معرفی کامل انواع پارچه‌ پرده‌ای + راهنمای خرید پرده

هر پارچه پرده‌ای برای کجای دکوراسیون مناسب است؟

0

خرید پرده برای یک انسان غارنشین چالش مهمی نبود! شاید او می‌توانست دهانه غار را با پرده‌ای از جنس  پوست خرس یا یک تیرکس غول‌پیکر بپوشاند! اما انسان امروزی علاوه بر انتخاب یک پرده متناسب با فضای خانه، باید پارچه‌ای را انتخاب کند که هم دوام و هم ضخامت خوبی داشته باشد تا سال‌ها از خود کارایی نشان بدهد.

استفاده از پرده بخاطر سبک معماری خانه‌های ایرانی و فرهنگ ما جایگاه مهمی در تاریخ خانه‌آرایی  ایرانیان متمول داشته است. ایرانیان از زمان ساسانیان در کاخ‌های خود از پرده‌های ابریشمی استفاده می‌کردند یا در زمان صفویه و قاجار با پرده، حریم خصوصی منزل خود را از دید دیگران حفظ می‌کردند. اصولاً در آن زمان پرده نقش جداکننده را داشت و بیشتر، افراد متمول از آن استفاده می‌کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی و شکل‌گیری معماری نوین، پرده‌ها نقش زیباسازی خانه را نیز به عهده گرفتند و خرید پرده برای خانه امری معمول شد.

شاید برای شما جالب باشد

فرش آنلاین به‌عنوان یکی از بزرگترین سایت‌های فروش پرده، تلاش می‌کند شما را با بهترین پرده‌های موجود در بازار آشنا کند تا در زمان لازم بهترین خرید را انجام دهید.

انتخاب پارچه مناسب در زمان خرید پرده

روزگاری در جنگ جهانی دوم، مردم برای پوشاندن شیشه‌ خانه‌های خود یا جلوگیری از ورود سرما به خانه از پارچه چترهای نجات به عنوان پرده استفاده می‌کردند. در همان زمان مردم در ایران از پارچه‌های پنبه‌ای برای پوشاندن پنجره‌ها بهره می‌بردند. هدف از بیان این جملات اشاره به تفاوت در مواد اولیه پرده است و اصولا ما استاندارد خاصی برای پارچه پرده‌ای نداریم اما تجربه تولیدکنندگان پرده‌ها نشان داده است این پرده‌ها استفاده بهتری برای مشتریان داشته است.

ما در سطور زیر سعی می‌کنیم مهم‌ترین و بهترین پارچه‌های بازار برای پرده را به شما معرفی کنیم و راهنمای جامعی در این زمینه تدوین نماییم. پس لطفا با ما همراه باشید.

انواع پارچه برای پرده

1-      پرده حریر

خرید پرده حریر

حریر، پارچه موردعلاقه خانم‌های خاص‌پسند است. این پارچه به دلیل لطافت و تنوع در طراحی در بسیاری از خانه‌ها برای پرده استفاده می‌شود. پرده‌های حریر دارای ضخامت کمتری نسبت به دیگر هم‌خانواده‌های خود است و در فضاهایی استفاده می‌شود که نیازمند تابیدن نور خورشید به داخل است.

پرده حریر در انواع مختلف در بازار موجود است.

  • پرده حریر ساده: پارچه حریر ساده هیچ رنگ، نقش و طرحی ندارد.
  • پرده حریر شیشه‌ای: این نوع از پرده، ضخیم‌تر از تور است و به‌عنوان لایه آستر یا زیر پرده استفاده می‌شود.
  • پرده حریر طرح‌دار: همان‌طور که از اسم پرده مشخص است، طرح‌دار کردن پارچه و استفاده برای پرده، باعث می‌شود ما به آن پرده طرح‌دار بگوییم.
  • پرده حریر پانچ: این نوع از پرده، جدیدترین مدل پرده‌های حریر هستند. ویژگی این پرده سوراخ‌های بزرگ در بالای پرده است که میله قطوری از بین آن رد می‌شود. خرید پرده حریر پانچ برای دکوراسیون‌های مدرن توصیه می‌شود.

2-    پرده توری

از شفاف‌ترین پرده‌های موجود در بازار، پرده توری است. این پرده همان‌طور که مشخص است از پارچه‌های توری تولید می‌شود و کیست که تور ندیده باشد و با خاصیت نمایان بودن از پشت تور آشنا نباشد. برای همین پرده‌های توری برای پشت پنجره به‌عنوان تک پرده استفاده نمی‌شود. پرده تور معمولاً برای زیبایی روی آستر قرار می‌گیرد. آستر که پارچه‌ای نسبتاً ضخیم هست، برای حفظ حریم منزل، حفظ انرژی و ممانعت از تابش نور آفتاب، زیر پرده تور کار می‌شود. پرده‌های توری در بازار به شکل‌های زیر موجود است.

  • پرده تور ساده: اگر از پارچه توری ساده برای دوخت پرده استفاده کنیم نتیجه پرده تور ساده خواهد بود. از این پرده برای پنجره‌هایی استفاده می‌شود که نور آفتاب مستقیم به آنها نمی‌تابد.
  • پرده تور گیپور: پرده سلطنتی نام دیگر پرده‌های گیپور است. پارچه گیپور نوعی پارچه توری است که می‌توان گل‌های برجسته را روی آن مشاهده کرد. الیاف گیپور از نخ پنبه یا ابریشم است.
  • پرده تور دانتل: شباهت زیاد پرده دانتل و گیپور بسیاری از خریداران را به‌اشتباه می‌اندازد. این پرده نیز مانند گیپور مشبک بوده و با سنگ‌دوزی یا مرواریددوزی تزئین می‌شوند.

تفاوت پرده گیپور و دانتل: برای آنکه در زمان خرید پرده توری بین گیپور و دانتل اشتباه نکنید، باید تفاوت پارچه  گیپور و دانتل را بدانید.

همانطور که اشاره شد هر دو پرده شباهت زیادی به یکدیگر دارند؛ اما در عمل دارای تفاوت‌هایی نیز هستند

  1. پارچه دانتل گران‌تر از گیپور است.
  2. گل و طرح پرده دانتل بر روی زمینه‌ای از تور دوخته می‌شود، درحالی‌که گل‌های پرده گیپور توسط نخ به یکدیگر دوخته می‌شوند.

خرید پرده تور و گیپور

3-   پرده ابریشمی

یکی از پرده‌های فاخر که در منازل آویخته می‌شود، پرده ابریشمی است. این پرده‌ها که در اصل با نخ ابریشم دوخته می‌شوند، از قیمت بالایی برخوردار بوده و مناسب خانه‌های لوکس است. امروزه بسیاری از پرده‌های ابریشمی با استفاده از الیاف پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی دوخته می‌شوند که به دکوراسیون منزل جلوه خاص می‌بخشند.

4- پرده مخمل

مخمل یا valvet نوعی پارچه است که با استفاده از الیاف پنبه، کتان و ابریشم بافته می‌شود. سطح براق و نرم این پارچه باعث شده است، پرده‌های مخملی برای کاخ‌ها و سالن‌های پذیرایی استفاده شود. خرید پرده مخمل به دلیل شیک و تجملاتی بودن آن در بالای لیست انتخاب مشتریان است. پرده مخمل در انواع مختلف در بازار یافت می‌شود. غیر از موارد ذیل نوعی از مخمل خاص و دستبافت نیز وجود دارد که گرانقیمت و مناسب برای تالارهای باشکوه است.

  • مخمل پورش: نوعی پرده مخمل است که پرز کمتری داشته و مانند پارچه جیر است. نرمی فوق‌العاده‌ای دارد و یک انتخاب مناسب برای پرده پذیرایی است.
  • مخمل کالیفرنیا: این پرده نسبت به نوع پورش ضخیم‌تر بوده و دارای الیاف نرمتری نیز هست.
  • مخمل بدون آستر: اصولاً مخمل، پارچه‌ای دورو است که یک‌روی آن دارای پرزهای مخملی است و روی دیگر آن ساده و بدون پرز است. در زمان دوخت پرده، یک آستر به پارچه اضافه می‌شود و زیر پرده مخمل قرار می‌گیرد. زمانی که پرده مخمل بدون آستر که به همین خاطر نازک هم شده است، در محل نصب گردد، اصطلاحاً به آن مخمل بدون آستر می‌گوییم.

خرید پرده مخمل

5-    پرده هازان

احتمال دارد در زمان خرید پرده با لغت پرده کتان هازان مواجه شوید. این نوع از پرده، در دسته پرده‌های ریزبافت قرار گرفته و دارای نرمی و درخشندگی خاص است. بسیاری از تولیدکنندگان پارچه‌های پرده‌ای، با استفاده از صنعت چاپ، تصاویر مختلف را روی پرده چاپ کرده و به آن جلوه می‌دهند. برای بررسی دقیق این نوع از پرده می‌توانید مقاله «پرده هازان، معرفی و بررسی کامل پرده کتان هازان» را مطالعه بفرمایید.

خرید پرده هازان

6-    پرده پلی‌استر-نایلون

این پرده که به پرده ضد آب معروف است، از ترکیب الیاف مصنوعی ایجاد شده است. استفاده از الیاف پلی‌استر به پرده انعطاف و الیاف نایلون، به آن مقاومت می‌دهد.

7- پرده ساتن

نام ساتن به نوع بافت پارچه اطلاق می‌شود. در جهان نساجی پارچه به چندین روش بافته می‌شود که یکی از آن ساتن است. اصولاً پارچه‌های ساتن دارای انعطاف و درخشندگی بیشتری هستند. پرده ساتن ساده، دوشس، کرپ و حریر از انواع پارچه‌های ساتن است که برای تولید پرده استفاده می‌شوند.

در زمان خرید پارچه به کدام ویژگی پارچه باید توجه کنیم؟

یکی از نکاتی که در زمان خرید پرده باید به آن توجه کرد، ویژگی‌های پارچه پرده است. شما با توجه به نوع ساختمان و معماری و همچنین دکوراسیون منزل خود، دست به انتخاب نوع پارچه مناسب برای دوخت پرده پذیرایی یا پرده اتاق خواب می‌زنید. در کنار توجه به مشخصات و دکوراسیون منزل یا محل کار، بررسی خصوصیات هر نوع پارچه پرده نیز برای انتخاب آن واجب است. به همین علت ما در این قسمت ویژگی‌های مهم هر پارچه پرده‌ای را بررسی می‌کنیم تا شما با دست باز و اطلاعات کامل، پارچه پرده مدنظر خود را انتخاب نمایید.

ضخامت پارچه

یکی از نکات مهم در زمان خرید پرده، توجه به ضخامت پارچه است. هرچه پارچه ضخیم‌تر باشد، حریم شخصی و دمای محیط، بیشتر حفظ می‌شود. در طرف مقابل، پارچه‌ی نازک، پوشانندگی کمتری داشته و به دلیل عبور نور خورشید از آن، حفظ دمای محیط کمتر است. در سطور زیر فاکتور ضخامت را در همه انواع پارچه پرده بررسی می‌کنیم.

  • پرده حریر: از نقاط قوت این پرده می‌توان به نازک بودن و انعطاف آن اشاره کرد که قابل فرم است. اما در عین حال استحکام کم و عدم نگهداری دما از عیوب این پرده نیز به شمار می‌آید. اما بزرگترین نقطه‌ضعف پرده عدم حفظ حریم شخصی است که همین امر باعث می‌شود از پرده‌های حریر فقط در مکان‌هایی استفاده شود که از بیرون دید به داخل وجود ندارد.
  • پرده توری: این پرده نیز مانند حریر بسیار نازک است و از نظر حفظ حریم شخصی پایین‌ترین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد و از نظر حفظ دمای محیط نیز این پرده نمره خوبی نمی‌گیرد. هرچند برای محیط‌های کویری این ویژگی پرده توری، یک مزیت محسوب می‌شود.
  • پرده ابریشمی: پرده ابریشمی، پرده نسبتاً ضخیمی است. برای همین در زمان خرید پرده اگر شما به دنبال حفظ حریم شخصی هستید، این پرده گزینه مناسبی است. پرده ابریشمی با این‌که ضخامت مناسبی دارد؛ اما به دلیل منافذی که روی آن است، دمای محیط را به‌خوبی حفظ نمی‌کند.
  • پرده مخمل: این پرده از جمله ضخیم‌ترین پرده‌هاست و مناسب خانه‌هایی است که حفظ حریم شخصی در اولویت است. پرده مخمل برای حفظ دمای محیط نیز یک گزینه ایده‌آل است.
  • پرده کتان هازان: این پرده نسبتاً نازک هست و تا 70 درصد از ورود نور و گرما به داخل جلوگیری می‌کند. این پرده برای طرح های چاپی و پرده های پانچی بسیار شیک و مناسب است.
  • پرده ساتن: خرید پرده ساتن برای مکان‌هایی که نور خورشید زیاد است توصیه می‌شود. این پرده علی‌رغم ضخامتی که دارد، اما نرم و انعطاف‌پذیر بوده و برای حفظ حریم شخصی مناسب است.

خرید پرده سنتی

شستشوی پارچه

یکی از مزایای انسان‌های نخستین در زمان تهیه پرده، عدم نیاز به شستشو بوده است! معمولاً پوست خرس نیاز به شستشوی آن‌چنانی نداشت و انسان اولیه چند ماه یک‌بار نیاز به شکار یک خرس جدید داشت. بااین‌وجود امروزه شستشوی پارچه یک چالش است و خریداران نسبت به‌سهولت یا سختی شستشوی پارچه، پرده خود را خریداری می‌کنند. بررسی انواع پرده از نظر سهولت و سختی شستشو:

  • پرده حریر: پارچه حریر، پارچه لطیفی است و در زمان شستشو باید از آن مراقبت کرد. خوشبختانه پرده حریر را می‌توان در منزل شست. در زمان شست‌وشوی پرده حریر با ماشین لباسشویی به این نکته توجه کنید که نباید پرده حریر با مایع غلیظ شسته شود و هرگز نباید آب پرده در خشک‌کن گرفته شود.
  • پرده تور: این پرده از لحاظ شستشو پرده‌ای است که آسان شسته می‌شود؛ اما به این نکته باید توجه داشت که پرده تور بسیار نازک است و اگر مدت زیادی در ماشین لباسشویی قرار بگیرد، پاره می‌شود. برای همین در زمان خرید پرده تور از فروشنده در مورد نحوه شستشو اطلاعات دریافت کنید.
  • پرده ابریشمی: هرچند گفته می‌شود، پرده ابریشمی، راحت شسته می‌شود؛ اما شستن این پرده بسیار پردردسر است. اگر پارچه پرده‌ای شما ابریشم طبیعی است که بهتر است این پرده در خانه شسته نشود؛ بلکه توسط افراد متخصص انجام شود. در مورد ابریشم مصنوعی (پلی‌استر) شرایط کمی متفاوت است. این پرده‌ها دارای مقاومت خوبی بوده و در حالت خیسی و خشکی مقاومت یکسان است. پرده پلی‌استری شستشوی آسانی دارد و می‌توان در خانه آن را شست.
  • پرده مخمل: شستشوی پارچه‌های مخمل خاص و دستبافت سخت است و امکان دارد در زمان شستشو، پرده پاره شود یا بافت مخمل بر اثر تغییر فشار شستشو دچار تغییر شود. اما نکته مهم این است که شستشوی پرده‌های مخمل فرش آنلاین بخاطر نوع بافت و استحکام آن، براحتی با ماشین لباسشویی انجام می‌شود و ثبات رنگ آن نیز توسط فرش آنلاین ضمانت می‌شود.  
  • پرده کتان هازان: یکی از آسان‌ترین شستشوها مربوط به پرده کتان هازان است. البته برخی از پارچه‌های کتان هازان بازار بعلت کیفیت پایین ممکن است هنگام شستشو، آبرفت داشته باشند. اما پرده‌های کتان هازان فرش آنلاین از بهترین برندها و پارچه‌های بازار تهیه می‌شود و امکان آبرفت ندارد. فرش آنلاین بیشترین طرح و مدل پرده‌هازی کتان هازان در بازار را داراست و شما با هر سلیقه و قدرت پرداخت می‌توانید آنها را تهیه فرمایید. نکته مهم دیگر اینست که بسیاری از طرح‌های پرده اتاق خواب در فرش آنلاین که از جنس کتان هازان هستند، همراه با ست کامل روتختی آن ارائه می‌شود و این امکانی برای ایجاد دکوراسیون هماهنگ و چشم‌نواز را فراهم می‌کند.
  • پرده ساتن: پرده ساتن مانند پرده حریر است و در زمان شستشو نیاز به مراقبت دارد و نباید تحت‌فشار شسته شود.

خرید پرده مدرن

مقاومت به نور آفتاب

افراد خوش‌خواب، نیاز به ضخیم‌ترین پرده‌ها دارند تا بتوانند تمام روز بدون ترس از نور آفتاب ساعت‌ها بخوابند! اما نکته آنجاست که همه پرده‌ها مقابل نور خورشید مقاومت یکسانی نداشته و زود پوسیده می‌شوند. این فاکتور بسته به نوع الیاف موجود در پارچه پرده‌ای متفاوت است.

  • پرده حریر: حریر از الیاف متفاوتی تشکیل می‌شود. گاه در پارچه حریر از پنبه استفاده می‌شود و گاه از پلی‌استر. اگر پارچه حریر از الیاف پنبه‌ تولید شده باشد، پرده مقاومت مناسبی در برابر نور آفتاب نخواهد داشت؛ اما پرده حریر پلی‌استر از مقاومت بهتری برخوردار است.
  • پرده تور: اصولاً پرده توری به دلیل نازک بودن در برابر نور آفتاب، مقاومت بالایی نداشته و در برابر تابش نور مستقیم خورشید زود پاره می‌شود.
  • پرده ابریشمی: پرده ابریشمی به دلیل استفاده از الیاف طبیعی استعداد فوق‌العاده‌ای برای رنگ‌پر شدن داشته و در برابر نور آفتاب لکه‌دار می‌شود. اما اگر از الیاف مصنوعی استفاده شده باشد، پرده ابریشمی هیچ مشکلی در برابر نور آفتاب نخواهد داشت. پس در زمان خرید پرده ابریشمی از جنس نخ آگاه شوید.
  • پرده مخمل: مخمل اصولا از الیاف مصنوعی مثل آکریلیک و پنبه تولید می‌شود. این الیاف ذاتاً در برابر نور خورشید مقاوم هستند؛ اما اگر آفتاب به طور مستقیم به آن تابیده شود دچار تغییر رنگ خواهند شد.
  • پرده کتان هازان: پرده کتان هازان، در برابر نور خورشید مقاوم است. اما اگر به خاطر داشته باشید گفتیم پرده کتان هازان، به‌عنوان پرده چاپی شناخته می‌شود. بهمین علت اگر رنگرزی این پرده به طور صحیح انجام نشده باشد، رنگ چاپ، در برابر نور خورشید از بین رفته و پرده کدر می‌شود. برای همین لازم است پرده را از مکانی خرید کنید که دارای اجناسی استاندارد باشد.
  • پرده ساتن: پرده ساتن اصولاً در برابر نور خورشید مقاوم بوده و برای همین در زمان نصب بدون آستری پرده نصب می‌گردد.

قیمت پرده

اگر برای خرید پرده به بازار مراجعه کرده باشید احتمالاً با قیمت‌های متفاوت روبرو شده‌اید. به لحاظ قیمت پرده‌ها به دو گروه قیمت بالا و مناسب تقسیم می‌شوند

قیمت بالا قیمت مناسب
ابریشم طبیعی حریر
مخمل توری
حریر ساتن کتان هازان

 

 

البته باید اذعان داشت دنیای پرده‌های خانگی، دنیای متنوعی است و گاه یک پرده تور به دلیل کار ویژه روی پرده یا برند خاص از یک پرده مخمل گران‌تر است.

خرید پرده ابریشمی

فرآیند نصب

یکی از مهمترین عواملی که افراد در خرید پرده خانه به آن توجه می‌کنند باز و بسته کردن پرده است. اصولا هرچه پرده ساده‌تر باشد فرایند نصب، زمان کمتری خواهد برد و راحت‌تر باز و بسته می‌شود. اما این امر قطعی نیست. به طور مثال امکان دارد یک پرده دانتل یا گیپور که آستری خاص دارد و روی یک میل پرده مخصوص نصب شده‌، فرایند نصب پیچیده‌تری داشته باشند تا یک پرده ساتن. اما به طور معمول پرده‌های مخمل، ابریشمی و ساتن، فرایند نصب سخت‌تری نسبت به دیگر پرده‌ها دارند.

انتخاب مکان نصب پرده

ما در فرش آنلاین مرتباً درباره انتخاب پرده پذیرایی، پرده اتاق خواب، پرده اتاق کودک و… با پرسش مواجه می‌شویم. به طور مثال پرسیده می‌شود برای پرده اتاق خواب کدام جنس را خریداری کنم یا برای پرده پذیرایی کدام پرده مناسب است.  این جدول پاسخ ما به این سوالات است:

مکان گزینه اول گزینه دوم گزینه سوم
پرده پذیرایی مخمل سلطنتی پارچه ابریشمی حریر ساتن
پرده اتاق خواب پرده هازان پرده حریر پرده توری همراه با آستر
پرده آشپزخانه پرده توری پرده کتان هازان

ذکر چند نکته ضروری است که باید به آن اشاره شود.

  • اگر سالن پذیرایی شما دکوراسیون رسمی و کلاسیک دارد، پرده مخمل گزینه بسیار مناسبی است. اما اگر مبلمان و دکوراسیون شما مینیمال است، پرده مدرن حریر ساتن، سالن شما را بسیار زیباتر خواهد کرد.
  • برای پرده اتاق‌خواب، پارچه کتان هازان بسیار مناسب است. اما توجه کنید که این پرده‌ها نور را به‌سادگی عبور می‌دهند، برای همین پرده‌های ضخیم‌تر را انتخاب کنید.
  • پرده‌ آشپزخانه، باید فضا را روشن نگاه دارد. برای همین بهتر است پرده حریر، توری یا هازان برای پرده آشپزخانه درنظر گرفته شود.

مشخصات و ویژگی‌های پرده مخمل ، آنچه که برای خرید باید بدانیم

نکات مهم در زمان خرید پارچه پرده

احتمالاً تا اینجا متوجه شده‌اید در زمان خرید پرده، توجه به پارچه، مهمترین عامل است.  تیم فروش پرده در فرش آنلاین در طول سالیان، تجارب خاصی را در زمینه خرید پارچه پرده اندوخته که برخی از آنها را با شما به اشتراک می‌گذارد.

·        به الیاف توجه کنید

اگرچه پرده بامبو یا پرده‌های آهنی هنوز در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند؛ اما اکثر پرده‌ها، پارچه‌ای هستند و خوشبختانه جهان پارچه بسیار متنوع است. به طور مثال در پرده حریر از نخ پنبه استفاده می‌شود؛ اما در پرده حریر شاین از نخ پلی‌استر استفاده می‌شود. همین امر باعث می‌شود ضخامت، نوع دوخت، نصب، استحکام و قیمت پرده تغییر کند. اگر برای شما دوام پرده مهم است، از پرده مخمل استفاده کنید؛ زیرا در پرده مخمل الیاف مصنوعی به کار می‌رود که در پارچه کت یا فرش ماشینی استفاده می‌شود و همین امر موجب تولید پارچه بادوام می‌شود. اگر به دنبال آن هستید که پرده شما چروک نشود، باید به دنبال پرده‌ ابریشمی مصنوعی بگردید؛ زیرا الیاف پلی‌استر کمتر چروک می‌شوند. یا پرده ساتن با کوچکترین ضربه‌ای نخ‌کش می‌شود، پس این پرده برای خانه‌‌های که کودکان پرهیاهو دارند، مفید نخواهد بود.

خرید پرده سنتی نستعلیق

·         توجه به رنگ پارچه

رنگ، یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید پرده یا پارچه آن باید در نظر گرفت. در مورد ترکیب‌های مختلف رنگی پارچه پرده، مقالات و نظریات زیادی بیان شده است. از جمله ست‌کردن رنگ پرده با رنگ دیوار، مبلمان و فضای کاربری که برای هرکدام صدها نظر و تئوری وجود دارد. به طور مثال یکی از طراحان می‌گوید رنگ قهوه‌ای برای فضای رسمی مناسب است و برای پرده پذیرایی باید از رنگ قهوه‌ای استفاده کرد. یا پرده اتاق‌ خواب باید آبی باشد. به طور مثال در سایت admiddleeast که یکی از معروف‌ترین سایت‌های دیزاین خانه است، در یکی از مقالات، طراح برای رنگ پرده از تونالیته طوسی استفاده می‌کند و با ترکیب رنگ کرم کف خانه، فضایی گرم و صمیمی به وجود می‌آورد.

یا دیزاینر دیگر ترجیح می‌دهد رنگ‌ها را متضاد یکدیگر انتخاب کند تا فضای بزرگ خانه، شلوغ‌تر به نظر بیاید. به‌طورکلی قاعده خاصی برای انتخاب رنگ وجود ندارد. اما دو نکته بسیار مهم است.

  • پالت رنگی داشتن: یعنی شما بدانید قرار است از دو یا سه رنگ در خانه استفاده کنید. اینکه هر پرده یک رنگ باشد، بر طبق اصول نیست. شما باید تمام مبلمان و فضای خانه را بر اساس یک پالت رنگی بچینید که پرده به دلیل حضور در نقطه کانونی دید افراد (دیوار) از مهم‌ترین ارکان این پالت رنگی است.
  • همنشینی رنگ‌ها: به این معنی است که رنگ‌ها طبق اصول همنشینی در کنار هم قرار بگیرند. کج‌سلیقگی خواهد بود پرده طلایی را با مبلمان سبز لجنی کنار هم قرار بدهیم یا در زمان خرید پرده آشپزخانه، رنگ آبی را انتخاب کنیم و رنگ کابینت قهوه‌ای باشد.

·         توجه به طرح پارچه

یکی از مهم‌ترین عوامل بصری هر خانه، طرح پرده‌ای است که روی دیوار نصب می‌شود. طرح پرده می‌تواند یک فضا را کوچک یا بزرگ نشان دهد. به طور مثال اگر شما خانه‌ای دارید که سقف آن کوتاه است، خرید پرده پذیرایی با گل‌های بزرگ و شلوغ یک اشتباه مسلم است. زیرا فردی که روی مبل می‌نشیند حس خفگی و شلوغی به او دست می‌دهد. برعکس برای سالن پذیرایی بزرگ با دیوارهای بلند که مبل فاصله زیادی با پرده پذیرایی دارد، می‌توان پرده‌ای با گل‌های بزرگ انتخاب کرد یا پرده سنتی و پرده نستعلیق را استفاده نمود. همچنین اگر شما مبلمانی دارید که ساده است می‌توانید پرده طرح‌دار انتخاب کنید.

پرده سنتی نستعلیق

·         محل  و نوع نصب

بسیاری از افراد در زمان خرید پرده به محل و نوع  نصب دقت نمی‌کنند. به طور مثال در زمان خرید پرده آشپزخانه باید به این نکته توجه کرد که پرده قرار است مرزی بین سالن و فضای آشپزخانه ایجاد کند یا قرار است تنها پرده‌ای برای زیبایی و نما دادن به فضای آشپزخانه باشد. مثلاً والان پرده تنها دیواره بالایی آشپزخانه را می‌پوشاند؛ اما پرده شید تمام فضا را می‌پوشاند. برای همین در زمان خرید پرده باید به نوع نصب و محل قرارگیری پرده نیز توجه کرد.

·         ارتفاع پرده

اشاره شد که بعضی از پارچه‌ها امکان آبرفت دارند. به‌غیراز آن بسیار مهم است پرده در سالن پذیرایی یا اتاق نشیمن کمی بیشتر از ارتفاع دیوار گرفته شود و مماس با زمین باشد. همچنین تناسب ارتفاع پرده با مبلمان منزل نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر شما پرده را برای اتاقی خریداری می‌کنید که منظر پنجره یک باغ یا حیاط خانه ویلایی است بهتر است پنجره با ارتفاع کم گرفته شود تا بتوان هر لحظه که می‌خواهیم پرده را کنار زده و از نمای بیرونی لذت ببریم.

کلام پایانی

صحبت درباره خرید پرده و انتخاب پارچه مناسب بسیار طولانی است و نمی‌توان همه بحث را در یک مقاله گنجاند؛ برای همین به شما توصیه می‌کنیم با مراجعه به سایت فرش‌آنلاین و انتخاب یک پرده مناسب منزل خود را زیباتر کنید. فرش آنلاین با دارا بودن 2000 مدل پرده، یکی از غنی‌ترین فروشگاه های آنلاین ایران در زمینه خرید پرده است.

ما در فرش‌آنلاین انواع پرده‌های خانگی و اداری را در یک مجموعه گنجانده‌ایم و شما می‌توانید ضمن مقایسه، بهترین پرده را انتخاب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.