راهنمای استفاده از آباژور در دکوراسیون

0

 

آباژور

هر فضایی برای زیباتر شدن، نیازمند نورهایی است که از گوشه و کنار آن به چشم می خورند. اگرچه این نورها نسبت به نور عمومی موجود در فضا قدرت کمتری دارند، اما تاثیرگذارتر هستند. این نورها همان نورهایی هستند که توسط آباژورها و شاخه های دیواری تامین می شوند.

امروزه آباژورها جایگزین چراغ های فیتیله ای، گرد سوز، و فانوس های قدیمی شده اند.

با این تفاوت که در زمان های گذشته، از این منابع نوردهی هم به عنوان نور عمومی و هم به عنوان نورهای جهت دار و کاربردی استفاده می شد، اما امروز و با وجود نعمت بزرگی چون برق، آباژورها نورهایی کاربردی و دکوراتیو و مکمل نورهای عمومی هستند.

اما هنوز بسیاری از آباژورها به یاد گذشته از کوزه های سفالی، بطآباژورری های شیشه ای و … ساخته می شوند.

در واقع، می توان بسیاری از وسایل و لوازم مورد علاقه را با نصب سرپیچ و سیم به آباژوری زیبا تبدیل کرد.

آباژور

 

 

 

 

 

آباژور

در حقیقت، آباژورها با خطوط عمودی خود در میان دریایی از خطوط افقی مبلمان موجود در فضا، ابزاری دکوراتیو محسوب می شوند. این آباژورها فضای سطح میز را نیز برای چیدمانی فوق العاده آماده می سازند. برای این منظور، سعی کنید چیدمان از نظر سبک، رنگ یا جنس با آباژور هماهنگی داشته باشد تا فضایی مرتبط و جذاب پدید آورد با رنگ آمیزی سیم آباژورها به رنگ دیوار یا به کار بردن سیمهای بی رنگ، تاثیر دیداری آنها را کم کنید.

 

چه مکانی برای قرار دادن آباژورها مناسب است؟


اگر چه آباژورها مانند بعضی مبلمان ، فضای زیادی را اشغال نمی کنند، اما نباید هر نقطه خالی موجود در فضا را به این عنصر دکوراتیو اختصاص داد، زیرا تاثیر آن بر بیننده و همچنین کاربرد آن در نقاط مختلف، متفاوت است.

آباژور

 

شاید برای شما جالب باشد

در منازلی که در ورودی به راهرو یا هالی کوچک باز می شود، قرار دادن آباژور روی میز یا کنسولی مقابل در می تواند فضای برای خوشامدگویی مناسب را فراهم کند.  قرار گرفتن آباژورها روی میزهایی که در دو طرف کاناپه و در فضای پذیرایی قرار دارند، می تواند ضمن فراهم آوردن مکانی برای مطالعه به تقویت اصل تعادل در فضا نیز کمک کند.

وجود آباژور مقابل آینه روی دراور، به انعکاس نور و بزرگنمایی فضا کمک می کند.

 

آباژور روی میز مطالعه و کار، جایگزینی مناسب برای چراغ مطالعه است. قرار دادن آباژور کنار صندلی راحتی نیز می تواند نور لازم را برای مطالعه تامین کند.

معمولا شومینه در فضا قابلیت تاکیدی دارد. از این رو، قرار دادن آباژور یا چراغی زیبا روی طاقچه شومینه به تقویت این نقطه در فضا کمک می آباژورکند. البته، بهتر است که از آباژور یا چراغی باریک برای این کار استفاده شود.

 

استفاده از آباژور روی میز نوشیدنیها، فضایآباژوری درخشان را با انعکاس نور از شیشه ها و کریستال ها به وجود می آورد. همچنین آباژور های شیشه ای این خاصیت را به تنهایی ایجاد می کنند.

 

 

 

اگر آباژوری کوچک در گوشه ای از آشپزخانه قرار گیرد، فضا را خودمانی و راحت جلوه خواهد داد.

 

قرار دادن جفتی آباژور روی میزهای عسلی در دو سوی تختخواب، هم برای ایجاد تعادل و هم برای ایجاد نوری مناسب جهت مطالعه ای دلچسب در تختخواب، مناسب خواهد نمود.

همواره انعکاس نور در صفحه تلویزیون، مشکلی است که از لذت دیدن کم می کند. همچنین، تاریکی مطلق با ایجاد تضاد بالای نوری، چشم را آزار می دهد. بنابراین، قرار دادن آباژوری کنار تلویزیون و با نوری ضعیف می تواند فضا را برای دیدن تلویزیون، مناسب کند. هم چنین گاهی علاوه بر تقسیم بندی فضا برای چیدمان های مختلف، ناگزیر هستیم که کاناپه را نه کنار دیوار، بلکه وسط فضا قرار دهیم. در چنین مواقعی، قرار دادن میزی هم ارتفاع یا کمی کوتاهتر از کاناپه، درست پشت آن می تواند مکانی مناسب برای قرار دادن جفتی آباژور را ایجادکند. زیبایی، ارمغان چنین چیدمانی خواهد بود.

آباژورآباژور

 

 

 

 

 

 

 

 

در صورتی که اتاق خواب شما از رنگ های سرد استفاده شده ، آباژور شما نباید شامل نور های سرد مثل ابی باشد . میتواند نور زرد ، نارنجی یا رنگ های گرم دیگر باشد. اما اگر  رنگ بندی و ترکیب اتاق خواب یا خانه ی شما از رنگ های گرم مثل قرمز ، قهوه ای ، صورتی ، بنفش تیره و  . . . استفاده شده برای ملایم تر شدن بهتر است از آباژور با نورهای سفید و یا رنگ های سرد استفاده کنید. دقت کنید که نباید رنگ نور آباژور کاملا متضاد ترکیب بندی خانه شما باشد ، زیرا در اینصورت وسایل کنار خودش را بی ارزش تر نشان میدهد.

در صورتی که علاقه دارید اتاقتان کاملا از یک رنگ تشکیل شده باشد، میتوانید از آباژور های هم رنگ استفاده کنید اما سعی کنید کمی کم رنگ تر وآباژور یا کمی پر رنگ تر باشد تا باشکوه تر به نظر بیاید.

 

 

 

 

 

تهیه و تلخیص از : دکوراسیون فرش آنلاین
منبع : مجله منزل
ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.