فرش خیس خود را با این نکات و ترفندها دوباره خشک و نو کنید

0
یکی از دردسرهایی که نمی توان از کنار آن گذشت و حتی به فردا موکول کرد، فرش خیس است! زمانی که فرش زیر پایتان خیس می شود، نه تنها راحتی و آسایش منزلتان دچار چالش می شود. که هر مقدار خشک کردن آن به تعویق بیفتد میزان خسارت وارده افزایش می یابد. از پوسیدگی فرش گرفته تا کپک زدن و بوی نا و رطوبتی که ممکن است مدتها فضای زندگی شما را درگیر کند. قطعا خشک کردن فرش در خانه با خشک کردن فرش در قالیشویی ها تفاوت های اساسی دارد. ما در اینجا می خواهیم نکات و ترفندهای خشک کردن فرش در خانه را آموزش دهیم. اگر فکر می کنید لازمتان می شود و جایی به دردتان می خورد، با ما همراه شوید..

قبل از هر کار باید وضعیت فرش را بررسی کنید، که چه مقدار خیس است و…تا بتوانید برای مراحل بعدی به درستی تصمیم بگیرید. برخی از این جوانب عبارتند از:

فرش چقدر خیس است

آیا کل فرش اتاق یا پذیرایی خیس شده یا فقط بخش اندکی از فرش خیس شده است؟

فرش چه مدت خیس بوده است؟

منبع خیس شدن فرش چه بوده است؟ شکستگی لوله یا فاضلاب یا لیوان آب!

چه اهمیتی دارد؟ خیلی ساده، اگر آب زیادی به دلیل سیل یا حادثه دیگری فرش ها را خیس کرده، بهتر است با شرکت بیمه خانه خود تماس بگیرید تا در مورد آنچه ممکن است پوشش داده شود، سوال کنید. بهتر است در صورت داشتن بیمه حوادث قبل از هر کاری عکس بگیرید تا در صورت درخواست اسناد، از خسارت به وجود آمده عکس بگیرید.

و اما روند ادامه کار:

شاید برای شما جالب باشد

سریع عمل کنید و اجازه ندهید آب روی فرش بماند، حتی اگر اندکی باشد. کپک به سرعت رشد می کند، و آب می تواند به سرعت حرکت کرده و به لمینیت و کف زیرین آسیب برساند.

مبل و هر وسیله دیگری که روی فرش قرار گرفته است را از نظر خیسی و رطوبت بررسی نمایید. وسایل خیس روی فرش باعث می شوند که رطوبت روی فرش ماندگار شود. توصیه می شود تا خشک شدن کامل فرش اصلا وسایلی روی آن قرار ندهید. در این شرایط اولا که فرش زودتر خشک نمی شود و به بافت آن آسیبی نمی رسد. و ثانیا رطوبت فرش می تواند پایه های چوبی مبلمان و…را خیس کرده و آسیب برساند.

در صورتی که میزان خیس فرش زیاد نباشد می توانید از برخی وسایل استفاده کنید. هنگام استفاده از پنکه، رطوبت گیر و سایر وسایل الکتریکی برای خشک کردن فرش مراقب باشید. این دستگاه ها را خشک و دور از آب راکد نگه دارید و مطمئن شوید که سیم ها روی سطوح مرطوب قرار نگرفته اند.

نحوه خشک کردن فرش خیس در شرایط مختلف

نحوه خشک کردن فرش کمی مرطوب

نحوه خشک کردن فرش خیس

نحوه خشک کردن فرش پس از سیل یا ترکیدگی لوله فاضلاب

 

خشک کردن فرشی که اندکی خیس شده است

ممکن است یک لیوان بزرگ آب ریخته شود، یا در هنگام باران ملایم پنجره ای را باز گذاشته باشید. اگرچه این مقدار آب ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما همچنان باید فرش را هر چه زودتر خشک کنید. برای کمک به خشک کردن نم ساده یک لیوان آب و..، اول آب را از روی فرش با یک قاشق جمع کنید، سپس با یک دستمال رطوبت گیر تا حد ممکن خشک کنید. در نهایت یک فن را به سمت ناحیه مرطوب روشن کنید. رطوبت گیر همچنین رطوبت را از هوا بیرون می کشد و فرش را خشک می کند. در این رابطه حتی می توانید پارچه نم گیر را روی محل خیس شدگی قرار داده و روی آن وزنه یا کتاب بگذارید تا رطوبت جذب شود.

سشوار هم گزینه دیگری است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. خیلی سشوار را به فرش نزدیک نکنید چون ممکن است به الیاف فرش های ماشینی آسیب برساند. می توانید از سشوار در حالت کم یا متوسط برای خشک کردن قسمت های کوچکتر استفاده کنید. آن را چند اینچ بالاتر از فرش نگه دارید و آن را به جلو و عقب ببرید. همچنین باید قبل از بررسی خشک بودن آن، اجازه دهید خنک شود. آزمایش آن در حالی که هنوز گرم است می تواند فرش را حتی زمانی که هنوز خیس است خشک به نظر برساند.

نحوه خشک کردن فرش کاملا خیس

ترکیدگی لوله یا جاری شدن آب ظرفشویی یا سایر منابع آب تمیز- نه ترکیدگی لوله فاضلاب یا تخلیه یا سیل هم مطمئناً یک دردسر بزرگ است. البته جای شکرش باقیست که شما با فاضلاب یا گل و لای سروکار ندارید! با این وجود، باید اقدامات فوری و کاملی برای جلوگیری از رشد کپک و بوهای ماندگار انجام دهید. در این رابطه مکنده ها می توانند کمک موثری باشند. جاروبرقی های آب و خاک در این شرایط می توانند به راحتی آب های اضافی را در صورتی که فرش کاملا خیس نشده باشد جمع کنند. اما در صورتی که خیسی فرش زیاد بود، بهتر است آن را به فضای باز منتقل کنید. در صورت امکان، پنجره ها را باز کنید تا فرآیند خشک شدن سریعتر شود. فن های در حال اجرا جریان هوا ایجاد می کند که به خشک شدن نیز کمک می کند. البته تمامی این کارها ممکن است چند روز زمان ببرد.

ممکن است آب به زیر فرش هم نفوذ کرده باشد، تحت چنین شرایطی باید سریعا فرش را برگردانید و هر چه که زیر فرش است را بردارید. حتی یک تکه موکت نمدی خیس اگر زیر فرش باشد، باعث ایجاد قارچ و کپک می‌شود. خشکشویی فرش در خانه نیازمند صرف دقت، حوصله و زمان زیادی است.

در هر صورت حال می دانید که اگر آب روی فرش را پوشانده است، باید کف زیرین را نیز بررسی کنید. در اسرع وقت فرش و لایی را برگردانید. و اگر کف زیرین هنوز مرطوب است، از فن ها و رطوبت گیرها برای خشک کردن آن استفاده کنید. به پانل های کف زیرین برای علائم بد شکل شدن و تاب برداشتن نگاه کنید و بخش های آسیب دیده را جایگزین کنید.

برای خشک کردن فرش خیس در این حالت، بهترین گزینه برای شما نور خورشید است. نور خورشید با تابش ملایم خود می تواند فرش را به آرامی خشک نماید. البته این نوع خشک کردن ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد اما در عوض مزایای زیادی هم دارد. از جمله اینکه در این حالت امکانات باقی ماندن بوی نا تقریبا به صفر می رسد. و حسن دیگر این روش این است که دیگر مجبور نیستید از هیتر و وسایلی استفاده کنید که به دلیل حرارت ممکن است به بافت فرش آسیب های جبران ناپذیر وارد کنند.

خشک کردن فرش پس از سیل یا ترکیدگی لوله فاضلاب

آب هایی که از منابعی مانند حمام یا لوله سینک می آید ، حاوی برخی عوامل بیماری زا است. قبل از هر چیز پیشنهاد می شود در صورت بروز این مشکل کار را به متخصصان بسپارید. متخصصان ترمیم آسیب آب می توانند فرش ها را به طور کامل خشک و ضد عفونی کنند. احتمالاً در این مواقع می‌توانید فرش خود را خشک کنید، اما نمی‌توانید به تنهایی آلودگی‌ها را پاک کنید. اگر آب از منبعی مانند لوله فاضلاب باشد، مملو از عوامل بیماری زا و باکتری های مضر است. سیل ناشی از یک بلای طبیعی همچنین می تواند گل و لای، باکتری ها و انواع دیگر لجن های ناسالم را وارد کند. گاهی میزان خسارت به قدری زیاد می شود که ممکن است حتی مجبور شوید فرش را دور بیندازید.

رفع بوی نم فرش پس از خشک کردن

بوی نامطبوع نم فرش می تواند به کلی شما را کلافه کند. فرش تمیز است، خشک شده و هیچ مشکلی ندارد. اما بوی بد نم و رطوبت آن نرفته است، پس دست به کار شوید و این بوی بد را رفع کنید!

قبل از هر کار مطمئن شوید که فرش کاملا خشک است. چون ممکن است این بو مربوط به خیسی و نم فرش باشد. اگر نم دارد که توصیه می کنیم حتما آن را به فضای باز برده و در برابر نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

اما حالت دومی هم وجود دارد. و آن اینکه فرش خشک است ولی بوی نامطبوعی می دهد. در این شرایط قبل از هر کار فرش را جاروبرقی کشیده و انواع گرد و غبار و آلودگی را حذف نمایید. مقداری سرکه سفید را در یک لیوان آب ترکیب کنید و روی محل نم اسپری نمایید. توجه کنید که مقدار سرکه به قدری زیاد نباشد که خانه بوی سرکه بگیرد. در صورتی که پس از اسپری آب و سرکه و خشک شدن هنوز بو رفع نشده است چند بار این کار را تکرار نمایید.

روش دوم این است که مقدار جوش شیرین روی محل ریخته و با استفاده از یک فرچه یا اسفنج خوب محل را به آن آغشته نمایید. پس از 24 ساعت با جارو برقی جوش شیرین را از روی فرش تمیز کنید، احتمالا بوی فرش از بین رفته است.

در روش دوم می توانید حتی جوش شیرین را با اسطوخودوس ترکیب کنید تا از رفع بوی نم اطمینان حاصل کنید. چرا که این گیاه رایحه بسیار مطبوعی دارد و می تواند بوی نم فرش را بگیرد. در صورت استفاده از اسپری جوش شیرین و اسطوخودوس بهتر است بگذارید محلول 24 ساعت روی فرش بماند و بعد محل را تمیز کنید.

 

شاید برایتان سوال باشد که اصلا علت بوی بد فرش چیست؟

تار و پود فرش جایی است که گرد و غبار و حتی حشرات و تخم حشرات فرش در آن ها تجمع می یابد. وقتی که فرش خیس می شود. این محل ها تبدیل به جایی می شوند برای رشد کپک و قارچ های بدبویی که مهمانان ناخواسته فرش خانه ما می شوند. تجمع این قارچ ها حتی می تواند باعث بیماری های اسهال و استفراغ در کودکان نوپا شوند.

چه زمانی خشک کردن فرش ارزش هزینه و زمان ندارد؟

گاهی اوقات فرش خیس ارزش هزینه و زمان گذاشتن را ندارد. اگر هر یک از موارد زیر درست است، ممکن است مجبور شوید به دور انداختن آن فکر کنید:

فاضلاب درگیر است

واقعا قدیمی یا فرسوده است

در حال حاضر کپک در حال رشد است

روزها یا حتی هفته ها خیس بوده است.

شما نمی توانید بلافاصله آن را خشک کنید

مدت زمان خشک کردن فرش چقدر است؟

بین 12 تا 24 ساعت طول می کشد تا فرش خیس با استفاده از تجهیزات مناسب خشک شود و از روی زمین بلند شود. با این حال، اگر هواکش را در خانه نگه دارید یا آن را بلند نکنید، دو تا چهار روز طول می کشد.

به دو دلیل باید هر چه سریعتر فرش را خشک کنید. اول، کپک می تواند در عرض 24 تا 28 ساعت شروع به رشد می کند. دوم اینکه آب می تواند باعث از هم پاشیدن فرش شما شود. راه رفتن روی آن در حالی که خیس است نیز سریعتر آن را خراب می کند.

خشک کردن فرش دستباف

خشک کردن فرش دستباف به مراتب سخت تر و دشوارتر از فرش ماشینی با الیاف مصنوعی است. چرا که خیس شدن این نوع فرش ها ممکن است باعث شود که رنگ ها اصطلاحا قاطی شده و تداخل رنگی به وجود آید. که این دردسر می تواند باعث شود فرش زیبایی خود را از دست داده و طرح و نقش آن حتی به وضوح دیده نشود. توصیه می کنیم در صورتی که فرش خیس شما دستباف و الیاف طبیعی است، خشک کردن آن را به افراد متخصص در قالیشویی ها بسپارید تا فرشتان سالم بماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.