راهنمای جامع شناخت فرش های مدرن+پیشنهاداتی برای چیدمان خلاقانه

نکات مهم برای تشخیص فرش مدرن از فرش سنتی

0
فرش مدرن ماشینی، محصول تغییر سبک زندگی انسانهاست. روزگاری قالی تنها برای این بافته می‌شد که انسان روی زمین سرد ننشیند و فقط یک کف‌پوش شناخته می‌‌شد. اما امروزه فرش در منازل و… علاوه بر زیباسازی محیط، در سلامتی جسم و روان آدمی نیز تاثیر می‌گذارد. انواع فرش از 500 تا 1500 شانه، از کلاسیک تا فرش مدرن موجب شده است، دیگر در همه خانه‌ها، فرش با یک طرح خاص نبیینم. امروز فرش مدرن ماشینی به گفته کارشناسان و دیزاینرهای منزل، می‌تواند آرامش را برای منزل ما به ارمغان بیاورد. ما در این مقاله قصد داریم ضمن باز تعریف فرش مدرن و نحوه چیدمان این نوع فرش در منزل، کمک کنیم تا شما بهترین انتخاب را در هنگام خرید فرش ماشینی مدرن داشته باشید.

فرش مدرن چیست؟

شاید بهتر باشد برای تعریف فرش مدرن ماشینی، کمی درباره مقدمات قبل از تولید فرش آگاهی کسب کنیم.

برای بافته شدن یک فرش در کارخانه، تولیدکننده ابتدا به سراغ یک طراح فرش رفته و درخواست نقشه‌ای خاص می‌کند. اگر دقت کرده باشید، فرش‌های ماشینی کلاسیک در کلیات دارای شکلی یکسان؛ اما در جزئیات دارای  تفاوت‌هایی هستند.

تا همین چند سال قبل معمولاً طرح فرش ماشینی بر اساس نقشه‌های قدیمی بود و اساتید طراح، همان طرح‌های قدیمی را با کمی تفاوت به کارخانه‌ها ارائه می‌کردند.

حضور کشورهایی مثل چین و کپی‌برداری از طرح‌های ایرانی باعث شد بازار از دست کارخانه‌های ایرانی    به‌خصوص در اروپا خارج شود. این مشکل زمانی مضاعف شد که کشوری مثل ترکیه نیز کارخانه‌های فرش ماشینی افتتاح کردند و طرح‌هایی خارج از عرف موجود به بازار ارائه کردند. این طرح‌ها ابتدا در ایران با عنوان فرش فانتزی یا فرش ماشینی فانتزی عرضه شد و مورد استقبال مخاطب و خریدار ایرانی واقع نشد.

 تولیدکننده نیز برای توجیه فروش، نام این نوع طرح را طرح اروپایی گذاشت و از همان زمان دو نوع طرح در بازار دیده شد.

  • طرح کلاسیک که نوعی طرح بر مبنای فرش قدیم ایرانی بود که دارای حاشیه لچک ترنج و اسلیم بود.
  • طرح فانتزی یا اروپایی که مخلوطی از طرح‌های نقاشی‌های اروپایی و کارهای گرافیکی بود

اما کمی بعد، تولیدکنندگان متوجه شدند که تنها طرح فرش نیست که باعث افزایش در فروش می‌شود بلکه تغییر در ابعاد، استفاده از الیاف مختلف و استفاده از طرح‌های قدیم ایرانی در قالب جدید، باعث تولید فرشی می‌شود که به ذائقه ایرانی خوشایند است. آنها اصطلاحاً نام این نوع از فرش را فرش ماشینی مدرن گذاشتند.

دلیل این سازگاری نیز واضح بود؛ مخاطب ایرانی از  طرح‌های  تکراری خسته شده بود. ضمن آنکه نسل جدید ایرانی در دنیای مدرن رشد کرده بود و دارای ذهن و علاقه جدید بود.

اگر روزگاری خانه ایرانی فضای بزرگی داشت، امروز خانه‌ها کوچک شده بود و مبلمان، اکثرِ فضای خانه اشغال می‌کرد. برای همین، مخاطب فرش ایرانی تمایل داشت فرشی را خریداری کند که هم فضای خانه را پر کند و هم خانه را شلوغ نکند. بنابراین فرش ماشینی مدرن یک انتخاب آگاهانه بر مبنای نیازهای جدید افراد بود.

ویژگی‌های فرش ماشینی مدرن

مشخص شد فرش مدرن بعد از تغییر نگرش تدریجی طراحان فرش و کارخانه‌های تولیدی ایجاد شد؛ اما آیا هر فرش با هر تغییر در طرح و نقش، یک فرش نو و مدرن است؟

کارشناسان فرش آنلاین اعتقاد دارند برای اینکه به یک فرش واژه مدرن اطلاق شود، باید چند گزینه را دارا باشد. به عبارت دیگر فرش مدرن یا از لحاظ طرح ونقش‌های آن مدرن تلقی می‌شود و یا از نظر بافت و ابعاد. در سطور زیر سعی می‌کنیم، این سه عامل را توضیح بدهیم.

فرش مدرن از نظر طراحی

زمانی به یک فرش می‌توان مدرن گفت که از نظر طراحی حداقل یکی از  ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • طرح فرش مدرن دارای مرزبندی است. گل‌ها درون هم پیچیده نشده‌اند. به طور مثال گل فرش از حاشیه یا قاب فرش با یک زمینه پررنگ فاصله دارد.
  • یک طرح گرافیکی خاص یا پیچیدگی رنگ‌ها داخل هم است که نقش خاصی ندارند.
  • یک یا دورنگ بیشتر داخل فرش، کار نشده است. فرش‌های سیاه‌وسفید که امروزه مشتریان خاصی دارد، نمونه فرش ماشینی مدرن است.
  • دارای طرح‌های کهنه‌نما هستند. این فرش‌ها با نام فرش وینتیج در بازار به فروش می‌رسد.
  • طرح‌های هندسی به‌صورت گرافیکی و با رنگ‌های شاد کنار هم قرار می‌گیرند.
  • از رنگ‌های خاص در طراحی فرش مدرن استفاده می‌شود.
  • سایز فرش‌های غیر معمول مثل فرش‌های گرد، بیضی، مربع و… به نوعی زیر مجموعه فرش‌های مدرن تلقی می‌شود.
  • نقشه‌های قدیمی با رنگ‌وآب جدید بافته می‌شوند. کافی است در سایت فرش آنلاین از فرش‌های مدرن طرح گل‌وبوته دیدن کنید.
فرش مدرن دکوراسیون مدرن
نمونه ای از فرش مدرن- ارسالی از مخاطبان فرش آنلاین

در کنار موارد گفته شده باید به موارد خاص نیز اشاره کرد و آن استفاده از طرح‌های کودکان یا برندهای مشهور مثل لویی ویتون یا ورساچه است که در بازار، فرش ماشینی مدرن گفته می‌شود.

 باید عنوان کرد فرش‌هایی که ویژه اتاق کودک و نوجوان و گاه برای مصارف خاص بافته می‌شود؛ اگرچه جدید و متفاوت با طرح‌های سنتی است؛ اما این فرش‌ها، فرش فانتزی هستند. می‌توان این‌گونه گفت که فرش فانتزی زیرگروه فرش ماشینی مدرن است.

فرش مدرن از نظر بافت

فرش‌های کلاسیک و سنتی معمولاً به‌صورت یکدست تنها با الیاف اکریلیک بافته می‌شوند اما فرش‌های ماشینی مدرن علاوه بر اکریلیک دارای ابریشم مصنوعی یا نخ‌های حجیم نیز هستند.

فرش مدرن از نظر ابعاد

هرچند در قدیم، بافت فرش با اشکال دایره و بیضی رواج داشته است؛ اما با تغییر در زندگی مردم، بافت ماشینی فرش با سایز‌های متفاوت افزایش پیدا کرده است.

یکی از خصوصیات فرش ماشینی مدرن، ابعاد متفاوت این محصول است. به طور مثال فرش‌های مربع، بیضی و گرد امروزه به شکل گسترده‌ای بافته می‌شود.

پس آنچه مشخص است فرش‌های مدرن یک نوع خصوصیت نداشته و بافت فرش بسته به مکان زندگی و سلیقه مشتری تفاوت می‌کند.

چیدمان فرش مدرن

یکی از مواردی که باعث تعجب بازاریابان و طراحان محصول شد؛ نحوه استقبال مشتریان از فرش‌های مدرن بود. آنها بارها از خود پرسیدند چرا خریداران از بافت مدرن فرش استقبال می‌کنند. پاسخ یک جواب ساده بود:

امکان تغییر در چیدمان منزل

خانم‌های خانه‌دار، اولین افرادی بودند که از فرش ماشینی مدرن استقبال کردند. یکی از مشکلات خانم‌های نسل جدید، جانمایی لوازم‌خانگی در منازل کوچک بود. آنها دوست نداشتند خانه‌شان شلوغ شود یا به قول خودشان مانند بازار شام بشود. پس دنبال نوعی از چیدمان بودند که خانه را خلوت نشان دهد و  دارای سبک و استایل خاص نیز باشد؛ برای همین دیزاینرها چیدمان‌های جدیدی را به نمایش درآوردند.

سبک‌های چیدمان در خانه ایرانی

خانه در فرهنگ ایرانی به معنای یک مکان ارزشمند است که اعضای خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند. در این فرهنگ، چیدمان منزل طبق ارزش‌گذاری خاصی انجام می‌شده است. به طور مثال در اتاق پذیرایی همواره مبل بزرگ‌تر در پیشانی و بالای اتاق قرار گرفته است. این مبل صرفاً برای نشستن بزرگان در نظر گرفته شده است. اما کوچک شدن متراژ خانه و بدون مرز بودن فضاهای خانه، باعث شد چیدمان نیز در منزل تغییر کند. برای همین امروز ما با دو نوع چیدمان در خانه‌ها روبرو هستیم.

چیدمان سنتی:

در این چیدمان فضای خانه با اتاق و مکان‌های مشخص (آشپزخانه) مرزبندی دارد. طبیعی است که در چیدمان سنتی، فرش به‌عنوان اولین لایه از دکوراسیون خانه نقش پوشانندگی کف منزل را برعهده دارد.

چیدمان مدرن:

بیشتر برای خانه‌های کوچک استفاده می‌شود که فضای خانه باز است و دیوار، مرزی برای جداسازی بخش‌های منزل ایجاد نکرده است. در چیدمان مدرن، وسایل کمتری در فضا وجود دارد و محیط خانه با اکسسوری و لوازم کوچک پر می‌شود. همچنین در این چیدمان، فرش‌ها علاوه بر پوشانندگی، نقش مرزبندی را نیز برعهده دارند.

نکات مهم در چیدمان مدرن

اگر می‌خواهید از چیدمان مدرن در منزل استفاده کنید چند نکته را فراموش نکنید.

  • تناسب بین اجزاء لوازم منزل را در نظر بگیرید. مثلاً از فرش مدرن ماشینی در یک اتاق با مبل سلطنتی استفاده نکنید.
  • سادگی بخشی از مدرن بودن است. هرچه فضا خلوت‌تر، چیدمان مدرن‌تر به نظر خواهد رسید. استفاده از فرش کلاسیک در آشپزخانه امروزی انتخاب درستی نیست.
  • به هارمونی رنگ‌ها در منزل دقت کنید. در چیدمان مدرن تلاش می‌شود کمترین رنگ در فضا وجود داشته باشد. فرش مدرن به‌عنوان اولین لایه رنگی در پایین‌ترین سطح می‌تواند نقش اساسی در چیدمان منزل بازی کند.
  • در چیدمان مدرن باید کمتر از وسایل استفاده شود. مثلاً برای روشنایی اتاق‌خواب از آباژورهای کنار تخت استفاده شود یا برای اتاق پذیرایی از فرش مدرن دایره شکل بهره گرفته شود.
  • انتخاب فرش در خانه‌های مدرن باید متناسب با همان قسمت باشد. مثلا برای اتاق کودک استفاده از فرش فانتزی یا سه‌بعدی روشن و برای آشپزخانه استفاده از فرش مدرن طوسی توصیه نمی‌شود. در هر دو مورد امکان کثیفی وجود دارد؛ برای همین فرش‌های تیره رنگ انتخابی شایسته است.
فرش مدرن دکوراسیون مدرن
در نظر گرفتن هارمونی رنگها و تناسب بین اجزای دکوراسیون در عکس بالا یک نمونه از استفاده درست دکوراسیون مدرن است.

تفاوت پهن کردن فرش در چیدمان مدرن و کلاسیک

در چیدمان مدرن وسایل بسته به فضای منزل قرار می‌گیرد. به طور مثال مبل‌ها روبروی تلویزیون قرار می‌گیرند و فضایی برای صرف غذا در نظر گرفته می‌شود. آشپزخانه برعکس خانه‌های سنتی دارای دیوار نبوده و یک جزیره در میان آشپزخانه، این فضا را مشخص می‌کند.

اتاق‌خواب تنها اشتراک فضای سنتی و مدرن است که با دیوار پوشانده می‌شود. اما چیدمان این دو فضا نیز در دو چیدمان با یکدیگر متفاوت است.

در چیدمان مدرن، فرش به‌عنوان یک حایل یا جداکننده عمل می‌کند و فضای خانه را مشخص می‌کند.

  • پذیرایی خانه:

در چیدمان سنتی فرش به‌عنوان کف‌پوش عمل کرده و پایه‌های مبل روی آن قرار می‌گیرد. در واقع در چیدمان سنتی ابعاد فرش در اتاق پذیرایی به‌اندازه اتاق بوده و همه فضای کف اتاق را پر می‌کند. در خانه‌های قدیمی، اتاق پذیرایی معمولاً با فرش دستباف پوشانده می‌شد؛ اما در خانه‌های امروزی و در چیدمان کلاسیک از فرش ماشینی استفاده می‌شود و تلاش می‌شود رنگ فرش با رنگ مبلمان همپوشانی کند.

اما در چیدمان مدرن، فرش عموماً به‌عنوان یک کالای زینتی کف سالن را می‌پوشاند. معمولاً در چیدمان مدرن، اتاق پذیرایی با کنار هم گذاشتن مبلمان مشخص می‌شود و فرش به‌عنوان یک کالای لوکس در میان اتاق قرار می‌گیرد. عموماً در این چیدمان از فرش ماشینی مدرن استفاده می‌شود. پیشنهاد ما  فرش گرد یا بیضی است که در وسط اتاق پذیرایی قرار بگیرد و مبل‌ها به فراخور دورتادور فرش چیده شوند.

  • اتاق نشیمن:

در فضای سنتی، اتاق نشیمن به‌عنوان اتاقی برای استراحت اهل منزل در نظر گرفته می‌شود و با یک فرش ساده پوشانده می‌شود. اما در خانه‌های امروزی با کاهش فضا، این اتاق جای خود را به یک مکان کوچک برای تماشای تلویزیون داده است. در چیدمان مدرن تلاش می‌شود از یک مبل و یک فرش یا کناره کوچک برای مشخص کردن قسمت نشیمنگاه استفاده شود تا محل استراحت افراد از پذیرایی جدا شود.

پیشنهاد کارشناسان فرش آنلاین برای قسمت نشیمن، استفاده از فرش مدرنی است  که با الیاف تیره بافته شده است. انتخاب یک فرش مدرن طوسی پررنگ یا تیره می‌تواند گزینه مناسبی برای کمتر کثیف شدن فرش و کاهش شستشو باشد.

  • اتاق‌خواب:

یکی از مهم‌ترین مناطقی که در خانه برای چیدمان آن وسواس و دقت می‌شود اتاق‌خواب است. اتاق‌خواب، مکانی برای آرامش است. برای همین باید چیدمان به‌گونه‌ای انتخاب شود که از تمام اجزاء، آرامش، حس شود. پیشنهاد ما فرش‌های ماشینی مدرنی است که از الیاف پلی‌استر اکریلیک تولید شده‌اند و دارای رنگ آبی یا فیروزه‌ای هستند.

 به طور معمول در چیدمان مدرن، فرش‌های یک‌رنگ زیر تخت یا فرش به شکل کناره در دو سمت تخت انداخته می‌شود. تا در هنگام بیرون آمدن از تخت، پا به‌عنوان اولین قسمت بدن، حس خوبی را تجربه کند.

  • راهرو:

یکی دیگر از تفاوت‌ها در استفاده از فرش ماشینی در چیدمان مدرن و کلاسیک، استفاده از کناره‌ در راهروهاست.

در چیدمان سنتی راهرو معمولاً با فرش پوشانده نمی‌شود؛ اما در چیدمان مدرن راهرو با یک کناره پوشانده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از کناره‌هایی با رنگ تیره استفاده کنید. برای این امر می‌توان از کناره‌های برند شاهکار شفق تبریز استفاده کرد که بسیار جذاب و زیباست.

چیدمان مینیمال

با تولید فرش مدرن، سبک جدیدی نیز در چیدمان منزل شکل گرفت و آن چیدمان مینیمال بود. در این چیدمان تلاش می‌شود با کمترین وسایل به بیشترین فضا برای زندگی دست پیدا شود.

یکی از نظریات اشتباه که گاه شنیده  می‌شود؛ عدم استفاده از فرش در چیدمان مینیمال است. حال‌آنکه نگاهی ساده به تصاویر سایت‌های مشهور و جهانیِ دیزاین، به طور مشخص نشان می‌دهد که در چیدمان مینیمال نیز فرش، کارکرد خود را از دست نداده است.

بر خلاف ادعای بعضی از دیزاینرها، فرش مدرن یکی از عناصر و ارکان چیدمان مینیمال است. در طراحی فرش مدرن، تولیدکنندگان برخلاف استانداردهای رایج در تولید فرش، محصولی با ابعاد متفاوت تولید می‌کنند. کناره‌های مستطیل شکل که در پای مبل یا فرش سه‌بعدی که در اتاق کودک پهن می‌شود، نمونه‌هایی از چیدمان مینیمال است.

اگر در یک آپارتمان جمع‌وجور و دوست‌داشتنی زندگی می‌کنید یا دوست دارید خانه‌تان در عین بزرگی، ساده و شیک به نظر برسد، توصیه کارشناسان ما چیدمان مینیمال است.

فرش مدرن چیدمان مدرن
ارکان چیدمان مینیمال با رعایت هارمونی رنگی را در عکس بالا می توانید مشاهده نمایید.

نکات مهم در چیدمان مینیمال

  • اگر خانه آفتاب‌گیر است از فرش ابریشم مصنوعی مدرن استفاده نکنید یا اگر استفاده می‌کنید از پرده‌های ساده نورگیر استفاده کنید. این پرده‌ها نباید اجازه بدهند نور آفتاب مستقیماً به فرش بتابد.
  • استفاده از وسایل تزئینی گران‌قیمت و قدیمی در این چیدمان از زیبایی خانه می‌کاهد. در چیدمان مینیمال از وسایلی مانند لوستر، کوسن، آباژورهای ساده، شلف‌های کوچک و ساده، کتابخانه‌هایی ساده با رنگ سفید و… استفاده کنید.
  • هرچه تنوع رنگی در چیدمان مینیمال کمتر باشد؛ خانه شیک‌تر به نظر خواهد رسید. فرش شگی طوسی یا دلفینی نمونه‌ای مناسب برای چیدمان مینیمال است. شما می‌توانید فرش‌های مدرن شگی را در فرش آنلاین خریداری کنید.

چیدمان فنگ‌شویی

یکی از نظریه‌های قدیمی که امروزه طرف‌داران زیادی به خود جلب کرده، تئوری فنگ‌شویی است. فنگ‌شویی بر اساس آموزه‌های باستانی شرق آسیا شکل گرفته است.

 هدف از اجرای این نظریه در چیدمان منزل، ایجاد حس تعادل و هماهنگی در منزل است. چینی‌ها اعتقاد دارند اگر لوازم خانه با یکدیگر در تعادل باشند؛ انرژی‌های منفی از خانه دور می‌شود. دور شدن انرژی منفی نیز موجب سلامتی، نشاط و جذب ثروت در جمع خانواده می‌شود.

البته بحث فنگ‌شویی بسیار گسترده است و نمی‌توان با چند خط اهمیت فنگ‌‌شویی در چیدمان را توضیح داد. اما ما در ارتباط با مباحث بالا، چند نکته مهم درباره رعایت فنگ‌شویی در چیدمان منزل را مطرح می‌نماییم.

  • در فنگ‌شویی اصل بر تعادل و هارمونی است؛ پس به‌هم‌ریختگی در چیدمان قابل‌قبول نیست.
  • از طبیعت کمک بگیرید. وجود گل‌وگیاه در منزل، باعث گردش انرژی مثبت در منزل می‌شود.
  • اجازه بدهید نور و هوا در منزل گردش کند و با وسایل زیاد منزل خود را پر نکنید.
  • رنگ سبز و قرمز، رنگ انرژی است؛ از این رنگ‌ها استفاده کنید.
  • از وسایل نوک‌تیز و خطرناک کمتر در خانه استفاده کنید.

نکاتی که گفته شد بر اساس فلسفه فنگ‌شویی چینی است که قدمتی چندهزارساله دارد. اما نکته‌ای که ما روی آن تمرکز می‌کنیم، استفاده از فرش مدرن در چیدمان فنگ‌شویی است.

اگر می‌خواهید هم اصول فنگ‌شویی را رعایت کنید و هم از فرش ماشینی مدرن در خانه استفاده کنید نکات زیر را رعایت کنید.

  • انداختن فرش در ورودی خانه توصیه می‌شود؛ اما باید از پهن کردن فرش طوسی خودداری کرد.
  • اگر میز ناهارخوری دارید، توصیه می‌کنیم، زیر میز از فرش گرد مدرن استفاده کنید. فرش بیضی نیز در فنگ‌شویی تأکید شده است. فرش بیضی آهنربای جذب ثروت است.
  • اگر عنصر فنگ‌شویی منزل شما (عنصر غالب) فلز است، استفاده از فرش مدرن طوسی یا نقره‌ای در پذیرایی یا راهروها توصیه می‌شود.
  • برای اتاق نشیمن استفاده از فرش با طیف سبز توصیه می‌شود.

ایده هایی برای داشتن اتاق نشیمنی مدرن

فرش مدرن در فرش آنلاین

اعتبار فرش آنلاین، به‌واسطه 50 سال حضور این برند در بازار سنتی فرش و 11 سال حضور در فروش اینترنتی فرش به دست آمده است. امروز فرش آنلاین مجموعه وسیعی از فرش ماشینی مدرن را در مجموعه خود گردآوری کرده است. شاید بتوان ادعا کرد یکی از کامل‌ترین کلکسیون‌های فرش مدرن در فرش آنلاین برای همراهان عزیز عرضه می‌شود.

ما با گردآوری انواع فرش سه‌بعدی، فانتزی، مدرن، طرح‌های انتزاعی، نوجوان و… مجموعه‌ای بی‌نظیر از طرح‌های مدرن فرش ماشینی را برای مشتریان عزیز عرضه کرده‌ایم.

گستردگی طرح، ابعاد و قیمت، باعث می‌شود در زمان خرید، مشتری حق انتخاب داشته باشد. در فرش آنلاین شما هیچ محدودیتی نداشته و به‌راحتی می‌توانید باتوجه‌ به سلیقه و فضای منزل، فرش ماشینی مدرن محبوبتان را انتخاب کنید.

در ادامه برخی از جذاب‌ترین فرش‌های مدرن فرش آنلاین را مشاهده می‌فرمایید:

فرش ماشینی برنتین وینتیج کد 17833:

فرش ابریشم مدرن ماشینی

 

فرش ماشینی کالرفول سیلور کد 1316 :

فرش مدرن

 

فرش ماشینی ساوین کد 4006 نقره ای روشن:

فرش مدرن

فرش ماشینی کلاریس کلکسیون مدرن کد 100403:

فرش مدرن

فرش ماشینی شاهکار شفق تبریز گرد 19215:

فرش مدرن

فرش ماشینی برنتین وینتیج کد 83021:

فرش مدرن

 

 

فرش ماشینی برنتین وینتیج کد 11432:

فرش مدرن

 

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.