ثبت جهانی فرش لرستان

0

فرش لری

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت لرستان گفت: با ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف استان لرستان در سازمان جهانی مالکیت فکری وابسته به سازمان ملل، این کالای هنری در تمامی کشورهای عضو معاهده لیسبون ثبت و مورد حمایت واقع می شود.

ثبت جهانی به عنوان یک نشان استاندارد جهانی به متقاضیان و خریداران خارجی در اصالت طرح، نقش و کیفیت اطمینان می دهد.

ثبت جهانی این نشان که مستلزم احیا، بازنگری و خلاقیت برای تطبیق بیشتر با بازارهای هدف بوده با همکاری مرکز ملی فرش ایران، وزارت صنعت، معدن تجارت و اداره کل ثبت مالکیت صنعتی ایران در سال جاری انجام شد.

نگاهی به فرش لرستان

فرش های دست بافت لرستان در مرکز این استان و همچنین بازارهای مناطق همجوار (همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه) عرضه می شود. این فرش ها دارای طرح های ساده و ابتدایی تر از سایر مناطق هستند. برای مثال طرح های کردی و لری با وجود شباهت های فراوان از نظر کیفیت با هم متفاوتند، در مناطق عشایری تولید کم ولی با این وجود نمی توان ظرافت فرشهای شهری باف را در آنها مشاهده کرد. این طرحهای ساده که غالباً درسبک های هندسی و شاخه شکسته اجرا می شوند، طرفداران پر و پا قرصی بین معماران و دکوراتیوهای اروپائی دارند.

روشهای بافت و نیز طرحهای فرش در میان اقوام لر در کلیه این مناطق تقریبا یکسان بوده و اغلب با کاربرد رنگهای طبیعی و به صورت ضخیم بافته می شوند. تار و پود فرش های لری از مخلوط پشم های گوسفند و بز و گره فرش ها نیز با توجه به سنت های بافندگی تیره های مختلف از نوع فارسی و گاهی ترکی می باشد. بافندگان لر براساس سنت های محلی مشابه برخی از بافندگان مناطق غربی و شمال غربی ایران ریشه فرش های خود را در قسمت پائینی فرش به صورت بسته و متصل بهم در می آورند و گاهی لبه های فرش های خود را با سلیقه های ایلیاتی خود منگوله دار می نمایند که خالی از لطف و زیبائی نیست.

طرح فرش لری

طرح های لری تنوع بالایی داشته و بافنده ها آنها را با کمک ذهن خلاق خود آفریده و، دنیایی از زیبایی را خلق می کنند. خطوط مستقیم نقش های هندسی به مدد پرزهای بلند حالتی منحنی را به خود می گیرند. و با درهم شدن طرح علی رغم رنگهای درخشان فرش حالتی شور رفته را به خود می گیرد.

رنگ بندی در فرش لری

به طور خلاصه می توان گفت که پشم ها در مناطق ذکر شده بیشتر به رنگ هایی مانند قرمز روناسی، آبی نیلی، سرمه ای، بژ، سفید نخودی، زرد ارغوانی و سبز دیده می شوند.

با تمام آنچه گفته شد، در حال حاضر فرشهایی که در لرستان بافته می شود، از نوع فرشهای رایج در سراسر کشور است. اکثراً نقشه، مواد و ابزار آن از شهرستانهای همجوار به خصوص اراک، اصفهان و کاشان تهیه می شود. اما در مناطق خاصی از استان، یعنی اطراف بروجرد و الشتر و بعضی روستاهای شمال لرستان، گاهی فرشهای بومی بافته می شود، اما تعداد آنها بسیار کم و حتی انگشت شمار است.

در اینجا برخی طرحهای فرش لرستان جهت آشنایی بیشتر آورده شده است.

فرش لری

منبع:

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران. دکوراسیون فرش آنلاین

با ما همراه باشید…

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.