طرح جوان ایرانی در مسابقه Carpet Vista 2016

0

 

طرح برگزیده محمد امین عدل خواه
طرح برگزیده محمد امین عدل خواه

محمد امین عدل خواه، از جوان های خوش ذوق هست که الان چند ماهی میشه کوسن ها و شال هایی که خودشون و همسرشون طراحی و تولید می کنند، در فرش آنلاین با برند” مان” فروخته می شود. حالا که دیدیم سایت راگ ویستا اومده و طرح ایشان را تو مسابقه طراحان برتردنیا قرار داده، هم بهشون افتخار کردیم هم اینکه گفتیم کمی با دوستای خوب فرش آنلاین آشنا بشید.

 

فرش آنلاین: از خودتان برامون بگید لطفا: 

        محمد امین عدل خواه متولد ۱۳۶۵ تهران هستم. طراحی را از ۱۳ ، ۱۴ سالگی بر حسب علاقه شخصی و به صورت خودجوش و بدون استاد از روی کتاب های موجود در بازار شروع کردم ، البته نه به صورت جدی ، بعد از اتمام دوران تحصیل در رشته ریاضی تصمیم گرفتم رشته مورد علاقه ام را دنبال کنم و طراحی فرش را با ثبت نام در دوره های آموزشی موزه فرش زیر نظر استاد هوشنگ زارع شروع کردم . مدت دو سال در موزه فرش و بعد از آن دو سال هم در بنیاد فرش عرب زاده دوره های آموزشی خود تکمیل کرده و بعد رشته طراحی فرش را به صورت آکادمی و دانشگاهی در دانشکده فرش اردکان که آن زمان از قوی ترین و با سابقه ترین مراکز آموزشی فرش کشور بود ادامه دادم .

در دوران تحصیل افتخار شاگردی اساتید بنامی نظیر زنده یاد استاد جعفر پاکدست ، استاد تامسون و استاد کریم میرزایی را داشتم و در این دوران موفقیت هایی نظیر  برگزیده جشنواره سراسری فرش کاشان ۱۳۸۶ و همچنین رتبه دوم المپیاد کشوری فرش برایم حاصل شد . کار در بازار ،  قبول سفارشات طراحی و حضور در نمایشگاه های مختلف را از قبل دانشگاه شروع کرده و از سالهای ابتدایی تحصیل در دانشگاه، افتخار همکاری و طراحی برای تولیدی ها و برند های بزرگی همچون فرش ” حسین ارمی ” را داشتم  و تجارب بسیاری را در زمینه طراحی کسب کردم.

در سال های اخیر هم با تاسیس شرکت شخصی در زمینه ی طراحی و تولید صنایع دستی  با برند ” MaAN ” فعالیت هنری خود را ادامه دادم .

فرش آنلاین : لطفا از رقابت بین المللی که فرش شما برگزیده شده است برایمان توضیح دهید؟

در مورد طراحی فرش مدرن و رقابت بین المللی طراحی فرش مدرن carpet vista 2016 هست که امسال سه طرح از ایران در این رقابت پذیرفته شده و یکی از آن ها طرح من می باشد . لازم دانستم با انتخاب طرحم به عنوان یکی از آثار این رقابت توضیحی مختصر در مورد دیدگاه و طرحم بیان کنم.

شاید برای شما جالب باشد

در ابتدا اولین و مهمترین نکته در خصوص طراحی مدرن و بالاخص طراحی فرش مدرن که بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود ، شناخت و تسلط طراح بر اصول و سنت های موجود در این هنر است که دارای پشتوانه و قدمت چند صد ساله است و تا این شناخت و تجربه چندین ساله بوجود نیاید ورود به این حوزه و خلق اثری مدرن و جدید ، کاری غیر حرفه ای ، بیهوده و غیر تاثیرگذار است  . موضوعی که متاسفانه اصلا توجهی به آن نمیشود و نمونه های بیشمار آن را در فرش فروشی ها مخصوصا (فرش های ماشینی) و همچنین در طرح های طراحان غیر ایرانی پذیرفته شده در رقابت بین المللی carpet vista 2016 می توان به وضوح مشاهده کرد . که همگی توسط گرافیست ها و طراحان پارچه طراحی شده است.

تفاوت وجود این شناخت و اصالت ، با عدم آن را می توان در فرش های طراحان بزرگی همچون ” حسین رضوانی ” , ” ذوالانواری ” و ” ـ Jhon Kath ” با سایر طراحان به خوبی مشاهده کرد که همگی این طراحان دارای پشتوانه ی خانوادگی سه نسل تولید و تجارت فرش های اصیل ایرانی در سراسر جهان هستند و آثار و طرح هایشان هر ساله جز طرح های برتر و برگزیده ی بزرگ ترین و معتبر ترین نمایشگاه ها و رقابت های طراحی جهانی بوده و الگویی برای سایر طراحان و تولیدکنندگان فرش مدرن در جهان هستند.

من نیز با گذراندن کلیه ی دوره های پایه و آکادمیک طراحی سنتی فرش به صورت تجربی و دانشگاهی و همچنین کسب تجربه در کنار برند های با سابقه و اصیل فرش ایرانی نظیر ” حسین ارمی ” شروع به طراحی فرش مدرن نمودم که یکی از این طرح ها امسال در رقابت بین المللی فرش مدرن ” carpet vista 2016 ” از ایران در کنار طرح هایی از ۹۰ کشور  پذیرفته و به رای گیری عمومی برای انتخاب بهترین اثر گذاشته شد که امیدوارم با حمایت همه هموطنانم همانند سال گذشته یک طرح از ایران جز برگزیدگان نهایی این رقابت باشد.

از مجموعه طرح هایی که برای این رقابت ارسال کردم طرح ” ocean ”  ( تصویر شماره ۱ ) پذیرفته شده است . این طرح همانند سایر طرح های مدرنی که طراحی کرده ام در ابتدا بر روی کاغذ و با بکارگیری نقوش سنتی فرش اجرا شده ( تصویر شماره ۲ ) و همان طور که از اسم اثر پیداست ” اقیانوس ” برای ایجاد حس امواج دریا در این طرح از چروک کردن کاغذ استفاده کردم تا حتی الامکان از کامپیوتر و بافت های مصنوعی کمتر استفاده شود و حس طبیعی و زنده بودن بیشتری در مخاطب ایجاد شود . دلیل این نامگذاری و بافت در طرح به دلیل عمق بخشیدن و نشان دادن شفافیت و سیال بودن نقوش سنتی ایرانی و لطافت و نرمی این نقوش در عین جوش و خروش و پر پیچ و تاب بودن در قالی ایرانی است.

در این طرح بر خلاف معمول طرح های فرش از حاشیه استفاده نشده است و نقوش به صورت ناتمام در زمینه طرح پخش شده اند و دلیل این امر نشان دادن وسعت و بی کرانگی این نقوش است که همانند اقیانوس ها رها و با عظمت اند و می توان بینهایت طرح تازه از دل آن ها بیرون کشید و در همه جا گسترانید.

از دیگر اتود هایی که برای این موضوع زده شد ( تصویر شماره ۳ ) است که موجی بزرگ و مستحکم و پرپیچ و تاب از نقوش سنتی را در میان امواج کوچک و آرام دریا نشان میدهد و نیز ( تصویر شماره ۴ و ۵ ) که این طرح هم با همین مضمون و با تکنیک دیگری اجرا شده و جز طرح های ارسالی به رقابت بوده است.

فرش آنلاین: آرزوی خود را برای جوانان این عرصه بفرمایید:

در آخر امیدوارم همه ی طراحان جوان و خوش ذوق ایرانی در این راه بدرخشند و با بالا بردن دانش و شناخت خود و تمرین ممارست بسیار در این رشته هنری بیش از پیش این هنر زیبا و اصیل ایرانی را به رخ جهانیان بکشانند.

برای رای به محمد امین و حمایت از طرح ایشون که افتخار ملی برای صنعت فرش ما بیا فریند  کمتر از یک دقیقه وقت بگذاریم و در لینک زیر رای بدهیم :

لینک رای به طرح برگزیده

تهیه گزارش از: واحد خبر دکوراسیون فرش آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.