اهمیت اندازه فرش

در طی سالیان متمادی فرش کارکرد اصلی خود در خانه های ایرانی را از دست داده است. در گذشته فرش وسیله ای بوده است برای نشستن و حتی گرم کردن کل خانه، و به همین دلیل کل فضا با فرش پوشیده می شده است تا بتواند در برابر سرما عایق باشد. در حال حاضر فرش هم وسیله ای تزئینی و دکوراتیو است و هم کاربردی و مورد استفاده. در واقع امروز نقش زیبایی فرش در سبک دکوراسیون خانه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است. شاید یکی از مهمترین عوامل در جلوه بصری فرش، اندازه آن باشد. انتخاب اندازه درست و مناسب فرش فضا را دو چندان زیباتر و حتی منظم تر نشان می دهد. اگر تصمیم گرفتید برای سالن پذیرایی خود مبل بخرید، به نحوه چیدمان مبل‌ها باید دقت لازم را داشته باشید چون طرز چیدن مبل بر روی ابعاد فرشی که می خواهید تهیه کنید اثر مستقیمی دارد. پس نتیجه گرفتیم اندازه فرش و تناسب آن با فضایی که در اختیار دارید، از مهم ترین نکاتی است که به هنگام خرید فرش باید آن را مد نظر قرار دهید.

انتخاب اندازه مناسب فرش که با فضای شما هماهنگ باشد پیچیده تر از آن چیزیست که به نظر می رسد. شما باید مطمئن شوید که فرشتان آنقدر بزرگ هست که به خوبی مبلمان بر روی آن جای گیرند اما نه آنقدر بزرگ که در نزدیکی دیوار ها شکل بدی داشته باشند.

برای انتخاب فرش با سایز مناسب به نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی خود نیز توجه لازم را داشته باشید. فرش در صورتی که با اندازه های درست و رنگ و طرح مناسب انتخاب شود، بهترین ابزار فضاسازی خواهد بود. با کاربرد صحیح اندازه و ابعاد فرش می توانید فضاهای متفاوت را به شکلی زیبا و پرجلوه جداسازی نمایید.

عوامل اثر گذار بر ابعاد فرش

شکل فضای مورد نظر که مربع است یا مستطیل و زاویه دار و…

مساحت کلی فضا

نوع مبلمان مورد استفاده برای هر بخش

سبک دکوراسیون

نوع کاربرد فضا که اتاق خواب است یا نشیمن یا آشپزخانه و راهرو و….

سایز فرش برای سالن پذیرایی

برای سالن پذیرایی کوچک و متوسط ، فرش بزرگ با رنگ متناسب و ست با سایر اجزای دکوراسیون می تواند گزینه مناسبی باشد. ناگفته نماند که فرش نباید زیادی بزرگ باشد، باید به گونه ای انتخاب شود که قسمت کوچکی از مبلمان مانند پایه های جلو نزدیک به لبه فرش باشد. آنچه مسلم است انتخاب یک فرش 12 متری برای یک فضای 12 متری اشتباه ترین حالت ممکن است.

قرار گرفتن پایه های جلو مبل روی لبه فرش باعث ایجاد یک ارتباط صحیح بین فرش و مبل می شود، از سر خوردن فرش و گیر کردن پا به لبه فرش هم جلوگیری شود. برای سالن پذیرایی بزرگ، پیشنهاد می شود از چند عدد فرش در سایز بندی استفاده کنید. در اینجا هم بهتر است بخشی از مبلمان روی فرش باشد و در فضای مابین فرش ها نیز فضایی به اندازه عبور در نظر گرفته شود.

 

فرش آنلاین با فراهم نمودن بزرگترین مجموعه فرش های ماشینی از کلیه برندها، بالاترین تنوع و بهترین قیمت ها را در اختیار شما قرار داده است.

سایز فرش برای اتاق خواب

فرش اتاق خواب را باید به گونه ای انتخاب نمایید که حداقل بخشی از تخت خواب روی فرش قرار گیرد. این کار دو حسن دارد اول اینکه مانع از حرکت تخت خواب می شود. و دوم آنکه سطح سرد کف را تا حدی پوشش می دهد. در هر صورت بهتر است نکات ریز دکوراسیون را حتما رعایت کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. مثلا بهتر است فرش اتاق خواب کاملا به دیوار نچسبد. به عنوان یک اصل کلی فرش اتاق خواب باید 12 سانتی متر از دیوار فاصله بگیرد و فرش اتاق یا سالن پذیرایی بهتر است 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.

 

دوم اینکه بهتر است بین فرش و تخت تخواب ارتباط برقرار باشد و تخت روی فرش قرار گیرد.

سایز فرش مناسب آشپزخانه

با توجه به اینکه آشپزخانه در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و معمولا کف آن را با فرش می پوشانند. در این بخش به ابعاد فرش مناسب آشپزخانه پرداخته شده است. به عنوان اولین نکته پیشنهاد می کنیم برای آشپزخانه از فرش ماشینی استفاده شود. فرش آشپزخانه را به گونه ای انتخاب کنید که اگر از میز غذاخوری در آشپزخانه استفاده می کنید حتما میز و صندلی ها روی فرش باشند. و اگر آشپزخانه شما طویل و مستطیل شکل است بهتر است فرش را به شکلی انتخاب نمایید که فضا را پوشش داده و صرفا به اندازه ده سانتی متر از کابینت ها فاصله داشته باشد. البته همه اینها قرار دادی بوده و بستگی به فرم آشپزخانه دارد. گاهی یک فرش دایره ای می تواند زیبایی فضای آشپزخانه را چند برابر نماید. آنچه مسلم است ، به ندرت می توان از فرش با ابعاد استاندارد در آشپزخانه استفاده نمود.

چیدمان مناسب براساس فرش

برای ورود به بخش فرش های ماشینی فروشگاه و خرید فرش آشپزخانه مدرن و امروزی کلیک نمایید.

سایز فرش اتاق ناهارخوری

در صورت انتخاب فرش با سایز مناسب، فضای غذاخوری کاملا از فضاهای نزدیک مانند آشپزخانه و نشیمن و…تفکیک شده و یک فضای دنج خانوادگی خواهد بود. برای داشتن بهترین فضا و مناسب ترین حالت، کافیست فرش را به شکلی انتخاب کنید که میز و صندلی ناهارخوری روی فرش قرار گرفته و حاشیه ای نیز در پشت صندلی ها ایجاد شود. حواستان باشد که در حالت نشستن افراد پشت صندلی ها پایه عقبی نباید از روی فرش خارج شود. برای اطمینان در فضای پشت صندلی 50 سانتی متر در نظر بگیرید.

برای زیبایی و یکپارچگی فضا، میتوانید از فرش مستطیل شکل برای سرویس های مستطیلی و از فرش دایره ای برای میز ناهارخوری گرد استفاده کنید. تا جلوه بصری فضا دو چندان شود.

قدم دوم اندازه گیری مکانی که می خواهید توسط فرش پوشانده شود ، آیا می خواهید در مرکز اتاق باشد ؟ مکانی برای نشستن داشته باشد؟ از مبلمان بیرون بزند؟ مطمئن شوید همه ی فضاهایی که قرار است پوشیده شود ، حتی زیر مبلمان را نیز اندازه گیری می کنید.

به محض اینکه اندازه ها را به دست آوردید، آن را به یکی از اندازه فرش های موجود مطابقت دهید. ۲x3 ، ۲٫۵x3.5 ، ۳x4 متر یا هر اندازه ای بین آن ها. انتخاب اندازه ی مناسب فرش بسیار مهم است.

نکته:

ابعاد فضای مورد نظر را به درستی اندازه گیری کنید. انتخاب فرش باید کاملا متناسب با فضا باشد. قانون کلی این است که فرش بزرگ برای اتاق بزرگ بهتر است و برای فضای مستطیلی و طویل، فرش مستطیل شکل و طویل بهتر جوابگو خواهد بود.

آسان ترین راه برای به دست آوردن ابعاد مناسب تجسم کردن فضا است. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید. دست به کار شوید و فضای مد نظر خود را روی کاغذ ترسیم کنید. با رسم کردن پی خواهید برد که به چه فرشی و با چه ابعادی نیاز دارید.

مکالمه ای با یکی از مشتریان داشتیم که درباره ی سایز فرش از ما اطلاعات خواسته بودند:

“من هیچ تجربه ی قبلی در مورد خرید فرش یا قالیچه نداشتم ، از اینکه یکی از کارمندان فرش آنلاین در رابطه با اندازه مناسب فرش به من توصیه های مفیدی کرد بسیار خرسند شدم. اولین قدم انتخاب سایز فرش بود که برای اتاق نشیمن در نظر گرفته بودم و بدین معنی بود که باید در مورد محل قرارگیری فرش تصمیم می گرفتم.من تصمیم گرفتم از آن جا که ما یک فضای اپن در اتاق نشیمن داشتیم و پشت کاناپه نما داشت، کاناپه روی فرش قرار بگیرد ، بعد از اینکه خود کاناپه را اندازه گرفتم فضای جلوی آن را نیز اندازه گیری کردم ، به این خاطر که خواستم مطمئن شوم چه مقدار فرش در جلوی کاناپه باقی می ماند ، خوشبختانه یک فضای ۲٫۵x3 متر عالی باقی مانده بود “

“فرش مورد نظر، به ما فضای کافی برای قرار دادن مبلمان را داد در حالی که باز هم در انتها به اندازه ی کافی جلوی کاناپه فرش داشتیم، نه تنها اندازه ی فرش مناسب بود بلکه جلوه ی خاصی هم به اتاق می داد. نمی توانم توصیف کنم که چقدر تحت تاثیر فرش آنلاین و خدمات و مشاوره های خوبی که ارائه دادند قرار گرفتم.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.