خانه تکانی صحیح و اصولی خانه در اندک زمان ممکن

0
خانه تکانی
خانه تکانی درست و صحیح به صورت جزء به جزء

خانه تکانی پروسه ای زمان بر است، و اضطراب ناشی از زیادی کارها باعث فشار عصبی می شود که شاید بازدارنده بوده و کار را همانند غولی عظیم جلوه گر کند. اگر شما بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و بدانید ترتیب انجام آنها کدام است مطمئن باشید نیمی از کار را انجام داده اید. اگر مشغله‌کاری هنوز به شما اجازه نداده خانه‌تکانی کنید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخش‌های مختلف خانه را تمیز نمایید.

[box type=”custom” color=”#000000″ bg=”#d3c3e2″ border=”#8224e3″]خانه تکانی را باید برنامه ریزی شده انجام داد. قلم و کاغذ به دست بگیرید و تمام کارهایی که باید انجام شود، بنویسید. سپس روی ورقه ای دیگر کارها را به ترتیبی که باید انجام داده شود ردیف کنید در تنظیم برنامه توجه داشته باشید که برای انجام کارهایی که نیاز به کمک دیگران دارید. روزهای تعطیل را در نظر بگیرید و کارهایی که دیگران باید انجام دهند به ترتیب اهمیت لیست کرده با نام هر فرد به او بدهید. به این ترتیب مطمئن باشید که بدون فشارهای جسمی طی چند روز کارها تمام می شود. ابتدا زمین را تمیز نکنید سپس سراغ سقف و پنجره بروید! یک برنامه‌ریزی درست این است که شما تمیز کردن منزل را از بالاترین نقطه در خانه آغاز کنید و به پایین‌ترین آن برسید.[/box]

شروع خانه تکانی با شستن دیوارها

خانه تکانی صحیح تر است که از دیوارها شروع شده باشد. ابتدا تمام وسایل اتاق را جمع کنید تابلوها را بردارید و پنجره ها را باز کنید بعد با برس دسته بلند سقف و دیوارها را گردگیری کنید.  اگر رنگ دیوارها روغنی است ترکیبی از ۳ لیتر آب گرم، یک قاشق غذاخوری آمونیاک و ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی آماده و تمامی دیوارهای خانه را به کمک اسفنج و این ماده به‌خوبی بشویید، هر بار قسمت کوچکی از دیوار را تمیز کنید (حداکثر نیم متر مربع)، مرز بین دو قسمت تمیز شده را نیز هر بار تمیز کنید تا لکه به جا نماند. دستکش یادتان نرود.

نکاتی برای برطرف کردن لکه های روی دیوار:

اگر روی دیوار‌ها با لک مدادرنگی روبه‌رو شدید فورا یک لایه باریک خمیردندان روی لک بگذارید و پس از یک دقیقه آن را خوب پاک کنید.

درصورتی که لکه‌های باقی‌مانده روی دیوار مربوط به مداد آرایشی یا مدادشمعی فرزندان‌تان است از یک پنبه آغشته به روغن بچه کمک بگیرید و آن را به‌خوبی مالش دهید.

پنجره ها

برای شستشو و نظافت پنجره‌ها از شوینده‌های موجود در بازار استفاده نکنید. خودتان به راحتی قادر خواهید بود یک شوینده و ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن پنجره‌ها بسازید. برای تهیه شوینده خانگی کافی است یک سوم پیمانه سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی یا یک چهارم پیمانه الکل صنعتی را به نصف سطل آب ولرم اضافه کنید و برای شست‌وشو از آن استفاده کنید.

نکته:

  • برای شیشه‌هایی که لکه‌های اساسی روی آن وجود دارد که با ابر پاک نمی‌شوند، ابتدا با آب و صابون روی قسمت را مرطوب سپس به وسیله یک تیغ آن اثر را محو کنید.
  • اگر حشره‌ها روی شیشه اتاق‌تان لکه‌های زرد‌رنگ باقی گذاشتند می‌توانید با یک چای کیسه‌ای خیس کرده در آب سرد این لکه را برطرف کنید. کافی است چای کیسه‌ای را روی لکه‌ها بکشید.

تمیز کردن رادیاتورها

برای این کار زیر و رو و اطراف رادیاتور روزنامه ی خیس قرار دهید. سپس با قسمت دمیدن هوای جاری برقی آنها را تمیز کنید و یا یک دستمال نمدار را با یک برس دسته بلند که بین پره های رادیاتور برود پاک کنید.

خانه تکانی و شستن صحیح پرده ها

خانه تکانی یک پروسه یک روزه نیست و معمولا به صورت مرحله به مرحله صورت می گیرد. درها و پنجره ها نوبت پرده ها می رسد. پرده های نخی در اثر تابش نور آفتاب و تأثیر آب و هوا بر آنها الیافش ضعیف می شود ولی پارچه های الیاف مصنوعی کمتر دچار چنین زیانهایی می شوند.

پرده های نخی را قبل از شستن به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه در آب سرد یا ولرم خیس کنید تا گرد و غبار جمع شده بر روی آن جدا شود. پرده را به آرامی بلند کنید. آب کثیف را خالی نمایید. سپس پرده را در محلول کف صابون ولرم و غلیظ بشویید. البته با ملایمت سعی کنید که آن را به هیچ وجه نچلانید. سه بار پرده را با آب ولرم آبکشی کنید.

نکته:

  • اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید. برای شستشوی اول دستگاه را روی درجه کم مقدماتی بشویید و شستشوی بعد را هم ۲ دقیقه با درجه کم تنظیم کرده و بشویید.
  • پرده را قبل از اینکه کاملاً خشک شود، وقتی کمی نمدار است اتو بزنید. اتو را از پشت به موازات الیاف طولی آن بکشید.

کفپوش

ابتدا لکه‌گیری کنید و درصورتی که لکه آدامس، جوهر یا سفیدک روی سطح زمین است با کمک محلول آب و سرکه سفید آن را از بین ببرید و سپس با کمک کف‌شوی مناسب زمین را برق بیندازید.

سینک

در یک خانه تکانی اساسی، برای شست‌وشوی سینک مراقب باشید از مواد شوینده شیمیایی قوی استفاده نکنید، زیرا سطح سینک شما را کدر و تیره می‌کند. برای تمیزکردن سینک، بهترین کار استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین است.

برای شست‌وشوی سینک چینی، بهترین روش استفاده از مخلوط پودر رخت‌شویی و آب است. این مخلوط را با اسفنج متوسط (نه نرم و نه زبر) روی سینک بکشید.

برای تمیزکردن داخل یخچال از محلول جوش شیرین و آب کمک بگیرید تا علاوه بر پاکیزگی، بوی نامطبوع یخچال را نیز از بین ببرد .

منبع: تهیه و تلخیص دکوراسیون فرش آنلاین

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.