گفت و گو با تاجر و تولیدکننده فرش اردبیل

0

img_59

 

آقای حسین وثوقی ایرانی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل، رییس اتحادیه صادرکنندگان استان اردبیل، نایب رییس کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق ایران.

فرش آنلاین: جناب وثوق لطفا از خودتان برای ما بنویسید؟

حسین وثوقی ایرانی مهندس الکترونیک، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و دانشجوی دکترا بازاریابی هستم. سومین نسل از خانواده وثوقی هستم که به کار فرش دستباف مشغولیم. در سال ۱۳۵۵ در قم متولد شدم، مرحوم پدرم در قم مشغول به تحصیل در درشته مدیریت بازرگانی بودند. از کودکی در اردبیل بزرگ شدم، از همان زمان با فرش و هنر آشنا شدم. پدر با تشویق فراوان قالیبافی را به من یاد دادند. مرحوم پدر بزرگم استاد هنر فرش بود، ایشان فنون قالیبافی را به صورت کامل فرا گرفته و بهترین نقاش و رنگرز اردبیل بود، کارگاه قالیبافی اش در محله میرزا بخشعلی اردبیل کانون هنر صنعت فرش اردبیل بود. فرش در گوشت، خون، پوست و استخوان ما رشد کرده است. این نفوذ را مدیون جو کار آفرینانه خانه می دانم، مرحوم مادر بزرگ و مادر عزیزم همواره با سعه صدر مرا به بافتن فرش و فعالیت های هنری تشویق می کردند. در سایه همین تشویق ها چند قطعه فرش پشتی، تابلو و کیف بافته ام که برای من عزیزترین اشیای دنیا هستند و به هیچ قیمتی حاضر به فروش آن ها نیستم.

فرش آنلاین: از عقبه و سابقه تان برای خوانندگان ما بگویید؟

مرحوم پدرم پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، از قم به اردبیل رفته و به صورت جسته گریخته وارد حیطه کار فرش شدند. ایشان با استفاده از تجربیات پدر بزرگ و مطالعه بازارسبک ویژه ای را ایجاد کرد که اکنون در بازار فرش کشور به عنوان سبک وثوق کاملا شناخته شده است. اوج فعالیت فرش وثوق در سال ۱۳۷۹ بود که حدود ۶۰۰ دار قالی در سطح استان اردبیل زیر پوشش فرش وثوق بود و ۱۲ هزار متر مربع فرش تولید می کرد.

متاسفانه مرحوم پدر در ۵ آبان ۷۹ در اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. از آن زمان به بعد با توجه حجم و گستره وسیع کار پدر و نیز علاقه شخصی خودم با دنیای مهندسی خداحافظی کرده و امورات شرکت را بدست گرفتم و تا امروز در این حوزه مشغول فعالیت هستم.

چرا فرش اردبیل را انتخاب کردید؟

بدیهی است که اردبیلی بودنمان دلیل اصلی کار کردن روی فرش اردبیل است و این فعالیت سه نسلی باعث شده است که سبک ویژه ای در فرش اردبیل ایجاد کنیم و پیشگامی بازار فرش اردبیل را در شیوه بافت به دست بگیریم. سابقه طولانی اردبیل در زمینه بافت فرش و مخصوصا تنوع بی نظیر طرح و شیوه بافت در اردبیل زمینه را برای خلاقیت بیشتر فراهم می نماید.

طرح های کنونی یادگار پدربزرگ می باشد و از منابع قفقاز، هریس و افرینش شخصی حاصل آمده است.

در سال های اخیر با ترکیب این طرحها شیوه پست مدرن را نیز به این آرشیو نقشه اضافه نموده ام.

فرش آنلاین:

آرزوی خود را برای آینده فرش دستباف بگویید؟

رشته دانشگاهی بنده غیر مرتبط با فرش است، اما همیشه دلم با این هنر بوده است. آرزوی من برای فرش ایران شکوفایی در بخش طراحی است. این قابلیت لایزال که متکی بر ذهن خلاق هنرمند ایرانی است، معدن بی پایان ثروت کشور بوده و پایه و اساس هنر طراحی، معماری، نقاشی، فرش ماشینی ، پارچه، کاغذ دیواری، طراحی صنعتی، بسته بندی و …. را تشکیل می دهد.

فرش انلاین:

در منزل خودتان چه فرشی دارید؟

بدیهی است با زحماتی که در مجموعه فرش وثوقی می کشیم، انتخاب اول ما فرش اردبیل و فرش وثوقی می باشد. در کل خانه ما با این فرش ها پوشیده شده است. در واقع ما با فرش های خودمان زندگی می کنیم.

فرش آنلاین:

آیا دوست دارید اعضای خانواده خودتان این کار را ادامه بدهند؟

بله مسلما، در حال حاضر همسر و دخترم در کار بازاریابی، به من کمک می کنند. دخترم به فرش علاقه مند است، گاهی به شوخی به من می گوید نمی خواهد کار فرش را پیش روی بگیرد، اما احتمال می دهم برا اساس روحیات خود چندان از هنر و فرش دور نخواهد شد.

منبع: تهیه و تلخیص، دکوراسیون فرش آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.