مراحل تولید فرش ماشینی

9

تا به حال به فرآیند تولید یک فرش ماشینی فکر کرده اید؟ اینکه یک فرش چه مراحلی را پشت سر می گذارد تا به دست شما برسد؟ فرش های ماشینی انواعی از کف پوش ها هستند که برحسب نوع نخ و تکنولوژی بافت با دستگاه طبقه بندی می شوند. به طوری که گاهی فرش های فانتزی و موکت های پرز بلند و تافتینگ نیز تحت عنوان فرش ماشینی قرار می گیرند.

در صنعت نساجی، چه تولید پارچه و یا تولید فرش ماشینی، زنجیره تولید چهار مرحله اصلی دارد که عبارتند از: ریسندگی، رنگرزی، بافندگی و تکمیل فرآیند تولید فرش. برخی کارخانجات تولید فرش ماشینی همه این مراحل را خودشان انجام می دهند. و برخی دیگر فقط یک بخش آن را مدیریت نموده و سایر موارد را به کارخانه های دیگر می سپارند.

شاید برای شما جالب باشد

در ادامه با استفاده از تصاویر کارخانه فرش مشهد، مراحل تولید فرش ماشینی را  از ابتدا تا انتها بررسی خواهیم نمود.

 انتخاب الیاف فرش ماشینی

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که از الیاف مصنوعی برای تولید فرش ماشینی استفاده می شود. و این امر دلایل خاص خود را دارد از جمله اینکه الیاف مصنوعی قیمت پایین تر دارد، در تعداد بالا تولید می شود و حتی تنوع جنس و بافت خوبی ایجاد می نماید.

نخ ها به شکل الیاف خام و یا دسته رشته های بلند به کارخانه تولید نخ فرش وارد می شوند. الیاف خام طولی در حدود ۱۸ سانتیمتر دارند، معمولاً پیچیده نشده و رشته رشته هستند که باید تغییر داده شوند. این رشته ها درون یک ظرف قیف مانند ریخته شده و روغن زده می شوند تا به واحد ریسندگی منتقل شوند.

خب پس به اینجا رسیدیم که برای تولید یک فرش خوب به مواد اولیه خوب مثل نخ خاب درجه یک نیاز هست. نخ خاب فرش ماشینی درجه یک به صورت خام است . برای تکمیل این بخش و شروع تولید، الیاف به مرحله ریسندگی برده شده و از آنجا به مرحله رنگرزی و در نهایت بافندگی وارد می شوند. در این بین الیاف طی فرآیند هیت ست نیز قرار می گیرند. اما چرا ؟ هیت ست کردن نخ باعث کاهش پرزدهی نخ و همین طور پفکی شدن الیاف فرش می شود . این فرآیند میزان نخ مصرفی در فرش ماشینی را نیز کاهش می دهد .

بهترین جنس نخ تولید فرش ماشینی اکریلیک هیت ست شده است، برای خرید فرش ماشینی نخ اکریلیک کلیک کنید.

فرایند ریسندگی فرش ماشینی

 

ریسندگی

در بخش ریسندگی نخ مورد نیاز برای تولید انواع فرش های ماشینی تولید و آماده سازی می شود. در هر فرش ماشینی به جز نخ خاب دو نوع نخ به نام های نخ تار و نخ پود نیز وجود دارد . نخ تار کمترین میزان مواد اولیه را در فرش ها ی ماشیبنی دارد که این مقدار در حدود شش در صد می باشد . نخ پود دومین نخی است که در محصولات ماشینی به کار می رود . در مجموع این الیاف دوازده در صد از فرش ماشینی اصل را تشکیل می دهند . نوع و جنس نخ خاب و نخ تار در تعیین قیمت فرش ماشینی تاثیر گذار است .

پس از مرحله روغن زدن که در بخش قبل خواندیم. ماشین حلاجی الیاف را به صورت طناب های بلند و سستی می ریسد که فیتیله نامیده دارند. سپس فیتیله ها فشرده، کشیده و به نخ های واحدی تبدیل شده و به دور قرقره ها پیچیده می شوند. الیاف خام تک لایه ای  به یکدیگر پیچیده می شوند تا در نهایت به صورت تارهای کلفت مناسب برای بافت آماده شوند . نخ ها سپس به وسیله بخار حجیم شده و، آن ها را تا ۱۳۲-۱۳۸ درجه سانتیگراد حرارت می دهند. این حرارت باعث می شود که نخ شکل پیچیده اش را حفظ نماید. پس از سرد شدن، این نخ ها به دور لوله هایی پیچیده شده و به دستگاه بافندگی انتقال می یابند.

 نخ خاب به جرات مهمترین و با کیفیت ترین الیاف به کاررفته در یک فرش ماشینی خوب است. این الیاف به 3 شکل متفاوت پلی استر ، پلی پروپلین و اکریلیک تولید می شوند . نخ های اکریلیک از بهترین الیاف خاب در فرش های ماشینی می باشند . فرش بافته شده با نخ اکریلیک در برابر حرارت های غیر مستقیم و عوامل محیطی مقاوم بوده و همین طور ضد حساسیت و بدون پرزدهی می باشد . فرش های ماشینی بافته شده با نخ پلی استر دارای کیفیت و قیمت پایین تری نسبت به فرش های اکریلیک هستند و به طور عمده در بافت فرش های فانتزی  به کار می روند .  نخ تار و پود در فرش های ماشینی مرغوب از جنس پنبه درجه یک می باشد .در یک فرش ۱۲متری غالبا ۸۲% آن نخ خاب ۱۲% نخ پود و ۶%  نخ تار می باشد. یکی از فاکتور های تعیین کننده در قیمت فرش، همین نوع نخ وهمین طور دستگاه های بافنده است .

خرید اینترنتی فرش ماشینی با بهترین قیمت (farshonline.com)

 

کارخانه فرش مشهد

 

مراحل تولید فرش ماشینی

رنگ کردن نخ ها

نخ ها به منظور بافت فرش اول باید رنگ شوند. برای شروع این فرایند ابتدا، درحدود 400 کیلوگرم الیاف را در خمره هایی تحت فشار هوا قرار می دهند تا رنگ مورد نظر مابین آن ها پخش شود.

در روش دیگری الیاف یا کلاف های پی در پی از حوضچه ها ی رنگ عبور داده می شوند تا کاملاً به رنگ مورد نظر درآیند. یک روش سومی نیز وجود دارد و آن این که نخ ها را شکل داده و سپس رنگ داغ تحت فشار وارد بافت نخ شود تا نخ ها رنگ آمیزی شوند.

در روش چهارم، نخ را با استفاده از  غلطک های چاپ رنگ پرس می کنند. هر کارخانه ای از روش مرسوم خود برای رنگرزی استفاده می نماید. در نهایت نخ ها با هر روشی که رنگرزی شوند، در مرحله بعد تحت فشار بخار قرار گرفته و سپس شسته و خشک می شوند.

بافندگی

فرش ماشینی و همین طور تابلو فرش ها و… توسط ماشین آلات متفاوتی بافته می شوند که می توان به انواع دستگاه های تکسیما، واندویل CRX ، ASR ، VTR و HCP اشاره کرد. این ماشین ها انواع فرش ماشینی متشکل از؛  فرش ماشینی 1500 شانه 10 رنگ ، فرش ماشینی 1200 شانه 8 رنگ و فرش ماشینی 1000 شانه 10 رنگ ، فرش ماشینی 1000 شانه 8 رنگ ، فرش ماشینی 700 شانه 10 رنگ ، فرش ماشینی 700 شانه 8 رنگ و همین طور فرش 500 شانه را تولید می کنند.

در فرایند تولید فرش ماشینی از دو دو طرف کار استفاده می شود که به آن در اصطلاح فرش رو و فرش زیر بافت می گویند. هر دو دارای خاب مشترک بوده و توسط تیغه برشی که در حین بافت در حرکت است برش داده می شوند. در نهایت با این برش از هم تفکیک می گردند.

بافت فرش ماشینی

بافت فرش در کارخانه مشهد

 

تار و پود ، شانه و رنگ فرش

نخ هایی که به طور عمودی در داخل فرش بافته می شوند را تار می گویند. در حالی که پود به نخ هایی گفته می شود که به طور افقی در بافت فرش استفاده شده و در واقع باعث استحکام رنگ در جای خود می شوند. وسیله ای هم که رنگ و پود را در جای خود تثبیت و محکم می کند شانه نامیده می شود. در واقع نخ خاب فرش هم از داخل شانه عبور می نمایند. رنگ چیست؟ همان الیاف رنگی که زمینه فرش را به شما می نمایانند

برش زنی بالا و پایین فرش

تکمیل فرش

پس ازطی مراحل پیشین ، فرش به مرحله تکمیل فرایند تولید فرش ماشینی منتقل و در  آنجا به مراحل زیر را به ترتیب پشت سر میگذارند :

1- تیغه

۲- آهار زنی پشت فرش

۳- شیرینگ(پرداخت سطح فرش)

 ۴- برش طولی و عرضی فرش

۵- لبه دوزی ، زیگزاگ  و  ریشه زنی

۶- کنترل کیفی

۷ – بسته بندی

 

آهار زنی پشت فرش

همان طور که در بالا گفته شد، آهار زنی از مراحل تکمیل فرآیند محسوب می شود. طی این مرحله رول‌ های فرش وارد دستگاه آهار می شود. با کاربرد حرارت و همین طور بخار آب مواد مخصوصی به قسمت پشت فرش نفوذ داده شده و سطح پشت فرش را در بر می گیرد. این مواد باعث می شود دوام و استحکام فرش افزایش یابد . این دستگاه به دو صورت خشک و مرطوب عمل می نماید. آهار مرطوب که تحت فشار بخار آب انجام می گیرد کیفیت بهتری داشته و بیشتر مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است. از مواد مورد استفاده برای آهار زنی پشت فرش می توان به چسب و رزین اشاره نمود.

 

آهار زنی فرش ماشینی 

پرداخت سطح فرش

در اینجا فرش را برس کشیده و هوادهی می دهند. یک ماشین بر روی سطح فرش به حرکت درآمده و پرزهای اضافی که بالای سطح اصلی قرار گرفته را کوتاه و حذف می نماید.

 

بهترین فرش ماشینی در فرش آنلاین

برش طولی و عرضی فرش

یکی دیگر از مراحل تکمیل فرآیند تولید فرش برش طولی و عرضی فرش است. در این مرحله و  برای این که ریشه زنی در مرحله بعد به صورت دقیق و تمیز باشد ، اطراف فرش را به وسیله تیغه های بخصوصی برش می دهند تا آماده مرحله لبه دوزی شود.

 

لبه دوزی

در این مرحله لبه دوزی زیگزاگ و همین طور ریشه زنی برای افزایش استحکام و دوام کنارهای فرش  توسط ماشین‌های دوخت ریشه و زیگزاگ انجام می‌ شود. سپس ریشه‌ها از جنس نخ و ابریشم بسته به نوع فرش آماده و به ابتدا و انتهای فرش دوخت می‌ خورد . کناره‌های فرشهم توسط نخ هم رنگ زمینه ، زیگزاگ می‌شود تا ظاهری زیبا داشته باشد و دوام و استحکام آن نیز افزایش یابد.

لبه دوزی فرش ماشینی در کارخانه

 

کنترل کیفی

در این بخش واحد کنترل، کیفیت فرش را از نظر مشخصات فنی و استاندارد بررسی می نماید. تا بهترین ها را در اختیار مصرف کنندگان و سفارش دهندگان قرار دهد.

 

بسته بندی

 انواع محصولات فرش که مراحل بالا را به صورت درست و دقیق طی کرده اند، پس از پایان فرایند آهار تحویل قسمت رول و بسته بندی می شود. فرش لوله شده و پس از آن توسط پلاستیک محکمی بسته بندی و به انبار کارخانه فرش ماشینی یا یک فرش فروشی انتقال می یابد. تمامی محصولات اعم از انواع فرش‌های ماشینی 1500شانه، 1200 شانه ، فرش ماشینی 1000 شانه و همین طور فرش ماشینی 700 شانه  و 500شانه. فرش های فانتزی شامل فرش شگی و پرز بلند ، فرش فانتزی و مدرن ، فرش شنل ، گلیم فرش و حتی  تابلو فرش ها که خود شامل انواع تابلو فرش منظره ، تابلو فرش آیه و چهره می‌ باشد، را به انبار فرش ارسال می نمایند تا آماده تحویل و به دست مشتریان و مصرف کنندگان برسد .

 

فرش آنلاین ارائه دهنده باکیفیت ترین فرش ماشینی

بسته بندی فرش ماشینی

تکمیل مراحل تولید فرش ماشینی

از شما همراهان عزیز دعوت میکنیم از فروشگاه فرش آنلاین دیدن کنید. مجموعه بزرگ فرش های ماشینی و دستباف پیش روی شما قرار دارد.

 
 
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. معصومة می گوید

    مشيه لطفا كد فرشي كه تو تصوير هست و بكين أون عكسي و كه دو تا كاركر دارن فروش رول ميكنن زمينه أش كرم و حاشيه أش سبر كم رنكه

  2. admin می گوید

    کد فرش 1-87010 هست و لینک محصول در فروشگاه هم اینجاست http://www.farshonline.com/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2847&category_id=285

  3. علیرضا می گوید

    با سلام و تشکر از توضیحات جانع شما چنانچه مقدور است جهت شناخت دستگاهها و جدیدترین و مدرن ترین ماشین الات نحوه تهیه و خرید و قیمت ماشیالات و میزان زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه فرش بافی راهنمایی فرمایید
    با تشکر

    1. admin می گوید

      قبل از هر کاری برای تولید فرش ابتدا باید از بازار خوب تولیدات خود مطمئن شوید یعنی اول مشتری و بازار هدف خود را داشته باشید بعد دست به کار شوید .چون بیشتر تولید کنندگان به خاطر رکود بازار و رقابت ناسالم در آن نه راه پیش دارند نه راه پس . برای ماشین آلات فرشبافی و زمین برای احداث کارخانه سری به شهرکهای صنعتی اطراف کاشان و آران و بیدگل بزنید .

  4. سحر می گوید

    اگر طرح بدیم طرح راه راه
    میبافید؟

  5. admin می گوید

    سلام
    لطفا با قسمت فروش فرش آنلاین تلفن 66364190 تماس بگیرید

  6. نادی می گوید

    علت اختلاف درقطر فرش چی است وراه اصلاح ان را قبل شیرینگ توضیح دهید

  7. sahar می گوید

    سلام
    من مطلب بالا رو خوندم. مرسی از توضیحاتتون.
    اما بنده یه سری سوال دیگه داشتم راجع به صنعت فرش و کارخانه فرش ماشینی. چطوری میشه ازتون بپرسم؟

    1. admin می گوید

      سلام
      لطفا با ایمیل info@farshonline.com مکاتبه کنید

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.