نفوذ مدرنیته در حوزه فرشهای ماشینی

0

comfortable-green-grass-rug

این روزها که مدرنیته همه ابعاد زندگی را دربر گرفته چندان دور از انتظار نیست که با فرش هایی که شباهت زیادی به قالی های گذشته ندارند روبه رو شویم. فروشگاه های
عرضه فرش ماشینی تعداد بیشماری فرشهای متفاوت با طرحها و نقشهای عجیب را به علاقه مندان عرضه میکنند.

شاید برای شما جالب باشد

تا چندی پیش معمولا نقشه فرشهای دستباف در سه قالب لچک ترنج٬ خشتی و افشان بافته میشد. در میان آنها لچک ترنج از قدیم مورد استقبال بیشتری قرار داشت و
پس از ورود فرشهای ماشینی نیز محبوبتر از دیگران واقع شد.

در فرشهای لچک ترنجدار٬ افزون بر حاشیه ای پهن که دور تا دور فرش را احاطه کرده٬ نقشی دایره ای یا بیضی شکل در میان قرار داردکه به آن ترنج میگویند و در چهار گوشه
داخلی حاشیه٬ چهار نقش با فرم مثلثی قائم الزاویه که وتر آن خطی هلالی است٬ وجود دارد که هر یک از این چهار نقش را هم لچک میگویند.
برخی کارشناسان فرش ادعا میکنند طرحهای اصلی فرشهای ایرانی٬ برگرفته از معماری ساختمانهای آن روزگار است. در نتیجه هنگامیکه ساختار خانه ها تغییری اساسی
می کرده٬ طراحان فرش نیز از این تغییر تبعیت می کرده اند. آنها بر این عقیده اند که طرح لچک ترنج فرشها از طرح پردیس معماری ساختمان های سده آخر دوره اشکانیان الهام
گرفته است. این معماری از فضای اندرونی٬ بیرونی تشکیل شده بود و در واقع فرشهای لچک ترنجدار٬ نمادی از حیاط این ساختمانها بوده اند. ”لچک”ها باغچه های سبزی کاری
چهار گوشه حیاط و ”ترنج“ حوض میانی آن را یادآور میشد. گلهای میان آنها نیز به گلکاریهای گل محمدی حیاط اشاره میکرده اند. پس از گذشت زمان و ایجاد تغییرات در
معماری و حذف حوض میانی و باغچه های سبزیکاری٬ طرح افشان فرش به وجود آمد. در این طرح٬ دیگر اثری از لچک و ترنج نبود و با حفظ همان حاشیه اصلی در فضای میان
حاشیه ها٬ نقشهایی از انواع گل و ساقه و برگ دیده میشد.

 

sd7

این روزها که مدرنیته همه ابعاد زندگی را دربر گرفته چندان دور از انتظار نیست که با فرش هایی که شباهت زیادی به قالی های گذشته ندارند روبه رو شویم. فروشگاه های
عرضه فرش ماشینی تعداد بیشماری فرشهای متفاوت با طرحها و نقشهای عجیب را به علاقه مندان عرضه میکنند.

تا چندی پیش معمولا نقشه فرشهای دستباف در سه قالب لچک ترنج٬ خشتی و افشان بافته میشد. در میان آنها لچک ترنج از قدیم مورد استقبال بیشتری قرار داشت و
پس از ورود فرشهای ماشینی نیز محبوبتر از دیگران واقع شد.

در فرشهای لچک ترنجدار٬ افزون بر حاشیه ای پهن که دور تا دور فرش را احاطه کرده٬ نقشی دایره ای یا بیضی شکل در میان قرار داردکه به آن ترنج میگویند و در چهار گوشه
داخلی حاشیه٬ چهار نقش با فرم مثلثی قائم الزاویه که وتر آن خطی هلالی است٬ وجود دارد که هر یک از این چهار نقش را هم لچک میگویند.
برخی کارشناسان فرش ادعا میکنند طرحهای اصلی فرشهای ایرانی٬ برگرفته از معماری ساختمانهای آن روزگار است. در نتیجه هنگامیکه ساختار خانه ها تغییری اساسی
می کرده٬ طراحان فرش نیز از این تغییر تبعیت می کرده اند. آنها بر این عقیده اند که طرح لچک ترنج فرشها از طرح پردیس معماری ساختمان های سده آخر دوره اشکانیان الهام
گرفته است. این معماری از فضای اندرونی٬ بیرونی تشکیل شده بود و در واقع فرشهای لچک ترنجدار٬ نمادی از حیاط این ساختمانها بوده اند. ”لچک”ها باغچه های سبزی کاری
چهار گوشه حیاط و ”ترنج“ حوض میانی آن را یادآور میشد. گلهای میان آنها نیز به گلکاریهای گل محمدی حیاط اشاره میکرده اند. پس از گذشت زمان و ایجاد تغییرات در
معماری و حذف حوض میانی و باغچه های سبزیکاری٬ طرح افشان فرش به وجود آمد. در این طرح٬ دیگر اثری از لچک و ترنج نبود و با حفظ همان حاشیه اصلی در فضای میان
حاشیه ها٬ نقشهایی از انواع گل و ساقه و برگ دیده میشد.

green-rug

 

فرشهای بلژیکی البته تنها به طرحهای ایرانی بسنده نکرده اند. انواع طرحهای مدرن و خلاقانه از دیگر محصولات بلژیکی هستند. این فرشها در طرحهای ابتکاری جالبی تولید
میشوند که میتوانند نظر هر خریداری را به خود جلب کنند. فرشهایی با زمینه چمن مصنوعی که میتواند خانه شما را به یک زمین فوتبال تبدیل کند٬ فرشهایی که شما را
به یاد تنه بریده شده یک درخت تناور میاندازد و فرشهایی که مانند یک پازل هزار تکه تولید شده اند از نمونه های خلاقانه و پرطرفدار فرشهای بلژیکی به شمار می آیند. نکته
مهم در ارتباط با شرکتهای تولید کننده فرش بلژیکی٬ رعایت استاندارهای جهانی در آنها است.

تهیه و تلخیص: دکوراسیون فرش آنلاین

منبع: هفته نامه تعطیلات نو

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.