با چند هزار تومان می‌شود تابلوفرش خرید؟

14

پوسترهای بافتنی تابلوفرش بافی هنر پیچیده و عجیبی است. گره زدن رشته‌های ظریف نخ‌های الوان در پودهای فرش به گونه‌ای که پس از پایان کار نتوانی تشخیص دهی منظره روبه‌رویت پوستر است یا قالی، کاری شبیه به افسون و معجزه . مهارت و دقت فوق العاده‌ای می‌طلبد و صبوری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هنرمند تابلوفرش‌باف به آن مجهز است.

تابلو فرش دستبافت
دستی بر هنر

یک هدیه تجملی اسم تابلوفرش گویای ماهیتش است؛ تابلویی که از فرش ساخته شده. به عبارت دیگر به فرش‌هایی که در ابعاد کوچک‌تر بافته می‌شوند، جنبه هنری و زیبایی شناسانه‌شان برجسته‌تر از دیگر ابعادشان است و به عنوان یک کالای زینتی از دیوار آویخته می‌شوند، تابلوفرش می‌گویند. تابلوفرش‌های اصیل، دستباف هستند. اما امروزه نمونه‌های ماشینی آن نیز بازار را قبضه کرده است. تابلوفرش‌های دستباف نمونه‌ای از هنر فاخر ایرانی هستند و از دیرباز تاکنون جزو اشیای لوکس و تجملی بوده‌اند. زیرا مانند فرش ارزش افزوده پیدا می‌کنند و به راحتی به پول نقد تبدیل می‌شوند. میانگین قیمت آن‌ها از قالی پایین‌تر است. از این رو می‌توانند گزینه مناسبی برای هدیه دادن به شمار آیند. پس اگر در فکر تهیه هدیه‌ای منحصر به فرد، ارزشمند و ماندگار برای عزیزانتان هستید درنگ نکنید؛ طرح‌های مختلف تابلوفرش چشم انتظار شمایند.

 تابلو فرش دستبافت

.

همه رقم هم مدل گرچه نمی‌توان هیچ قاعده و چارچوب خاصی برای رشته‌های هنری قایل شد، اما طرح‌های مینیاتور، مذهبی، میوه، طبیعت، آثار باستانی و حیوانات حیات وحش از مهم‌ترین قالب‌های تابلوفرش‌ بافی هستند و بیشتر تابلوفرش‌های بافته شده در این چارچوب‌ها قرار می‌گیرند. تابلوفرش‌ها همچنین اندازه مشخصی ندارند و می‌توانند مطابق با میل شخصی بافنده بافته شوند. اما اندازه‌های ۶۰×۴۰ سانتی‌متر، ۵۰×۷۰ سانتی‌متر، ۶۰×۹۰ سانتی‌متر، ۷۰×۱۰۰ سانتی‌متر و ۸۰×۱۰۰ سانتی‌متر از معمول‌ترین ابعاد بافت این هنر ارزشمند به شمار می‌روند.

تابلو فرش های دستبافت
تابلو فرشهای دستبافت در نمایشگاه بین المللی فرش تهران

با چند هزار تومان می‌شود تابلوفرش خرید؟ قیمت تمام شده هر تابلوفرش، متناسب با جنس نخ به کار رفته، نوع نقشه، ابعاد و تراکم آن متفاوت است. همچنین هر چه بر تعداد واسطه‌هایی که تابلوفرش را از بافنده به دست متقاضیان می‌رسانند افزوده شود، قیمت نهایی آن بالاتر می‌رود. اسم بافنده هم در تعیین قیمت نقش مهمی بازی می‌کند. کار بعضی بافنده‌ها کمتر از متر مربعی ۵ میلیون تومان نیست. به صورت میانگین با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان به بالا می‌توانید صاحب یک تابلوفرش زیبا شوید. تابلوفرش‌های ابریشمی نیز بالای یک میلیون تومان قیمت دارند.

تابلو فرش دستبافت
تابلو فرش دستبافت دربازار فرش تهران سال ۱۳۷۷

چگونه از تابلوفرش مراقبت کنیم؟ تابلوفرش‌ها مانند نوزادان نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. آنها را نباید به صورت مستقیم روی دیوارهای گچی یا آهکی آویخت. همچنین نباید میخ را روی آنها کوبید. زیرا بافت فرش سوراخ می‌شود و در صورت زنگ زدن میخ، لکه بد رنگی برای همیشه روی آن باقی می‌ماند. تابلوفرش‌ها بافته شده‌اند تا زیبایی‌شان را در حالی که روی دیوار قرار دارند به رخ بکشند. پس آنها را لوله و تا نکنید. اگر نگران بیدزدگی تابلوفرشتان هستید، می‌توانید از پودر یا قرص نفتالین استفاده کنید. همچنین آنها را در معرض رطوبت شدید- مانند مسیر مستقیم کولرهای آبی- قرار ندهید. با این کار شرایط پوسیدگی آن را زودتر فراهم می‌آورید.

تابلو فرش دستبافت
نمونه ای از بافته های منحصر به فرد استاد حسن جوانشاهی

قاب یا بی‌قاب؟ تابلوفرش‌ها را نباید بدون قاب از دیوار آویخت. قاب مناسب جلوه بهتری از تابلوفرش به نمایش می‌گذارد و نوعی تشخص و اعتبار برایش به ارمغان می‌آورد. انواع قاب ساده، مدرن و تک‌رنگ گزینه‌های مناسبی برای این کار نیستند. قاب تابلوفرش هر چه پهن‌تر، پر نقش و نگارتر و پر پیچ و خم‌تر باشد، شکوه تابلوفرش بیشتر نمایان می‌شود. قاب‌هایی که در اصطلاح عامیانه به «سلطنتی» مشهور هستند برای این کار بسیار مناسب به نظر می‌رسند. توجه داشته باشید هرگز نباید قاب را شیشه بیاندازید.

تابلو فرش دستبافت
یادی و نگاهی

شست و شوی تابلو فرش به صورت کلی می‌توان گفت تابلوفرش‌ها نیاز به شست و شو ندارند. اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلوفرشتان کثیف شده، پیشنهاد ما کمک گرفتن از مراکز قالی‌شویی‌ است که در زمینه شستن تابلوفرش نیز تخصص دارند. اما اگر چنین مراکزی را سراغ ندارید و مایلید خودتان این کار را انجام دهید باید اول از همه تابلو را از قابش جدا کنید. سپس روی تابلوفرش را با جاروبرقی که دهانه‌اش تمیز است جارو بزنید تا ذرات گرد و غبار از بین برود. سپس مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید و با یک تکه اسفنج بزرگ که در این محلول غلتانده‌اید، سطح آن را بسایید. برای خشک شدن، باید تابلو فرش را روی زمین، در محیط نسبتا گرم بگسترانید تا رطوبتش تبخیر شود. این کار اجازه نمی‌دهد رنگ‌های آن در همدیگر بلغزند و ادغام شوند. هرگز تابلوفرش را روی طناب پهن نکنید. چون ممکن است کش بیاید و از ریخت بیافتد. پهن کردن تابلوفرش زیر آفتاب هم پسندیده نیست. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، آن را پشت و رو زیر آفتاب قرار دهید. برای گردگیری روزانه تابلوفرش، بهترین روش، استفاده از برس گردگیری جاروبرقی است.

تهیه و تلخیص از : دکوراسیون فرش آنلاین
منبع  : هفته نامه تعطیلات نو
ممکن است شما دوست داشته باشید
14 نظرات
  1. الناز می گوید

    بسیار مطالب شما کاربردی و دقیق می باشد

    با تشکر از سایت خوبتان

  2. بهناز اذری می گوید

    با سلام می خواستم بدونم چگونه میشه طرحهاو نخ قالی از کارهای استاد حسن جوانشاهی خرید کرد؟

    1. admin می گوید

      با سلام کار طراحی و بافت تمام تابلوهای استاد جوانشاهی مخصوص خود ایشان است.”حسن جوانشاهی”دانش آموخته هنرستان كمال الملك و از شاگردان استاد شیخ است. وی آشنایی با آبرنگ را نزد استاد زاویه و عرب زاده فراگرفته و بیش از 40 سال است كه به كار طراحی و بافت فرش می‌پردازد.

  3. مجید می گوید

    با درود فراوان بر شما و تشکر از مطالب خوبتان و حوصله ی عالیتان
    من میخواستم بدونم میشه تصویر خاصی رو سفارش داد برای تابلو فرش.من یک سری ایده دارم.میخواستم مرا راهنمایی کنید که خیلی مهمه و برای کشور و اشتغال زایی گام خوبی خواهد بود.
    ممنونم هموطن
    مجید

    1. admin می گوید

      با سلام
      شما میتوانید ایده های خود را با تولید کنندگان مطرح و بنام کشور در میان بگذارید

  4. موسوی می گوید

    با سلام من مدت یکساله بدلیل علاقه ای که به هنر فرش داشتم وارد این هنر شدم.وشهری که من زندگی میکنم از مراکز اصیل و قدیمی صنعت قالیبافی مثل تبریز دوره.و ما مجبور به استفاده از طرح و نقشه های تکراری و غیر اصیل و نسبتا کم ارزش چند سایت خاص اینترنتی هستیم و از همون ابتداتوی اینترنت دنبال کسیایی میگشتم که منو راهنمایی کن چطور میتونم به اساتید و مراکز اصلی ومهم این رشته متصل بشم و به این جور نخ و نقشه ها دسترسی پیدا کنم.این کار برای من که فقط ازطریق دریچه ی اینترنت با این هنرآشناشدم.در حال حاضر غیر ممکن به نطر میاد .اگه کسی بتونه این راهنمایی رو در اختیار من قرار بده تازحمت ما بافندگان با کار این هنرمندان بزرگ ارزشمندتر بشه واقعا دعا گوش میشم واز خدا خیر دنیا وآخرتش رو براش میخوام .

  5. راحیل می گوید

    تابلو فرشها هر چقدر که بگذره قیمتی تر میشن؟؟؟مواد شیمیایی که داخل شامپو فرش هست باعث از بین رفتنه تارو پوده تابلو فرش نمیشه ؟

  6. admin می گوید

    تابلو فرش و کلا فرش دستبافت با تورم و افزایش قیمتها قیمتی تر میشوند و برعکس فرشهای ماشینی ،افت قیمت شدید ندارند
    شامپو فرشها از ترکیباتی ساخته میشوند تا آسیبی به تار و پود فرش وارد نکند ولی فقط کف شامپو فرش را با دستمال سفیدی مثل تنظیف به سطح فرش پخش و پس از خشک شدن جارو کنید و نباید فرش را با شامپو فرش زیاد طوری خیس کرد که رطوبت به زیر فرش نفوذ کند چون باعث پوسیدگی فرش می شود.

  7. برزان می گوید

    با سلام. یک عدد تابلو فرش زیبا برای فروش داریم اگه خریدار هستید در خدمتیم
    ۰۹۱۱۴۳۷۳۶۵

  8. فاطمه می گوید

    سلام.جهت تمایل به خریدتابلوفرش پاسورباز چله ابریشم به آدرس زیر ایمیل دهید:rahilbi9797@gmail.com

  9. یداله ابیار دبیر بازنشسته واشنا بافت و بازار ورفوگری فرش افشار می گوید

    بسمه تعالی با سلام و عرض تشکر. با عنایت به تعدد طرحها و نقشها در فرشهای مختلف موجود در سایت. ای کاش چند طرح و نقش از طرف طراحان سایت انتخاب و خصوصیات انها از دید منطقه بافت نوع گره نوع مصالح و بعضی خصوصیات که ارزش فرش دستباف را مشخص نماید مطرح میشدو برای اظهار نظر جهت قبول سفارش و بهره گیری بیشتر از سایت از بینندگان سایت نظر خواهی به عمل می امد. مخصوصا وقتی بحث فرش و دکوراسیون مطرح می گردد انتخاب موضوعات منفرد قابل بررسی از دیدگاه تطابق نقشه فرش با طرح دکوراسیون منزل مطرح میشد تا طراحان محترم قادر به انتخاب موضوعات ترجیهی با ترتیب اولویت مطرح شدن در سایت برای مراحل بعدی انتخاب و به بینندگان سایت جهت تبادل نظر ارایه مشد تشکر

    1. فرش آنلاین می گوید

      از توجه شما و نظرات مفید و قابل توجه تان سپاسگزاریم.

  10. Haydar Hadid می گوید

    Can you please help me in identifying a very important Kashan Pictorial Carpet that has been passed to me from a family collector. It is attributed to be From the Afsari works and made by a lady named Mahin .

    1. لیلا درخشان می گوید

      hi sir
      what do you want to know? send image of carpet to farshonline.com@gmail.com.

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.