راهنمای جامع خرید فرش دستباف

1

شاید برای شما جالب باشد
تاریخچه فرش بافی در ایران به حدود 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در حفاری باستان شناسی شهر سوخته در سیستان و همین طور کاوش های صورت گرفته در بین النهرین وسال و ابزارالات قالی بافی یافت شد که ثابت کرد هنر فرش بافی از 4 الی 5 هزار سال قبل در ایران رواج داشته است .فرش را می توان از مشخصه های بارز یک خانه ایرانی دانست؛ حتی حالاکه مبل نشیمنگاه اصلی بسیاری از صاحبان این خانه هاست، فرش با زینت بخشی کف خانه آن را دلپذیرتر کرده است، شاید این علاقه ذاتی ایرانی ها به فرش است که موجب گسترش صنعت فرش ماشینی در کشور شد تا آنها که وسع خرید فرش های دستباف را ندارند، فرش ماشینی را جایگزین آن کنند چرا که خانه ایرانی، بدون فرش تعریفی ندارد.

درصد بالایی از فرش دستباف جهان را ایران تولید می کند. در واقع 30 درصد از فرش دستباف جهان را ایران تامین می کند. طرح هایی که بیشترین استفاده را در بافت دارند انواع طرح های خشتی، افشان و ترنج می باشند که البته لچک ترنج طرفداران بیشتری دارند. طرح ترنج با حاشیه و لچک در اطراف از معماری های دوره اشکانیان در ایران الهام گرفته شده. از آنجا که باید مبلغ زیادی برای خرید فرش دستباف هزینه کنید، بد نیست نکاتی را در خصوص این نوع فرش بدانید تا خرید بهتری داشته باشید.

انواع فرش دستباف براساس جنس

 

گل ابریشم

به فرش هایی گفته می شود که در فضای اطراف حاشیه ها و نقش ها به جای پشم از ابریشم استفاده شده است. این نوع فرش معمولا چله ابریشم است.

فرش ابریشم

به فرشی گفته می شود که تماما از ابریشم بافته شده باشد. فرش تماما ابریشمی از گران ترین انواع فرش دستباف می باشد. چرا که ریزبافت بوده و از ارزش هنری بالایی برخوردار است. از حسن های این مدل قالی مقاومت بالای آن به بروز لک می باشد. کافیست پس از بروز لک آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا مثل اولش شود.

فرش کف ابریشم

فرش هایی هستند که زمینه از ابریشم بافته شده ولی چله پشمی است.

فرش پشم

به فرشی گفته می شود که تماما از پشم تولید شده است. هم تار و هم پود و هم پرز آن از پشم است. ناگفته نماند که این نوع فرش به دلیل جنس نخ به کار رفته درشت بافت است. از جمله انواع فرش های پشم می توان به قالی خرسک اشاره نمود. از مزایای این قالی ها می توان به دوام بالای آن اشاره نمود و همین طور قیمت مناسب، قدرت بالای جذب رطوبت یا برگشت پذیری پرزها.

فرش دستباف ایران

فرش چله پشمی

همان طور که از نامش پیداست فقط چله این فرش از پشم است و پرزها پشمی نیست. یا اینکه تماما از پشم نیست.

خرید فرش دستباف

فرشهای دستباف ایران از پیشینه ای غنی برخوردار بوده و شناخته شده می باشند. فرش آنلاین به عنوان بزرگترین و اولین سایت فروشنده فرش افتخار دارد فرش دستباف عشایری ، تبریز و قشقایی و … را با بهترین قیمت و بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار میدهد. جهت مشاهده همه فرش های بافت سنتی و همین طور فرش های دستباف مدرن به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید. کافیست بر روی عکسها کلیک کنید.

از مهترین نکاتی که باید حین خرید فرش دستباف به آنها دقت کنید، موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

فرش دستباف عشایری

اگر از بین انواع فرش دستباف به فرش مدرن دستباف علاقه دارید، برای دیدن و خرید فرش دستباف مدرن فرش آنلاین دیدن کنید.

انتخاب طرح

اگر به دنبال طرح های ریز بافت هستید، انواع قالی های دستباف تبریز، اصفهان و قم همچون یک باغ پر گل بر کف منزل شما جلوه گری خواهند نمود. این نکته را باید یادآوری کنیم که این طرح ها گران تر نیز هستند.

اگر به نقوش عشایری و روستایی علاقه دارید، انواع فرش های دستباف فارس، کردستان، گلستان و خراسان را پیشنهاد می کنیم. از طرح های معروف این نوع فرش می توان به گل و مرغ، درختی، انسان و حیوان و…اشاره نمود.

در صورتی که یک فضای مملو از آرامش می خواهید که با یک فرش دستباف ساده فرشش کنید. فرش های اردکان و کرمان را ببینید. زمینه این طرح ها به رنگ های شتری، خاکستری و کرم است. از طرح های معروف این فرش ها راه راه ، قاب قرانی و محرمات را می توان نام برد.

انواع خشتی و قابی، بته جقه، میناخانی و…که مربوط به استان های کاشان، اراک و کاشان می باشد. دکوراسیونی مدرن و امروزی تر به شما هدیه خواهد داد. باید بدانید به دنبال کدام سبک دکوراسیونی هستید و چه خواسته ای از فضا دارید. تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

از فرش های دستبافت ارزان هم انواع طرح های ریز ماهی و محرابی کاشان، زنجان و همدان را می توان نام برد که پشمی و ضخیم هستند.

اندازه فرش

اندازه یعنی سایز فرش و ابعاد آن. از اندازه های استاندارد بافت فرش می توان به 3 متری، 6متری، 9 متری، 12 متری و یا حتی 24 متری، قالیچه، پرده ای، کناره گرفته تا اندازه های متنوعی مثل پادری، دایره ای، چندضلعی، پشتی، یا مثل بزرگ ترین فرش های دنیا در ۴۵۰۰ مترمربع و ۶۰۰۰ مترمربع یا به شکل های حجمی مانند کوزه، کره زمین و… .اشاره نمود. و شما می توانید بسته به فضایی که در نظر گرفته اید، ابعاد یا شکل مورد نظر خود را سفارش دهید.

توجه به تراکم فرش

رج شمار یا تعداد گره در یک واحد طولی مشخص، همان تراکم فرش و یا ظرافت فرش به حساب می آید. رج شمار در اصل تعداد گره در هر ۵ / ۶ سانت (مناطق فارسی باف) یا میزان گره در هر ۷ سانت فرش بافته شده (در مناطق ترکی باف) بوده و تراکم بافت فرش را نشان می دهد. هر چه رج شمار یا تراکم فرش بالاتر باشد، یعنی در آن سانتی متر مشخص تعداد گره بیشتری بافته شده و فرش در اصطلاح ریزباف تر و ظریف تر است. به همان نسبت قالی محکم‌تر بوده و فاصله کمتری بین بین گره ها می افتد. سعی کنید در هنگام خرید فرش دستباف مدل های با تراکم بالاتر را انتخاب کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که فرش شما از کیفیت بافت بالاتری برخوردار است. تراکم فرش دستباف با رج محاسبه می شود. رج در اصل، میزان تراکم طولی و عرضی فرش، یا همان تعداد گره های موجود در طول و عرض فرش می باشد.

فرش دستباف قشقایی

سلامت فرش را بررسی کنید

در بازار گسترده و پر تنوع فرش های دستباف بیشتر از آنکه نو یا دست دوم بودن فرش اهمیت داشته باشد. سلامت فرش است که اهمیت دارد. اما چگونه باید مطمئن شویم که فرش سالم است؟ قبل از هر چیز باید پوسیدگی و یا رفو شدگی فرش را بررسی کنید. برای این کار، پشت فرش را به شکلی دقیق بررسی کنید. پوسیدگی و رفوشدگی از پشت فرش کاملا مشخص است و می توانید به راحتی آن را پیدا کنید. قسمت های رفو غالبا در حاشیه های فرش قرار دارند و مقداری هم زمخت هستند. همین یک خاصیت می تواند نشان دهنده پوسیدگی هم باشد. به این معنی که اگر پشت فرش انعطاف نداشت و به راحتی قابل تا خوردن نبود، احتمالا شما با یک فرش پوسیده سر و کار دارید.

 

اختلاف در ابعاد

گاهی در بافت فرش اختلاف سایز ایجاد شده و به اصطلاح فرش عیب دار می شود. یعنی چه؟ قسمت های بالا و پایین فرش چند سانتی متر اختلاف دارند. مثلا قسمت بالای فرش یک متر و 20 سانتی متر است و قسمت پایین یک متر و 24 سانتی متر. شاید این موضوع در فرش های با سایز بزرگ به چشم نیاید. اما در یک قالیچه کوچک به راحتی دیده می شود. برای پی بردن به این موضوع کافیست فرش را از وسط تا کنید و روی هم بیندازید.

تقارن رنگ فرش در دو سمت

برای خرید فرش دستباف، حتمام قبل از خرید آن را در نور طبیعی بررسی کنید و به رنگ گل ها در دو سوی قرینه فرش خوب نگاه کنید. رنگ فرش دستباف در جهت خواب کمی تیره تر است. در حین دقت به رنگ بافت گل ها و…به شکل و طرح ها هم دقت کنید که نیمه کاره نمانده باشد.

فرش دستباف عشایری

اطمینان از رنگ دادن فرش

فرش باید در کلیه سطوح یکنواخت و یک شکل به نظر برسد. به خصوص زمانی که فرش کف ساده باشد این اختلاف رنگی بیشتر نمود پیدا می کند. زمانی شما شما در قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش اختلافی ببینید این بدان معنی است که نخ فرش با رنگ های غنی و کافی رنگ نشده است . چه بسا که از رنگ های جوهری برای رنگ کردن استفاده شده. برای تشخیص رنگ دادن فرش هم کافیست که از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. و روی یک قسمت فرش آن را بکشید در صورتی که رنگی نشد یعنی رنگ فرش ثابت است و فرش رنگ نمی دهد.

قیمت فرش دستباف

فرش دستباف به علت تنوعی که دارد و این که در مناطق مختلف کشور با شیوه های متفاوت تولید می شود، از تنوع قیمتی هم برخوردار است. نمی توان در حکمی کلی گفت که چه فرشی ارزان ترین است. اما معمولافرش های درشت باف روستایی مانند گبه نسبت به فرش های ریزباف شهری ارزان تر است.

هر منطقه ای و هر بازاری سلیقه خاص خود را دارد و نمی توان حکم کلی در این خصوص داد. اما معمولادر بازار داخل نقشه های افشان، لچک،ترنج، ماهی درهم، وخشتی بیشتر متداول است.
برخی بافنده ها از تعداد گره کمتری برای بافت فرش استفاده کرده و به اصطلاح از گره جفتی استفاده می کنند که کار بافت را برایشان آسان تر می کند، اما در صورت تشخیص، این امراز ارزش فرش می کاهد. بنابراین درهنگام خرید خوب به پشت فرش و گره های آن دقت کنید.
بافت فرش دستباف با هر دو تکنیک فارسی باف و ترکی باف خوب است، اما در بافت ترکی از آنجا که گره ها با قلاب زده می شود فرش های ظریف را بهتر می توان بافت.

برای دیدن و خرید فرش دستباف خشتی در فروشگاه اینترنتی فرش آنلاین کلیک کنید.

فرش ایرانی هنر ایرانی است

 فرش دستباف ایرانی حاصل روزها و ماه ها زحمت هستند. زنان و مردان همراه یکدیگر ساعت ها در برابر دستگاه بافندگی می نشینند و تک به تک گره ها را با دست می بندند و فرش را گره به گره نقش می کنند. تا الگوها یکی یکی بر دار قالی ظاهر شوند. هر الگو و هر فرش داستان خود را دارد. در این میان فرش های عشایری و قشقایی نماد رویاهای بافنده ذهنی باف خود هستند. و این فقط یک بخش از فرش ایرانی است. قبل از آنکه دار قالی بر پا شود. طراحان ساعت ها وقت خود را صرف کشیدن نقوش و اشکال هندسی و منحنی می کنند. گاهی یک طرح مدت ها زمان می برد تا کامل شود و برای بافنده قابل استفاده باشد. فرش ایرانی به تمام معنا یک اثر هنری است که در خود هزاران سال فرهنگ، تاریخ ، اصالت و سنت را جا داده است. و نتیجه کار استادکار محصولی است که می تواند دهه ها کنار شما باشد. و یادگار شما به نسل بعد شما. این است داستان فرش ایرانی.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. خرید فرش می گوید

    ممنون از مطلب خوبتون در خصوص خرید فرش

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.