۱۰ نشانه یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن

0

یکی از نگرانی‌های مهم و به‌حق کاربران در زمان خرید اینترنتی از فروشگاه های آنلاین، موضوع اعتبار سایت و اعتماد به آن است. خرید یک محصول در فضای مجازی به دلیل ارتباط غیرحضوری و غیرمستقیم مشتری و فروشنده، شرایط ویژه خود را دارد و نیاز است تا هر دو طرف یک خرید و فروش آنلاین به یکدیگر اعتماد کنند. این موضوع همیشه سوالات زیادی را به ذهن می‌آورد، سوالاتی مانند:

چگونه به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟ سایت فروش آنلاین معتبر چه ویژگی‌های دارد؟ خرید امن آنلاین چگونه است؟ چطور در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار نشویم؟ و بسیاری سوالات دیگر از این دست.

فرش آنلاین به‌جهت احترام به این دست نگرانی‌های به‌حق کاربران عزیز، در این مطلب، تمام راه‌های سنجش یک سایت فروشگاهی معتبر را معرفی می‌کند تا کاربران بتوانند با اطمینان خاطر یک خرید اینترنتی امن و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنند.

روش های تشخیص فروشگاه اینترنتی معتبر

تشخیص یک سایت فروش آنلاین معتبر از یک سایت جعلی و یا یک سایت فیشنگ دشوار نیست. فقط کافی است موارد زیر را بررسی کنیم.

۱- اینماد: (enamad)

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان اینترنتی است که توسط «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی» بعد از بررسی‌های قانونی و تایید هویت و اصالت به کسب و کارهای آنلاین اعطا می‌شود. سایت‌های فروشگاهی موظف‌اند که این نماد(لوگوی هوشمند) را در صفحه اصلی سایت قرار دهند و مراجعین سایت با کلیک بر روی آن می‌توانند از هویت صاحب امتیاز سایت، آدرس، شماره تلفن، خدمات و مجوزهای کسب و کار، سابقه فعالیت و به‌طور کل از جزییات فعالیت‌های مختلف یک سایت فروشگاهی اطلاع کسب کنند.

نماد اعتماد الکترونیک

مجموعه فرش آنلاین جزء ده سایت اول تایید شده و دریافت کننده نماد اعتماد الکترونیکی دوستاره (اینماد) در ایران است.

10 دریافت کننده اول اینماد

بررسی اعتبار اینماد:

راه اول: برای بررسی اعتبار نماد الکترونیکی یک سایت همان‌طور که گفته شد می‌توان روی تصویر این نماد که در صفحه اول سایت فروشگاهی دارنده آن قرار داده شده کلیک و جزییات آن را مشاهده کرد.

راه دوم: اما گاهی بعضی از سایت‌های غیرمعتبر تصویر این نماد را جعل می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که از طریق سایت enamad.ir به صورت مستقیم از اعتبار سایت و اینماد قرارداده شده در آن اطلاع کسب کنیم. برای این کار می‌توانید از طریق لینک زیر وارد بخش «لیست کسب و کارهای دارای نماد» شوید و بعد از ورود آدرس دامنه و کد امنیتی بر روی دکمه جستجو کلیک کنید. اگر سایت مورد نظر شما معتبر باشد مشخصات ساید را مشاهده خواهید کرد.

لیست کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی

برای نمونه سایت فرش آنلاین به آدرس  www.farshonline.com را در این سایت بررسی کرده‌ایم

فرش آنلاین

بعد از کلیک بر روی «جستجو» نتیجه زیر را می‌بینیم

خرید اینترنتی

این به این معناست که فروشگاه اینترنتی فرش آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره و یک سایت تایید شده و معتبر است. اگر بر روی آدرس دامنه (با مستطیل قرمز مشخص شده) کلیک کنیم می‌توانیم به جزییات بیشتری از سایت موردنظرمان برسیم. در ادامه همین مثال، بعد از کلیک روی آدرس دامنه، اطلاعات زیر ظاهر می‌شود:

فروشگاه فرش آنلاین

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جزییات کسب و کار فرش آنلاین مانند نام صاحب امتیاز، تاریخ دریافت اینماد، آدرس، شماره تماس و… در این صفحه قرار گرفته و کاربران می‌توانند با اطمینان خاطر از اعتبار و اصالت این مجموعه، یک خرید امن و مطمئن را تجربه کنند.

۲- مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی:

یکی دیگر از مراکز معتبری که به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها نظارت دارد، «اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی» است. این اتحادیه بعد از احراز هویت و بررسی کامل و همه‌جانبه یک کسب و کار مجازی برای آن مجوز و پروانه کسب صادر می‌کند و به طور مستمر بر فعالیت‌های آن نظارت قانونی و رسمی دارد.

نماد

وجود تصویر بالا (لوگوی هوشمند) در صفحه اول سایت فروشگاه اینترنتی مورنظرمان می‌تواند به ما اطمینان بدهد که با یک سایت معتبر و تایید شده سر و کار داریم. اما ممکن از بعضی از سایت‌های غیر معتبر و ناامن تصویر این نماد را به صورت جعلی در سایت قرار دهند، به همین دلیل بهتر است اصالت و اعتبار آن را بررسی کنیم.

بررسی اصالت اعتبار مجوز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی:

برای این منظور به دو روش می‌توانیم عمل کنیم. یک راه کلیک کردن بر روی تصویر این نماد در سایت مود نظر است. برای نمونه، در سایت فرش آنلاین روی این نماد کلیک می‌کنیم و صفحه زیر باز می‌شود

 همان‌طور که مشاهده می‌کنید تاییدیه اصالت مجوز و تمام اطلاعات مرتبط با سایت موردنظر ما نمایش داده می‌شود.

راه دوم برای بررسی اعتبار مجوز «اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی» جستجوی مستقیم در سایت اتحادیه به آدرس ecunion.ir است. بعد از ورود به سایت وارد بخش «استعلام مجوز» (لینک زیر) می‌شویم و آدرس و یا عنوان سایت را در فیلد مربوطه وارد و بر روی دکمه جستجو کلیک می‌کنیم، در صورتی‌که سایت موردنظر ما دارای پروانه کسب و مجوز «اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی» باشد، تصویر آن به نمایش درمی‌آید. باز هم برای نمونه سایت فرش آنلاین را در این سایت بررسی می‌کنیم.

وبسایت «اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی»

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، اطلاعات پروانه کسب، راه تماس و هویت سایت موردنظر نمایش داده می‌شود و می‌توانیم با خیال آسوده از فروشگاه اینترنتی دارنده این مجوز خرید خود را انجام دهیم.

۳- شامد (شناسنامه الکترونیکی محتوای دیجیتال):

شامد در واقع شناسنامه یک وب‌سایت، اپلیکیشن، کانال و… است. هر نوع فعالیتی در بستر فضای مجازی می‌تواند با ثبت در وزارت ارشاد و بعد از بررسی و تایید، کد شامد دریافت کند. وجود «نشان ملی ثبت» در یک سایت فروشگاهی نشانه ثبت آن در وزارت ارشاد و قانونی بودن فعالیت‌های سایت است.

برای بررسی اعتبار یک سایت و اطلاع از کد شامد و وضعیت ثبت آن می‌توانیم بر روی لوگوی هوشمند نشان ملی ثبت که در صفحه اول سایت دارنده این نشان قرار داده شده کلیک کنیم. برای نمونه، در صفحه اول سایت فرش آنلاین اگر روی این نماد کلیک تصویر زیر را می‌بینیم.

در این تصویر اطلاعات سایت فرش آنلاین، نام صاحب امتیاز، کد شامد و وضعیت نماد به طور کامل قرار داده شده و نشان‌دهنده این مطلب است که با یک سایت جعلی و غیرقابل اعتماد طرف نیستیم و این سایت در وزارت ارشاد ثبت شده و کاملا قانونی فعالیت می‌کند.

۴- امنیت سایت:

یک خرید اینترنتی امن، در یک سایت امن و مطمئن انجام می‌شود. یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید یک سایت کارامد و با امنیت و استانداردهای به‌روز داشته باشد.

 سریع‌ترین راه برای تشخیص امنیت سایت، توجه به آدرس آن است. آدرس یک سایت با امنیت بالا و تحت استاندارد SSL باید با حروف https شروع شود (تاکید بر روی s در انتهای http است. گاهی مرورگرها این بخش از آدرس سایت را مخفی می‌کنند، در این مواقع برای مشاهده آدرس کامل سایت باید روی آدرس بار بالای مرورگر کلیک کنیم تا آدرس به طور کامل نمایش داده شود).

مورد دیگری که امنیت یک سایت فروشگاهی و یا درگاه پرداخت را نشان می‌دهد، وجود علامت قفل در کنار آدرس سایت است.(با کلیک روی این علامت می‌توانیم عبارت Connection is secure  را ببینیم. مطابق تصویر زیر)

۵- راه‌های «تماس» و «درباره ما» :

مورد دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده اعتبار یک فروشگاه اینترنتی باشد، بخش‌های درباره ما و اطلاعات تماس (تماس با ما) است.

یک فروشگاه آنلاین معتبر حتما در مورد خودش در بخش درباره ما توضیح می‌دهد و اطلاعات تماس خود را به طور کامل در اختیار کاربر سایت قرار می‌دهد. همچنین کاملا شفاف و به دور از هر نوع ابهام فعالیت می‌کند و همیشه از طریق راه‌های تماس اعلام شده پاسخگوی کاربران است.

به عنوان مثال ما در فرش آنلاین اطلاعات تماس، شامل: شماره تلفن، آدرس، پست الکترونیک و ساعات کاری را به طور واضح در صفحه اول قرار داده‌ایم تا کاربران سایت به سادگی به ما دسترسی داشته باشند و حتی برای ساعات غیر اداری و تماس‌های ضروری نیز یک خط تماس ویژه قرار داده‌ایم.

و یا در بخش درباره ما به صورت خلاصه و کاملا شفاف و به دور از هرگونه ابهام، خودمان، حوزه فعالیت، سابقه کاری، محصولات و… را معرفی کرده‌ایم.

بخش «درباره ما» سایت فرش آنلاین

۶- وضعیت محصولات و قیمت‌های ارائه شده:

یکی دیگر از نشانه‌های اعتبار یک سایت فروش آنلاین، به‌روز بودن و فعالیت منطقی آن است. به این معنا که محصولاتش دائما به روز می‌شوند و قیمت‌ها، منطقی و معقول است.

معمولا سایت‌های غیر معتبر که با نیت کلاهبرداری و یا فیشینگ فعالیت می‌کنند، قیمت محصولات را بسیار پایین اعلام می‌کنند و یا تخفیف‌های غیرمنطقی روی محصولات می‌دهند تا مخاطب را برای خرید وسوسه کنند.

۷- روش پرداخت:

یک سایت فروش آنلاین معتبر روش‌های پرداخت منطقی و امن دارد. پرداخت هزینه بعد از دریافت محصول (پرداخت در محل) امن‌ترین روش پرداخت است که سایت‌های غیرمعتبر به‌هیچ‌عنوان سراغ آن نمی‌روند.

روش بعدی، پرداخت آنلاین تمام مبلغ در زمان ثبت سفارش محصول است. اگر سایت موردنظر ما تمام مجوزهای رسمی فعالیت را که در بخش ۱و۲ و ۳ بررسی کردیم را داشته باشد و از درگاه‌های پرداخت امن استفاده کند، می‌توانیم با اطمینان خاطر تمام هزینه محصول را در هنگام ثبت سفارش پرداخت کنیم.

نکته: خوشبختانه رمز دوم پویا باعث شده تا جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌های اینترنتی به روش فیشینگ گرفته شود. اما باید همیشه مراقب باشیم تا سایت مورد نظرمان از درگاه پرداخت معتبر استفاده کند.

اما روش دیگر پرداخت، پرداخت بیعانه است. بعضی از محصولات به دلیل روند خاص تولید و سفارش، امکان فروش بدون دریافت بیعانه را ندارند. این موضوع نه فقط در فروش آنلاین، که در فروش سنتی و اصطلاحا مغازه‌ای این نوع کالاها نیز وجود دارد. به عنوان مثال بعضی از محصولات فرش آنلاین به دلیل اینکه باید به صورت خاص و مطابق ابعاد درخواستی سفارش‌دهنده تولید شود (مثلا پرده) نیاز به دریافت بعانه دارد. در این مواقع به واسطه سابقه فعالیت ۱۰ ساله، دریافت تمام مجوزهای رسمی توضیح داده شده در بخش ۱، ۲ و ۳ و شفافیت هویت و فعالیت فرش آنلاین، کاربران بدون هیچ نگرانی بخشی کمی از هزینه سفارش را به عنوان بیعانه در زمان سفارش و الباقی مبلغ را بعد از دریافت محصول پرداخت می‌کنند.

به‌طور کل، یک فروشگاه آنلاین معتبر در تمام روش‌های پرداخت، شفاف و منطقی عمل می‌کند.

۸- نظرات:

مطالعه و توجه به نظرات مشتریان و کاربران سایت یکی از راه‌های تشخیص فروشگاه آنلاین معتبر از غیرمعتبر است.

نظرات کاربران در بخش‌های مختلف یک سایت (محصولات، بلاگ و…) اطلاعات خوبی در رابطه با شیوه و روند فعالیت یک سایت به ما می‌دهد. در بخش نظرات می‌توانیم از تجربه خرید افراد دیگر و میزان رضایت و یا نارضایتی آن‌ها مطلع شویم و اعتبار یک فروشگاه آنلاین را بسنجیم. طبیعتا نظرات مثبت و حتی نظرات خنثی (مانند نظر در مورد رنگ یک محصول) نشانه امن و پویا بودن سایت موردنظر است.

ما در فرش آنلاین برای دسترسی ساده‌تر و مشاهده نظرات و همچنین اطمینان‌بخشی به مخاطبان، تمام دیدگاه‌ها و پیشنهادات مشتریان که در بخش‌های مختلف سایت ثبت شده را یکجا در صفحه اول و بخش نظرات مشتریان فرش‌آنلاین قرار داده‌ایم.

۹- ضمانت:

یک فروشگاه اینترنتی معتبر و امن محصولاتش را با ضمانت کیفیت و اصالت عرضه می‌کند و به خریداران اطمینان می‌دهد در صورتی که مشخصات محصول دریافتی با محصول سفارش داده شده کوچک‌ترین مغایرتی داشت، امکان مرجوعی و تعویض وجود دارد.

۱۰- رسانه‌ها و گوگل:

فروشگاه آنلاینی که رسانه‌ها از سابقه حضور، موفقیت‌ها و وضعیت کسب و کارش گزارش می‌دهند و یا در سمینارها و همایش‌های تخصصی حضور دارد و به آموزش و انتقال تجربه می‌پردازند و به طور کل، شفاف عمل می‌کند قطعا یک فروشگاه معتبر و قابل اعتماد است. (یک فروشگاه غیرمعتبر هیچ‌وقت خودش را در معرض توجه رسانه‌ها و افراد متخصص قرار نمی‌دهد!)

و در نهایت بهترین راه برای اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی، تحقیق در گوگل است. به سادگی می‌توانیم نام فروشگاه را در گوگل جستجو کنیم  و از شهرت، سابقه حضور، روش فعالیت و بازخوردهای مخاطبانشان مطلع شویم (برای جستجوی دقیق‌تر بهتر است که نام فروشگاه را داخل دابل‌کوتیشن قرار دهیم، به عنوان مثال: “فرش آنلاین” ).

ما در فرش آنلاین، طی ۱۰ سال حضور به‌عنوان فروشگاه اینترنتیتلاش کرده‌ایم بستری امن و مطمئن برای خرید تخصصی فرش و انواع وسایل دکوراسیون باشیم. تمام فعالیت‌های ما تحت نظارت و مجوزهای قانونی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی» انجام می‌شود و تمام محصولات با ضمانت کیفیت، قیمت و اصالت به دست سفارش‌دهندگان عزیز می‌رسد.

علاوه‌براین، بزرگ‌ترین افتخار ما، تامین رضایت خریداران در طی یک دهه فعالیت است.

قطعا لبخند کودکانی که روی فرش‌های خریداری شده از مارشد کرده‌اند، شوق زوج‌های جوانی که لطف کرده‌اند و پرده‌ پنجره‌های پر امید خانه‌هایشان را از ما تهیه کرده‌اند و ذوق پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که روی فرش‌های دستباف فرش‌‌آنلاین برای نوه‌های‌شان قصه زندگی‌شان را تعریف کرده‌اند بزرگ‌ترین دلخوشی و انگیزه ماست.

فروشگاه اینترنتی فرش آنلاین

نظرات خود را برای ما بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.