سرمایه ای بنام فرش

0

هرچند سالیان سال است که کفپوش‌های مختلفی برای تزئین خانه‌ها ابداع شده، اما برای ما ایرانی‌ها فرش ارزش دیگری دارد.

فرش به ویژه با نقش و بافت ایرانی‌اش گرمایی خاص به خانه می‌دهد و دویدن بچه‌ها روی گل‌های قالی و پیچیدن صدای خنده‌شان در فضای اتاق‌ها، رنگ زندگی را بر در و دیوار می‌نشاند.

اما اگر به درستی مراقب این فرش‌های زیبا نباشید و اگر در نظافت آنها دقت نکنید، عاملی برای بیماری و نشانی از بی‌سلیقگی کدبانوی خانه می‌شود. پس هرگاه لازم بود حتما فرش‌ها را تمیز کنید و بشویید.

فرش کاشان

شاید برای شما جالب باشد

برای شروع کار این نکته را به یاد داشته باشید که هرگاه گوشه‌ای از فرش را تکان دادید و دیدید ذرات گرد و خاک به هوا بلند شد می‌توان گفت که زمان شستن فرش رسیده است.

همچنین هر وقت دیدید الیاف فرش به هم چسبیده و پرزها حالت نرمی اولیه خود را از دست داده، باید آن را شست. اهل فن می‌گویند معمولا هر دو تا سه سال یکبار (البته بسته به محلی که فرش در آن قرار دارد و میزان رفت و آمد) باید فرش‌ها را شستشو داد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

شستشوی فرش

آنها که سن و سالی دارند شاید دیده باشند که در گذشته معمولا برای شستشوی فرش،آن را در درون نهرهای روان آب قرار می‌دادند و وقتی فرش خوب خیس می‌خورد آن را بیرون آورده با مواد شوینده‌ای چون چوبک و به کمک پاروهای بزرگ تمیز می‌کردند و می‌شستند؛ بعد هم فرش را روی سنگ‌های اطراف نهر و زیر‌آفتاب پهن می‌کردند تا خشک شود. البته امروزه هم  شستشوی فرش در قالیشویی‌ها کمابیش به همین روش کار انجام می‌شود. اما اگر شما خواستید فرش‌های کوچکتر را در خانه بشویید به این نکته‌ها دقت کنید.

• هیچ‌گاه فرش‌های ابریشمی و گران‌قیمت و آنهایی را که رنگ‌های ثابت ندارند در منزل نشویید و شستشوی آنها را به موسساتی که در این کار تجربه دارند بسپارید.

فرش هریس لاکی

شستشوی فرش

• قبل از شستشوی فرش باید از ثبات رنگ آن مطمئن شوید. برای این کار پارچه سفید رنگی را مرطوب کرده و روی فرش بمالید، در صورتی که رنگ روی پارچه ماند، بدانید اگر فرش را در خانه بشویید رنگ‌های آن در یکدیگر مخلوط می‌شود.

• ابتدا گرد و خاک فرش را به وسیله مناسبی از آن جدا کنید. در غیر این صورت مخلوط شدن گرد و خاک با شوینده‌ها، کار شستشوی فرش را مشکل می‌کند.

• با توجه به اطلاعاتی که روی بطری حاوی شوینده مخصوص فرش نوشته شده، میزان مناسب از آن را انتخاب و مانند دستور عمل کنید.

• فرش را روی سطح صافی پهن کرده، سپس محلول را به کمک برس مناسب (برس نباید بیش از حد زبر باشد) روی سطح فرش بمالید.

• در پایان شستشوی فرش، محلول باقیمانده در سطح فرش را با برس دیگری پاک کرده و فرش را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

• هیچ گاه فرش را برای خشک شد‌ن آویزان نکنید. البته خوب است سطح زیرین فرش را به کمک وسایلی از زمین جدا کنید تا زیر فرش هم هوا بخورد.

• یادتان باشد هیچگاه فرش را برای خشک شدن در مقابل بخاری یا شومینه و در نزدیک رادیاتورها قرار ندهید. این کار درخشندگی فرش را از بین می‌برد.

چند نکته برای نگهداری بهتر فرش‌

در زندگی ایرانی‌ها، فرش علاوه بر یک کفپوش زینتی، سرمایه‌ای مناسب است. پس از این سرمایه بخوبی نگهداری کنیم.

• هرگز فرش را به مدت طولانی در نور مستقیم و شدید خورشید قرار ندهید. اگر خانه شما پنجره‌های بزرگ دارد و نورگیر است، می‌توانید از پرده‌های مناسب استفاده کنید.

• هر چند وقت یکبار فرش را سر و ته کنید تا پایین و بالای آن به یک اندازه پا بخورد.

• اگر در اتاق هنگام باز شدن روی فرش می‌آید، محل فرش را طوری تنظیم کنید که با در تماس نداشته باشد.

از لکه‌ها نترسید

در همه خانه‌ها، به ویژه خانه‌هایی که بچه یا بچه‌هایی در آنها زندگی می‌کنند، همیشه این احتمال وجود دارد که لکه چای، شکلات، دوات یا… روی فرش بیفتد؛ خیلی نگران نشوید؛ برای برطرف کردن برخی از این لکه‌ها راه‌هایی وجود دارد.

فرش کودک سفارشی و برش خورده

شستشوی فرش

• اگر آدامسی به فرش خانه چسبید، نگران نشوید. تکه‌ای یخ روی لکه آدامس بگذارید تا سفت شود. سپس با احتیاط و به کمک یک کاردک آدامس را از سطح فرش جدا کنید. در مورد اشک شمع هم می‌توانید همین روش را به کار ببرید.

• اگر جوهر روی فرش ریخت آن را با کمی ماست مخلوط کرده و با یک دستمال جمعش کنید. این کار را چند نوبت تکرار کنید تا لکه جوهر کاملا جذب ماست شود.

• لکه‌های چای، شیر، شکلات، آبمیوه و قهوه را هم می‌توانید با آب نیم گرم و صابون یا به کمک شامپوی مخصوص فرش تمیز کنید.

• یادمان باشد مایعات شیرین (شربت، چای شیرین و…) به تار و پود فرش صدمه جدی می‌زند، پس حتما اثر این مایعات را به سرعت و با یک دستمال نمدار از سطح فرش پاک کنید.

• اگر در شهری مانند تهران زندگی می‌کنید که دوده‌ها همه جا هستند، برای از بین بردن لکه دوده، روی لکه نمک بپاشید و پس از یک ساعت با جاروبرقی آن را پاک کنید.

منبع: چاردیواری، دکوراسیون فرش آنلاین

با ما همراه باشید….

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.